Jump to content
Annons

Det svåraste i låtskrivarprocessen


borjadja

Recommended Posts

  • 3 månader senare...
Annons

Jag tycker inte alls så. Texterna brukar gå fort att få en grund på. Sen måste det oftast skrivas om en del för att få den att passa med musiken man har skrivit. Det svåra är att göra något bra, något nytt, något kul med eget sound och att sen lyckas leverera det med känsla så någon tror på det man skriver/sjunger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har svårast för i skapandeprocessen är inte begränsat av oförmåga att skapa något som rimligen låter OK, utan av tristess.

Jag tycker att mixa gitarrer (få fram "rätt" ljud) är så tråkigt att jag ibland inte vet vart jag ska ta vägen; om något tvingar mig till pauser så är det att mixa gitarrer.

Men det finns en sak som är ännu värre: programmera trummor! JÄVLAR! säger jag bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver alltid klart en låt innan jag försöker spela in den.

Låtskrivandet är kul och inget jag ser som svårt, snarare förströelse. Det är väl lite som korsord antar jag - få in rätt antal fraseringar i en melodi jag nynnat fram. Om det absolut inte funkar med att formulera om sig med rätt ord: ändra melodin.

Spela in låten är för mig nåt helt annat. Rätt tidsödande. Det handlar mer för mig att paketera/presentera låten i ett passande ljudlandskap. Men det ljudlandskapet kan variera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låtskrivandet är kul och inget jag ser som svårt, snarare förströelse. Det är väl lite som korsord antar jag - få in rätt antal fraseringar i en melodi jag nynnat fram.

Precis, så känner jag också på ett sätt. Det är en terapi för mig. Att skriva och spela gör att man glömmer allt annat ett tag.

Jag har två scenarion för hur en låt blir till, det första, och det vanligaste är en melodi som poppar upp i huvudet som det gäller att fånga och få ner på något media så man inte glömmer bort (springa in i förrådet på jobbet och nynna in en låt på telefonen exempelvis 😉 ) och sedan bygga en låt med text osv i efterhand.

Det andra sättet är när jag får en idé på något jag vill skriva om (en händelse eller en tanke) och jag sätter mig och bara skriver ner allt som poppar upp som har med ämnet eller ideén att göra. När man som jag spelar gitarr (fungerar förmodligen med vilket instrument som helst) så dyker det ofta upp ett riff eller en ackordföljd som man tänker att "det här borde jag göra något av" och när det händer så plockar jag fram någon av de texter som jag har utan låt till. Dessa texter kommer då modifieras ordentligt för att passa, ibland upp till 90%.

För mig fungerar inte modellen att "nu ska jag sätta mig och skriva en låt, hm vad ska den handla om, hm hur ska den låta?", utan man ska inte tänka så mycket utan bara låta det komma av sig själv. För det gör det, det är bara att ta ett instrument och labba lite med olika ljud eller spela lite på skoj bara. Försöker jag för hårt blir det sällan bra.

Att ha kul är nog det magiska med att få något bra.....tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig fungerar inte modellen att "nu ska jag sätta mig och skriva en låt, hm vad ska den handla om, hm hur ska den låta?", utan man ska inte tänka så mycket utan bara låta det komma av sig själv.

Jag skriver det mesta av mina låtar när jag gör "nåt annat": klipper gräs, diskar, städar, ...dagliga färden till jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur prioriterar ni text/musik? Vilket är "viktigast" för er?

Ingetdera är väl mindre viktigare än annat. Dock ställer musiken större krav på noga, genomtänkt arbete. Texter kan vara fulla av blajblaj (som mina, till exempel) i betraktarens "läsögon" men kan innehålla angelägna budskap för författaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

... Texter kan vara fulla av blajblaj (som mina, till exempel)...

...Din fyndiga 80-talsåterblick har jag för mig var textmässigt riktigt bra. Dessutom fastnade melodin alltför väl. Vågar inte lyssna på den igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ju mycket genrebundet också. någon som lyssnar på folk, t ex bob dylan, lär väl lägga mer fokus på texter än musik jämfört med den typiska lyssnaren.

