Jump to content
Annons

MÅSTE man inte kunna musikteori för att kunna göra house?


Bäckwinner

Recommended Posts

Inom vilka genrer är det väldigt fördelaktigt att kunna musikteori för själva skapandeprocessen? Och varför?

Jag skulle vilja säga att det är väldigt fördelaktigt i alla genrer för att då få en överblick och förståelse till varför exempelvis vissa ackord har "färgningar" och vad dessa skapar för känsla. Utifrån det så kan du ju om du ska skapa en låt där känslan ska vara att du är glad så vet du vilka ackord som kan vara värda att testa till en början även om man inte behöver binda sig till dessa.

Sen har vi ju alla varit på ett plan där man inte kunnat någon musikteori och ändå spelat och det har låtit bra så det är aldrig ett måste. Men jag tycker att allt som involverar riktiga istället för virtuella instrument är viktigt att ha en liten förkunskap av musikteori om man inte vill ha det helt exprimentelt vilket kan bli tröttsamt att lyssna på.

Och jag kan säga att dom stora houseproducenterna har ju självklart hjälp men jag kan garantera att dom flesta av dom kan musikteori utan att dom kanske nödvändigtvis är särskilt duktiga på instrument, Swedish House Mafia vet jag exempelvis är duktiga på harmoniseringar(ackordsättning) och strukturer av detta genom att olika instrument spelar olika toner för att på så vis skapa ackord.

Kanske luddigt svar?

Redigerat av Joakimbuller
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle vilja säga att det är väldigt fördelaktigt i alla genrer för att då få en överblick och förståelse till varför exempelvis vissa ackord har "färgningar" och vad dessa skapar för känsla. Utifrån det så kan du ju om du ska skapa en låt där känslan ska vara att du är glad så vet du vilka ackord som kan vara värda att testa till en början även om man inte behöver binda sig till dessa.

Sen har vi ju alla varit på ett plan där man inte kunnat någon musikteori och ändå spelat och det har låtit bra så det är aldrig ett måste. Men jag tycker att allt som involverar riktiga istället för virtuella instrument är viktigt att ha en liten förkunskap av musikteori om man inte vill ha det helt exprimentelt vilket kan bli tröttsamt att lyssna på.

Och jag kan säga att dom stora houseproducenterna har ju självklart hjälp men jag kan garantera att dom flesta av dom kan musikteori utan att dom kanske nödvändigtvis är särskilt duktiga på instrument, Swedish House Mafia vet jag exempelvis är duktiga på harmoniseringar(ackordsättning) och strukturer av detta genom att olika instrument spelar olika toner för att på så vis skapa ackord.

Att man är duktig på harmoniseringar behöver inte betyda annat än att man har ett fungerande gehör och kan lyssna sig fram till vad som låter bra. Det behöver inte handla om några kunskaper om musikteori... Man behöver inte kunna förklara musiken för att kunna spela och skapa.

Jag tror snarare att en majoritet av musiker INTE har några egentliga teoretiska kunskaper, utan de spelar helt på gehör - även bland de som spelar "riktiga" instrument. Varför skulle det förresten skilja sig om man spelar olika typer av instrument ("riktiga" vs virtuella...)? Man spelar ju samma ackordsföljder oavsett vilken typ av instrument man använder...

Visst kan man kanske säga att man lär sig teori genom att spela på gehör och lära sig av att lyssna på hur andra spelar - och det kan kanske sägas vara teorikunskaper så fort man vet vad ett ackord kallas eller om man hör skillnad på dur och moll - men det är inte riktigt på ett så rudimentärt plan man brukar mena när man pratar om musikteori...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske luddigt svar?

Ja, lite. Eftersom du tycks understryka förståelsen för det man gör; försståelsen för vad man gör när man skapar en låt kan knappast ha någon betydelse. (Notera förresten att jag skiljer på att skapa musik och att bearbeta/lära ut musik.)

