Jump to content
Annons

Det svåraste i låtskrivarprocessen


borjadja

Recommended Posts

Det ligger så långt bak i tiden för mig att jag inte ens vet vad som drar igång mig så här på liknande trådar...

Kanske samma sak som får en att undra varför nån åker Wasaloppet år efter år utan att ligga i närheten av en pallplats? (Jag åker inte.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

" låtskrivarprocessen. Göra slutmix? Skapa rätt sound?"

I mina öron, har slutmix, skapa rätt sound .. ingenting

med låtskrivande att göra.

Jag har själv spenderat en hel vecka på att skruva på ett

trumreverb när jag borde gjort en bättre låt istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

" låtskrivarprocessen. Göra slutmix? Skapa rätt sound?"

I mina öron, har slutmix, skapa rätt sound .. ingenting

med låtskrivande att göra.

+1

Hade ovan stämt så hade jag inte gjort en enda låt eftersom jag inte kan göra en riktig slutmix.....än 🙂

Gjorde en ny låt i förrgår som jag spelade in igår och nu när man har läst trådar här, kollat tips, samt tankat ner fler pluggar så har det verkligen inte gjort saken enklare! Ambitionsnivån eller snarare självkritiken höjs i takt med information jag får från den här sidan. Jag tyckte, igår, att inte ett enda sound lät perfekt och jag kände mig petigare än någonsin tidigare. Glädjen försvann lite och en större "jobbkänsla" infann sig. Huuuh...

Nu gäller det att ta nya tag och göra det man alltid har gjort. Musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jag har själv spenderat en hel vecka på att skruva på ett

trumreverb när jag borde gjort en bättre låt istället.

Sant, men inte hela sanningen enligt mig. Jag tycker tvaertom att manga ger upp mitt i "processen" foer att dom inte hittar raett ljud och t ex trumreverb. Manga taenker att nej det haer later skit sa jag boerjar pa nagot nytt istaellet. Detta aer synd, eftersom en veckas skruvande pa ett trumreverb kan betyda att man aer nagot speciellt pa sparen. Jag tror manga bra latar har blivit slopade pga att man gett upp i "sound-processen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Med viss risk att bli idiotförklarad.....jag lyssnar aldrig på texten och tycker den är i princip ointressant.

(Kan mycket väl vara för att jag inte kan skriva texter själv...)

Däremot är melodin allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

" låtskrivarprocessen. Göra slutmix? Skapa rätt sound?"

I mina öron, har slutmix, skapa rätt sound .. ingenting

med låtskrivande att göra.

Jag har själv spenderat en hel vecka på att skruva på ett

trumreverb när jag borde gjort en bättre låt istället.

klart som fan sound är en del av låtskrivandet. kolla på impessionismen, där är soundet allt. särskilda tydliga melodier och rytmer går sällan att urskilja, utan allt handlar om klangfärg å så

Link to comment
Dela på andra sajter

" låtskrivarprocessen. Göra slutmix? Skapa rätt sound?"

I mina öron, har slutmix, skapa rätt sound .. ingenting

med låtskrivande att göra.

Jo, det har det. När du skriver en låt tänker du inte endast i symboler (notsystem), utan du har även en idé om hur ditt stycke ska låta när det är klart – en tänkt ljudbild som hjälper till att driva ditt skapande av det enskilda stycket framåt. Alltså har du definitivt involverat ljud i din skaparprocess.

Mozart skapade musik på det viset. De flesta av oss gör faktiskt så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med viss risk att bli idiotförklarad.....jag lyssnar aldrig på texten och tycker den är i princip ointressant.

(Kan mycket väl vara för att jag inte kan skriva texter själv...)

Däremot är melodin allt.

Ibland kan fel text (ordval) till bra melodi låta "konstigt". Så även om man inte lyssnar på texten som sådan så är det, enligt mitt tycke, mycket viktigt att texen (ordval) passar med melodin och dess "takt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan fel text (ordval) till bra melodi låta "konstigt". Så även om man inte lyssnar på texten som sådan så är det, enligt mitt tycke, mycket viktigt att texen (ordval) passar med melodin och dess "takt".

