Jump to content
Annons

Det svåraste i låtskrivarprocessen


borjadja

Recommended Posts

Jag tänkte att alla kunde dela med sig av vad de tycker är det svåraste i låtskrivarprocessen. Göra slutmix? Skapa rätt sound? Skapa en melodislinga?

Dela gärna med er av saker som ni tycker förenklar delar av processen!

Jag själv sysslar med elektronisk musik och tycker det svåraste och det som tar längst tid är att komma upp med en melodi. Det är alltid lika krångligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Väldigt personligt tror jag, olika för olika personer.

Att få låten att låta självklar, självgående, det tycker jag kräver mycket omprövningar. Men kanske mest att få till en melodi som förmedlar precis känslan/atmosfären som man avser att låten ska förmedla. Kommer ofta på mycket bra låtmaterial medan man söker efter det, får överge rätt mycket.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårast är nog att se till att låtfan är en riktigt bra låt i slutänden :-)

Att få ihop en låt är ganska lätt, att göra en väldigt bra låt är svårt.

Så jag skulle säga att snappa upp "det där" som flyger förbi ibland är det svåraste.

Resten kan också vara jobbigt men ganska oviktigt om starten inte är rätt.

Nu för tiden när det är så lätt att "komma igång" med loopar och dator pill är det rätt lätt att komma en bra bit i processen innan man inser att man inte hade någon idé värd namnet och inte något alls att säga mer än "jag vill göra musik" till att börja med.

Så det också ganska svårt tycker jag, att kunna lyssna objektivt på det man håller på med och inse att det bara är en produktion av ingenting man jobbar med.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många andra har sagt tycker jag nog också att skriva texten. Jag har alltid skrivit låtar och betydligt högre takt än texter.

Låtar och melodier som jag själv är nöjd med brukar jag kunna spruta ur mig i ganska bra tempo. Men texter som jag är nöjd med är en helt annan femma.

Jag skriver mycket texter, men de resulterar ofta i att jag skriver klart en text bara för att slänga den i papperskorgen 5 min senare.

Jag antar att jag är mer musiker än poet helt enkelt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vettiga ord att sjunga. Finns det såna egentligen? Man kanske funderar helt i onödan på det där. Såg intervju med Stones, de tvingade ibland folk att sjunga i studion;

"Vad ska vi sjunga, var är texten?",

"Sjung vad fan som helst, sätt igång bara"... Hitta på ån melodi samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamenvisst, texten är där skon oftast klämmer. Men det är nog första textraden eller någon rad som sätter igång processen som är svårast att provocera fram. För min egen del krävs det någon öl tyvärr och en sentimental sinnesstämning för att tvinga igång hela köret. brukar oftast få ihop material för ett par låtar för varje tillfälle när turen väl infinner sig

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Lustigt att flera anser att texten aer flaskhalsen.... Verkar ju vara sa svart foer en del att inse varfoer text-skrivaren skall ha 50% av kakan.

On Topic: Sjaelv tycker jag att processen med att hitta raett kostym till laten aer det absolut svaraste och mest tidskraevande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att dey svåraste för mig är att få låten tillräckligt lång utan att det blir tjatigt och/eller krystat.

Fast... jag vet inte. Tycker det skiljer sig från låt till låt vad som är svårt.

Mixning kan vara jobbigt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Lustigt att flera anser att texten aer flaskhalsen.... Verkar ju vara sa svart foer en del att inse varfoer text-skrivaren skall ha 50% av kakan.

On Topic: Sjaelv tycker jag att processen med att hitta raett kostym till laten aer det absolut svaraste och mest tidskraevande.

Tänkte precis samma sak, personligen så tycker jag att det är självklart arr textförfattaren ska ha 50procent men då har jag ju suttit och våndats över mina texter lika mycket som mitt låtskrivande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quarryman (oregistrerad)

Jag får ofta en bra ide till text och det räcker till 1:a versen och ibland till en refräng, sen känns det som jag tömt ut ämnet…..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter bara och spånar och fundrar här lite.

Är inte "svårt med text" en svag indikation på att man kanske försöker skriva en text utan att ha något att säga eller förmedla med sitt verk?

Menar något i stil med "nu har jag gjort en låt och behöver något att sjunga över den, måste dra ihop något".

Lite som om man börjat i fel ände om det är vokalmusik man vill pyssla med.

Menar istället för att börja med "det här vill jag säga/förmedla/berätta, jag gör en låt att bära idén med".

Tanken kommer ifrån litteratur där författare som får en storsäljare på en bok som kommir från en "ide" (något att säga/förmedla/berätta) som en skriver bok 2, 3 och 4 med samma tema för att det finns pengar att hämta. Och bok 2, 3 och 4 har oftast ingen "idé" alls, och blir i princip undantagslöst ganska kassa och bleka versioner av bok ett.

Man bygger upp karaktärerna massor (i vår värld att producera och arrangera upp) men har missat att de behöver bära en bra story för att vara intressant.

Jag vet inte riktigt var tanken slutar, kanske att man skall lägga låten åt sidan till man känner att man har något man vill säga med den.

Jo, jag vet att den mesta musik man hör på radion inte kommer från någon tanke att vilja säga något med texten och att det funkar ganska bra ändå. Camilla Läckbergs böcker också :-)

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är förvånade att alla skriver att de tycker texten är svårast, trodde jag inte!

Men angående melodin till era låtar, spelar ni en melodi på pianot eller kommer ni på någon genom att nynna?

Tycker att melodierna låter mer "genomtänkta" när man har nynnat in dem, men det är så sjukt svårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten är svårast. Melodin brukar komma av sig självt många gånger, men få till en bra text kan vara en pina. Men så skall det tydligen vara. Poeter och textförfattare lever ju på pina sägs det.

//Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten är nog svårast. Och att göra färdigt låten, det är alltid någon del man inte är helt nöjd med, då tröttnar man

och börjar jobba på nån annan ofärdig låt. Livsfarligt! Man behöver lära sig fokusera mer, och överse mer med

de partier på låtarna som man inte är hundra nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har oftast störst problem att få till det där lilla extra som lyfter låten på ett sätt som man kanske inte tänker på. Typ nåt oväntat break, variation av bryggan, nya sångstämmor etc. Och problemet är väl egentligen inte lägga till något, utan att få det låta naturligt, till och med självklart när man hör låten i sin helhet. Men det är väl detta (och många saker andra skrivit tidigare) som skiljer bra låtar mot sinnesjukt bra låtar, amatörer mot proffs och så vidare.

Får väl även tillägga att copy & paste används lite väl mycket istället för att spela in versen igen för att så sett få variation bara genom olika tagningar. Sweet, sweet copy & paste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det svåraste enligt mig är att skirva andra versen, då måste man lixom kyla ner men samtidigt bygga upp mer "spänning" till den nästa refrängen

Nånting som jag är riiiktigt dålig är bryggor, skiter nästan alltid i det..

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ vad många det är som tycker att Texten är svårast.

Vilken tur jag har, som inte skriver texter då 🙂 (skapar film/tv-spel musik) men visst det är ju inte jätte lätt det heller.

Jobbar nästan enbart med "Live-orkester" EWQL CCC så det är ju många instrument att ta hänsyn till, alla ska ju liksom flyta ihop.

Ett tips till alla: är ju att leka sig fram till ett nytt tonartsbyte. stycka upp låten...kör ett part olika transpose, och plötsligt har man en intressant loop att jobba vidare med.

Det roligaste är nog att lyckas få till en melodi, som kompisar omedvetet går och visslar på. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...