Fråga: Blir en kompositörs kompositioner kvalitativa i samma grad som kompositörens musikteorikunskap ökar? Rymmer mina låtar mer kvalitet än vad ett musikteoretiskt snilles låtar gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man är duktig på harmoniseringar behöver inte betyda annat än att man har ett fungerande gehör och kan lyssna sig fram till vad som låter bra. Det behöver inte handla om några kunskaper om musikteori... Man behöver inte kunna förklara musiken för att kunna spela och skapa.

Jag tror snarare att en majoritet av musiker INTE har några egentliga teoretiska kunskaper, utan de spelar helt på gehör - även bland de som spelar "riktiga" instrument. Varför skulle det förresten skilja sig om man spelar olika typer av instrument ("riktiga" vs virtuella...)? Man spelar ju samma ackordsföljder oavsett vilken typ av instrument man använder...

Visst kan man kanske säga att man lär sig teori genom att spela på gehör och lära sig av att lyssna på hur andra spelar - och det kan kanske sägas vara teorikunskaper så fort man vet vad ett ackord kallas eller om man hör skillnad på dur och moll - men det är inte riktigt på ett så rudimentärt plan man brukar mena när man pratar om musikteori...

Jag tror du missförstår mig lite här faktiskt. Klart att man inte MÅSTE kunna musikteori för att skapa musik och att man kan ta det på gehör. Jag säger dock att jag personligen tycker det är väldigt fördelaktigt att kunna en del grunder för att kunna jobba snabbare och mer logiskt. Jag är själv väldigt självlärd och har ett gott gehör och va i början ganska emot musikteori då jag delvis tyckte det va tråkigt och delvis för att jag inte ville att den kunskapen ska påverka min känsla av skapandet så jag vet hur många känner. Jag tog dock ändå beslutet av att lära mig musikteori och jag kan bara säga att utifrån egna upplevelser och erfarenhet så har det hjälpt mig förstå musik och även mitt skapandes. Det är inte det att jag skriver musik utifrån någon mall men jag har det i bakhuvudet och om jag vill få fram någon särskild ackordsgång eller vad jag tycker det ska följa så kan jag få hjälp av min kunskap.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, lite. Eftersom du tycks understryka förståelsen för det man gör; försståelsen för vad man gör när man skapar en låt kan knappast ha någon betydelse. (Notera förresten att jag skiljer på att skapa musik och att bearbeta/lära ut musik.)

Fråga: Blir en kompositörs kompositioner kvalitativa i samma grad som kompositörens musikteorikunskap ökar? Rymmer mina låtar mer kvalitet än vad ett musikteoretiskt snilles låtar gör?

Det jag säger är bara det att jag tycker att det blir en mycket lättare att skapa musik och jag vet att du pratar om skapa och inte lära ut 🙂 Jag säger bara utifrån egna erfaranheter vad jag känner själv har hjälpt mig! 🙂

Svaret på frågan enligt mig är att självklart kan en person som inte har någon kunskap med begrepp om musikteori en lika stor chans att skapa/komponera en lika bra låt som någon med mycket kunskap. Jag säger som jag sagt tidigare att det hjälper med att ha en förkunskap om musik, detta är inte något som alla behöver hålla med om men i mitt fall så är det så det är när jag lyssnar på vad jag gjort genom åren, självklart bygger mycket på att det har gått längre tid och jag har utvecklats av det jag lärt mig rent musikaliskt också men jag tror även jag kan analysera bättre nu när jag fått kunskap 🙂

Det som kan vara lätt är att man följer mallar med kunskapen man lär sig för att man vet att ett 7 ackord är ett "vandrande" färgning och inte ett "liggande" färgning. Detta bör man dock försöka exprimentera med för att på så sätt göra något nytt och unikt som inte är lika vanligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Man måste ingenting. Det är dock väldigt bra om man vet vad man håller på med.

Sen beror det ju på vilken sorts house du vill göra. Vill du göra musik som faktiskt har melodier, harmonier och själ så krävs det en del meck. Om du däremot vill göra triolhouse så är det bara att trycka på valfri not på pianot så är du hemma.