Det du talar om är textens prosodi. Jerry Williams sa i en intervju att texten bara handlar om ord som ligger rätt i mun, men det är inte så bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

en tänkt ljudbild som hjälper till att driva ditt skapande av det enskilda stycket framåt. Alltså har du definitivt involverat ljud i din skaparprocess.

Det var naturligtvis lite hårddraget från min sida, men visst kan man ändå fundera över var man lägger sin tid på att "ta fram en färdig låt"

jag "misstänker" att det för många av oss skulle kunna bli

10% skriva låten(text och musik), och 90% på att spela in och mixa.

Nu arbetar kanske inte alla på ett så strukturerat sätt, men ändå

tror jag man kan försöka sätta en siffra på detta.

Hur många % lägger ni i tid på att skriva låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

..kollat tips, samt tankat ner fler pluggar så har det verkligen inte gjort saken enklare! Ambitionsnivån eller snarare självkritiken höjs i takt med information jag får ..

+1

Hur föhåller man sig till all information man får eller kan skaffa sig?

du har nog ämne för en tråd där (eller en avhandling)!

Någon som har ett ord på vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

...Hur många % lägger ni i tid på att skriva låten?

Det är olika, men inspelning tar MYCKET tid.

Den låt jag skrivit snabbast (Moments on the Run) tog en och en halv timme att skriva. Det tog ett par tre, kanske fyra, veckor att spela in den. Men då är det inte heltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Hur många % lägger ni i tid på att skriva låten?

Skriva en lat kan ta mig 20 minuter till en vecka. Arrangera, spela in, mixa och producera tar 100 tals timmar foer mig. Och det som aer det roliga i kraksangen aer att varje produktion blir langsamt baettre och baettre men den totala tiden aer fortfarande hundratals timmar. Det tar en jaevla tid att prodda, och ju mer man laer sig desta mer moejlighether, och ju mer moejligheter desta mer tid och sa aer cirkeln igang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske ska gå över till att skriva instrumental musik....fan vad enkelt allt skulle bli! 😄

Ibland kan jag känna att jag inte vill "offra" en svinbra melodi genom att sjunga in en halvröten text över den. Någon som känner igen sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker tvaertom att manga ger upp mitt i "processen" foer att dom inte hittar raett ljud och t ex trumreverb. Manga taenker att nej det haer later skit sa jag boerjar pa nagot nytt istaellet.

Har en lite sjuk vana att bara använda bara typ sinustoner och skittrummor då jag mixtrar med låtmaterialet vid datorn.

Har en liten skit-vst-synt (gratis i Steinbergs FTP), och från den kör jag bara sinus-piano, sinus-bas och sinus-stråkar typ, plus trummorna - som låter nordkoreansk Casio eller nåt.

Tanken är att jag absolut inte vill distraheras av klang eller sound, utan vill lyssna av toner, ackord, form, rytmik osv. Funkar det när det är helt naket, klanglöst, så kommer det bara bli bättre med rätt ljud sen – tänker man. När arret är helt klart då distribuerar man ut de olika MIDI spåren till bättre instrument.

But that’s me …

Håller inte alla på med musik för att de älskar det? Man får ju hoppas att musiker och låtskrivare inte är fakirer och självplågare? Måste man va en exhibitionist för att man vill nå ut med det man gör? Det tror inte jag. Jag tror snarare att det handlar om ambitionsnivå. Håller man på med något ett tag och märker att man är så pass bra på det att även andra blir intresserade av vad man håller på med är det lätt hänt att ambitionsnivån stiger och att man vill komma nånstans med det man gör. Om det inte spelar nån roll kan man naturligtvis tycka att man håller på med musik enbart för sin egen skull, eller att det svåraste med låtskrivande är att inte bry sig om vad andra tycker.

Ja, jo visst älskar alla musik 😛 Fast jag menade att jag gör musik på det sätt jag gör, mycket för att jag älskar att göra det på det sättet - lixom bah. Och när det kommer till hur- och lite varför vi gör det vi gör, så tror jag folk är olika – även om alla passar in under samma paraply ”älskar musik”.

