Jump to content
Annons

Dom kallar mig Nykomling


Joakimbuller

Recommended Posts

Hej allesammans!

Jag tänkte ta tillfället i akt och använda den här härliga delen av forumet och berätta lite varför jag hamna på ett forum om studio och allt vad det nu kan innefatta.

Tänkte börja med att dra min historia och kan förvarna om att det kan bli en hel uppsats. Jag är uppvuxen i ett hem där musik alltid varit ganska nära inpå, men jag får nog ta och säga att pappa har alltid varit lite av en inspirationskälla så tänkte dra lite kort varför. Pappan min heter Göran och är uppvuxen i Göteborg och blev i relativt tidig ålder med dragen som ljudtekniker i ett band som sedan skulle få namnet Jerusalem. Han hade ingen kunskap om ljudteknik vid detta tillfälle men han har alltid varit och är människan som bara ska lära sig och veta allt om allt. Allt eftersom han utvecklades så började bandet ta fas. Dom har turnérat runt om i världen och var för er som inte känner till(säger detta med 90% säkerhet men är lite foggy på detaljerna) Sveriges första rockband att vara med i MTV. Han producerade och var ljudtekniker åt dom men har även haft ett flertal festivaler där han hjälpt till med allt från Rolling Stones till Cornelis Vreeswijk.

Jag har följt pappa lite med ljudtekniken också och har roddat och fixat lite runtom i Sverige och även hållt i ljudet på endel mindre tillställningar.

Jag är 3 syskon varav 2 har spelat genom mina år vilket har gjort att jag också vill spela och utifrån att dom inte riktigt ville lära mig så har jag utvecklat ett bra gehör och fick lära mig den vägen. I sexan började jag spela gitarr lite seriösare men fortfarande på egen hand. Jag har sedan i högstadiet gått gitarrkurser och fick sjunga för skolan(första framförande framför någon) i 8:an vilket var riktigt nervöst. Förra året gick jag ur gymnasium där jag studerade musik med gitarr som huvudinstrument och sång som biinstrument. Jag har alltid varit väldigt bred i musikstilen och har därför en förmåga att blanda in många genrer när jag gör musik.

Just nu är jag aktiv med att bygga upp studion för att spela in mer och lära mig mer kring det också. För drygt en månad sedan blev jag även ny leadgitarrist i ett coverband som heter Whatever som har spelat mestadels i västra götaland men har även varit i Val Thorens och säsongat och nu i februari-mars så ska vi iväg till Bad Gastein för att hålla i lite afterski musik!

Nu framöver är tanken att plugga på SAE i Stockholm och där hänger det mellan att jag antingen vill Läsa APP(Audio production program) eller AEP(Audio Engineer program) för att utveckla mig mer som ljudtekninker/studiotekniker och producering.

Hoppas att någon tycker det är intressant att läsa denna uppsatsen! Peace 🙂

Redigerat av Joakimbuller
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...