Ett tips är att du lär dig kvintcirkeln och lite enkel musikteori. Annars finns det pluggar som sköter den biten åt dig! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som att fråga om man måste kunna skriva för att prata... det är helt olika saker. Men man kan använda båda för att förstärka det andra till viss del.

Redigerat av Martin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hörde även att Avicii försökte lära sig spela gitarr men det gick så dåligt att han gav upp det direkt och började göra elektronisk musik istället.

Ja då lär man sig verkligen om man ger upp direkt. Vem fan tycker inte att det går skitdåligt i början? Tänk om alla här hade gjort samma sak. Då hade det här bara varit ett dj-forum för dem som leker med loopar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då lär man sig verkligen om man ger upp direkt. Vem fan tycker inte att det går skitdåligt i början? Tänk om alla här hade gjort samma sak. Då hade det här bara varit ett dj-forum för dem som leker med loopar. :rolleyes:

Håller med.

Sen behöver man inte kunna teori alls för att kunna spela, sen handlar väldigt mycket hur intresserad är eller hur lat man är. För gitarr tar ju bara några år innan man är lite duglig.

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Inom vilka genrer är det väldigt fördelaktigt att kunna musikteori för själva skapandeprocessen? Och varför?

Det är alltid enklare med musikskriveri processen om du kan teorin bakom varför det funkar ihop och låter bra. Utesluta 12 toner till 7 på en octav gör allt enklare i s.k skalor. Även lära sig vilka ackord de skalorna har underlättar. För då vet du vilket som låter bra. Du minimerar vad som funkar till att ha alla möjligheter som inte funkar. Det är inte nödvändigt. Men det är till fördel att dra nytta av vilken skala och key man spelar i. Det underlättar även gehör för kan du ta reda på skalan blir allt enklare att spela åter på eget instrument på gehör än gissa sig fram över instrumentets hela skala. Även att förstå key gör att man kan hitta precussion som passar. All musik har någon form av musikteori, annat är bara oväsen. Du kan göra musik utan att förstå innebörden av musikteori med ett bra och tränat öra. Men det man gjort kan ändå förklaras med musikteori. Det är ingen lag att lära sig förståelsen av musik: Men att kunna musik och förstå varför saker låter bra och inte tycker jag är viktigt fall man vill producera. Kommer till nytta vid mixning och eqing av alla former. Som sagt man behöver inte teori men alla kan dra nytta av det som utövar musik

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Eq handlar om frekvenser. Vad är en frekvens. Det vet du. Den visar samling av alla pitchningar där du kan justera volymen på en specific range pitch i form av en eq: Pitch är antal ljudcyklar per sekund. Varje ton är enligt teorin en pitch, sanning är att det är mer än så. Det är en samling med pitchningar som håller tillräckligt konstant svängning per sekund. Harmonics är vad som låter bra. En sinus har bara 1 harmonics och det är själva grundtonen. Men t ex sawtooth har en grundton och resten uppför hela frekvenskruvan finns fler harmoniks eller aka partials. att ha koll på vilken pitch toner har så kan du förstärka keyn eller ta bort frekvenser för att vidare modulera ljudet eller cleana mixen för att det ska låta ännu bättre. Detta tillhör även musikteori. Att ändra adsr eller ytterligare hold eller delay kan skapa en känsla av timbre. Du kan även använda cutoff på olika och att den slutar på grundtonen ganska nära och ha koll på vilken det är utöver frekvenskurvan enligt key.

Redigerat av ronnyrydgren
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lärde mig inte "Musikteorin" innan jag lärde mig varken gitarr, trummor, piano eller att göra house. Visst att jag är en amatör på det men det är ju helt beroende på vem man är som person, vissa är mer "teori"-människor som lär sig av att läsa in det. Andra (som jag) lär sig bäst genom att testa sig fram praktiskt. Jag brukar sällan förstå teori tills jag testat praktik vilket fall.

Vet inte hur off-topic jag kom men mitt svar är nej.

Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Spännande att läsa tråden. Verkar som om det liksom finns en endaste "musikteori" som är riktigt och allt annat är självlärt, gehör och talang.