T.ex. vissa kan älska görandet och är inte så noga med resultatet. Andra kan va tvärtom, älska resultatet men hata görandet på vägen dit. För somliga är musik t.o.m. bara 1 del i vägen till att uppnå nåt mer än att göra musik osv osv.

Känner igen ’ambitionsnivå’-tanken med. Så kan det nog gå till, men tycker nog det kan va olika där med. En del som nått ut, rentav blivit berömda, har inte varit särskilt ambitiösa, har inte försökt så hårt. Andra som är okända kan anstränga sig nåt infernaliskt, men inte för att nå ut, utan mest för att uppnå det man själv vill höra ur musik. Ibland finns en skrämmande ambitionsnivå hos en del, som inte försöker- eller ens vill ”nå ut”.

Fast .. att det svåraste är att skita i vad andra tycker, det är ju en lite extrem ambition att ha. Då låter man ju andra influera ens arbete i rätt hög grad ändå 😛 Får säga som Uggla ”Skit i allt, men det skiter jag i”.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en lite sjuk vana att bara använda bara typ sinustoner och skittrummor då jag mixtrar med låtmaterialet vid datorn.

Har en liten skit-vst-synt (gratis i Steinbergs FTP), och från den kör jag bara sinus-piano, sinus-bas och sinus-stråkar typ, plus trummorna - som låter nordkoreansk Casio eller nåt.

Tanken är att jag absolut inte vill distraheras av klang eller sound, utan vill lyssna av toner, ackord, form, rytmik osv. Funkar det när det är helt naket, klanglöst, så kommer det bara bli bättre med rätt ljud sen – tänker man. När arret är helt klart då distribuerar man ut de olika MIDI spåren till bättre instrument.

But that’s me …

tänk bara på att samma ackord, melodier osv låter ju dock olika på olika instrument. en hav av toner på ett piano kan låta skitbra medan det skulle låta grötigt och rörigt på en gitarr. ibland kan det vara nyttigt att utgå ifrån klang

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Har en lite sjuk vana att bara använda bara typ sinustoner och skittrummor då jag mixtrar med låtmaterialet vid datorn.

Har en liten skit-vst-synt (gratis i Steinbergs FTP), och från den kör jag bara sinus-piano, sinus-bas och sinus-stråkar typ, plus trummorna - som låter nordkoreansk Casio eller nåt.

Tanken är att jag absolut inte vill distraheras av klang eller sound, utan vill lyssna av toner, ackord, form, rytmik osv. Funkar det när det är helt naket, klanglöst, så kommer det bara bli bättre med rätt ljud sen – tänker man. När arret är helt klart då distribuerar man ut de olika MIDI spåren till bättre instrument.

But that’s me …

Kan foersta din tanke, och det aer en mycket intressant approach. Jag jobbar annorlunda da jag inte aen roer datorn innan melodi, ackord, struktor, text osv kaenns raett. Spelar ofta in en naken slask pa mobilen foer att fa hoera den. Ofta kaenner jag da pa ett ungefaer hur jag vill prodda upp laten och slar pa datorn och boerjar experimentera med arr osv. Jag laemnar dock kvar en gnutta plats foer improvisation da detta kan ge raett intressanta resultat.

Fast jakten pa ljud aer ett jaekla slit. Shit vad det kan vara jobbigt att hitta fram till det daer ljudet man hor inom sig ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

tänk bara på att samma ackord, melodier osv låter ju dock olika på olika instrument. en hav av toner på ett piano kan låta skitbra medan det skulle låta grötigt och rörigt på en gitarr. ibland kan det vara nyttigt att utgå ifrån klang

Helt raett. Tog mig ett bra tag att komma underfund med detta, sliter vael fortfarande med det. Det aer ju daerfoer sjaelva arret aer sa viktigt. Kan vara grymt klurigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tänk bara på att samma ackord, melodier osv låter ju dock olika på olika instrument. en hav av toner på ett piano kan låta skitbra medan det skulle låta grötigt och rörigt på en gitarr.