Jag håller inte med jag älskar Bob Dylan och musiken var faktiskt det som tilltalade mig först, sen att han råkar vara en mästare med ord skadade inte.

O andra sidan är jag kanske inte den typiska lyssnaren 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

...Ingen är interesserad av att höra om en låtskrivares, eller konstnärs, vardag om man inte är på löpsedlarna. Man går ibland upp i sysslan...utan att få nåt annat från det än inre tillfredsställelse. ...Jag bytte därför "jobb" i låten "Butlers Song".

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: Texter kan vara fulla av blajblaj i betraktarens "läsögon" men kan innehålla angelägna budskap för författaren.

Absolut jag har inte sagt något annat heller.

...Ingen är interesserad av att höra om en låtskrivares, eller konstnärs, vardag om man inte är på löpsedlarna. Man går ibland upp i sysslan...utan att få nåt annat från det än inre tillfredsställelse. ...Jag bytte därför "jobb" i låten "Butlers Song".

Absolut fast man måste kanske inte skriva om sin vardag för att ha något att förmedla?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag älskar Bob Dylan och musiken var faktiskt det som tilltalade mig först, sen att han råkar vara en mästare med ord skadade inte.

Hmmm ... är du säker på att du inte menar tvärtom? Dylan var väl främst en textförfattare och (hellre än bra) sångare och musiker i typ sjunde hand. Det var ju "bara" visor han svängde sig med.

Absolut jag har inte sagt något annat heller.

OK, kanske missförstod. Du sa ju att du inte skriver blajtexter eftersom du vill kunna förmedla något – dvs blajtexter förmedlar inget ...

(Å andra sidan, att tro att man med sin text kan förmedla ett och samma budskap till alla som läser texten är att ha en aning för höga tankar om sig själv.)

Har du några exempel där du tror att det är så, bortsett från dina egna, om det nu brukar va så där?

Hela jävla The Beatles-katalogen. Till exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom där gamla rocktexterna är ju exempel på vad som lät som blaj men som egentligen var ett smart sätt att kunna skriva om sex. "Great balls of fire" t ex.

För att inte tala om "Doctor Robert" och knark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med jag älskar Bob Dylan och musiken var faktiskt det som tilltalade mig först, sen att han råkar vara en mästare med ord skadade inte.

O andra sidan är jag kanske inte den typiska lyssnaren 😏

okej, just bob dylan var kanske inte bästa exemplet, men när folkmusiken begav sig där på 60-talen så var det ju mer regel än undantag med ostämda instrument, falsksång osv, dels för att det skulle vara "folkligt" (typ låta som om det var gemene man som spelade), dels för att texterna skulle vara det centrala

sen är det klart att man kan tycka om sån musik för soundet också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm ... är du säker på att du inte menar tvärtom? Dylan var väl främst en textförfattare och (hellre än bra) sångare och musiker i typ sjunde hand. Det var ju "bara" visor han svängde sig med.

Nej jag är helt säker. 🙂

Angående blajtexterna så är det ju så klart upp till lyssnaren att göra den bedömningen vad som är blaj men för mig själv när jag skriver så måste det betyda något för mig själv och inte bara några sjysta ord som låter bra till musiken. (blajtext enligt mig)

Givetvis förstår jag att jag inte kan förmedla samma budskap till de som lyssnar på min musik.

Troligtvis finns det inte en enda människa som tolkar mina texter som jag själv men poängen är kanske att förmedla en känsla och tanke snarare än ett budskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut fast man måste kanske inte skriva om sin vardag för att ha något att förmedla?

...Åh. Jag tänkte snarare med min kommentar att man kan beskriva en sak men utgå ifrån nåt annat. Tråden handlar ju om hur vi gör. Men mer generellt så har jag tex förstått att gamla låtar från USA kan handla om hur ens kvinna behandlar en, när det egentligen handlar om slavdrivaren ("massa", eller vad han kallas). Som slav kan det vara besvärligt att sjunga nidlåtar om sin "massa".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...