Kan foersta din tanke. Jag jobbar annorlunda da jag inte aen roer datorn innan melodi, ackord, struktor, text osv kaenns raett. Spelar ofta in en naken slask pa mobilen foer att fa hoera den. Ofta kaenner jag da pa ett ungefaer hur jag vill prodda upp laten och slar pa datorn och boerjar experimentera med arr osv.

Ja man kan inte bara göra arren hur som helst där. Distad 9-strängad gitarr låter säkert inte som nån bra idé t.ex. Det är mest för att flytta runt toner, ändra ackord, ackordpositioner och färgningar o sånt. Arret måste liksom vara halvklart innan man sätter igång med sånt där.

Och jag sitter inte heller vid datorn när jag gör melodier. Funkar inte, blir helt blankt i skallen då. Måste röra på mig, göra nåt typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jerry Williams sa i en intervju att texten bara handlar om ord som ligger rätt i mun

Precis så tänker/menar jag. Självklart skall det man sjunger "passa" melodin/låten så att det blir rätt flyt........
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte håller på med vocals överlag så kan jag inte yttra mig om texten. Men jag tycker nog arrangemanget och övergångarna för att få till rätt atmosfär är bland de mest svåraste delarna. Att få till en bra melodi är enligt mig det roligaste och gör att det inte blir lika 'jobbigt'. Sen att mixen ska sitta är ju alltid ett aber.

Redigerat av dreas
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många % lägger ni i tid på att skriva låten?

Hur lång tid en låt tar att skriva och/eller hur många arbetsprocent man lägger ner på en enskild komponent är fullständigt irrelevant statistik i min värld.

Det lustiga är att om jag hade säg hundra timmar på mig att skriva en låt så kan den låten, när den är färdig, låta precis lika värdelöst som en låt som jag pressar fram på en halvtimme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lång tid en låt tar att skriva och/eller hur många arbetsprocent man lägger ner på en enskild komponent är fullständigt irrelevant statistik i min värld.

I min värld är tiden knapp, och workflow har relevans.

Det kan också kännas motigt att inse att man suttit med en och samma låt ett halvår och letat optimal bastrumma etc. Om man kommer framåt i sitt skapande (vad det nu är) blir det också roligare (tycker jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

I min värld är tiden knapp, och workflow har relevans.

Det kan också kännas motigt att inse att man suttit med en och samma låt ett halvår och letat optimal bastrumma etc. Om man kommer framåt i sitt skapande (vad det nu är) blir det också roligare (tycker jag).

Respekt! Vi är alla olika.

Själv ser jag inte det som ett nederlag att en låt har tagit längre tid än en annan att färdigställa. För mig är låtskriveri ingen tävling där tidsåtgång är avgörande för att jag ska känna att jag har gjort något som är bra. Jag kan känna stolthet inför en låt som tog mig två timmar att färdigställa lika mycket som inför en låt som tog mig två år att färdigställa.

Dessutom, att man ibland inte "kommer framåt i sitt skapande", utan stöter på lite tuggmotstånd, det är bara nyttigt för kreativiteten.

Tycker jag.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Själv ser jag inte det som ett nederlag att en låt har tagit längre tid än en annan att färdigställa. För mig är låtskriveri ingen tävling där tidsåtgång är avgörande för att jag ska känna att jag har gjort något som är bra. Jag kan känna stolthet inför en låt som tog mig två timmar att färdigställa lika mycket som inför en låt som tog mig två år att färdigställa.

Absolut! Om nagon spelar en lat foer mig sa kommer ju inte jag tycka den aer baettre eller saemre om den personen beraettar om den la ner 2 timmar eller 100 timmar. Om det later daligt kanske jag dock papekar att mer arbete/tid kraevs foer att lyfta laten.

Foer mig bottnar det daer med tiden i att jag staeller hoega krav pa mig sjaelv tror jag. Och det saeger jag inte foer att foer att lata konstaerlig eller nat sant trams. Av ren stolthet laegger jag inte ner foerraens det later nagorlunda som jag taenkt mig i skallen. Kaenns naestan lite smatt autistiskt ibland naer man gar runt och funderar och frenetiskt vrider och vaender pa saker och ting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...