Tror många menar att musikteori är det som lärs ut via den kommunala musikskolan och sedan vidare i musikhögskolor och liknande. Fördelen där är ju naturligtvis att man har ett gemensamt språk som förklarar olika fenomen inom musik som delas av alla som gått "utbildningen".

Men även vi som inte är så skolade och som har lärt oss hantera vår musik vid sidan om den skolan sitter naturligtvis på massor av musikteori. Fast vi kanske har ett hemmagjort språk för att uttrycka det eller så delar vi språket med kollegor som rör sig inom samma genre. Ord som jag tror härrör från house och annan dansmusik är exempelvis "drops" och "topliners". Kanske inte förstås inom alla genrer, men de flesta inom dansmusiken skulle förstå innebörden. Så bara för att man inte är klassiskt skolad så är man ju inte utan musikteori. Skulle ju vara skitjobbigt om varje nytt moment i skapandet hela tiden var obegripligt och slumpartat.

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Precis jag använder musikteori utanför den klassiska delen.

Har läst det mesta på engelska så kan oftast inte de svenska orden så kommer skriva de engelska namnen.

När jag ska forma ett ljud med flera oscillatorer där ja blandar olika ljudformer så använder jag mig av musikteori för att se hur den harmonic content av alla partials är för att få ljud jag vet funkar. Visst testar jag nytt också men jag finner i allt jag gör finns en musikteori bakom.

T ex höjer jag 3,4 eller 7 semitoner för att skapa bra bladning av harmonic content samt att det innebär som att spela ett arckord. 3 semitoner är samma sak som 1 tonsteg och en semiton eller ett och halvt steg i intervall om man pratar intervall mellan toner.

Också använder jag skalan genom att ta reda på kicken i dansmusik vilken ton den har så kan jag tona den till skalans ton istället där grundtonen där hela låten bygger runt. Även när jag equar så kan jag fula mig och göra vissa småförstärkningar där grundtonen har över olika grader.

Ett annat sätt utanför den musikaliska skolans teori är när det kommer till producering. Att förstå att botteninstrument tar stortplats i virtuell stereorum är en slags förståelse som lätt räknas in på teori. Genom att anpassa all teori tillsammans med den uppövade hörslen kan man skapa ännu större harmoni och förståelse.

Hörsel ingår i teori för man lyssnar och övar upp genom att t ex höra andra låtar och lära sig hur det ska låta. Men de låtarna man avlyssnar bygger på musikteori. Så egentligen så är det en dold teori bakom. Skillnaden bakom ett uppövat öra och musikteori är att musikteori säger varför det låter bra. Någon med ett upptränat öra har svårt att ge en mer utvecklad förklaring och förståelse och det kan gynna dåligt i mixing. Dock inte katastrof. Men om man förstår nycklen med teori och praktik så har man hittat rätt. Allt är inte musikteori enligt den klassiska kommunala skolan. Det finns teorier utanför den också.

För mig tycker jag att det är essentielt att kunna teori av olika former inom producering. De flesta tänker nog på teori som du beskriver och jag håller med det är också det och så mycket mera. om det inte vore lärbart så kallar jag det oteoretiskt. Men sålänge man kan lära sig en djupare förståelse genom studerande och forskande så tillhör det teori 🙂

Spännande att läsa tråden. Verkar som om det liksom finns en endaste "musikteori" som är riktigt och allt annat är självlärt, gehör och talang.

Tror många menar att musikteori är det som lärs ut via den kommunala musikskolan och sedan vidare i musikhögskolor och liknande. Fördelen där är ju naturligtvis att man har ett gemensamt språk som förklarar olika fenomen inom musik som delas av alla som gått "utbildningen".

Men även vi som inte är så skolade och som har lärt oss hantera vår musik vid sidan om den skolan sitter naturligtvis på massor av musikteori. Fast vi kanske har ett hemmagjort språk för att uttrycka det eller så delar vi språket med kollegor som rör sig inom samma genre. Ord som jag tror härrör från house och annan dansmusik är exempelvis "drops" och "topliners". Kanske inte förstås inom alla genrer, men de flesta inom dansmusiken skulle förstå innebörden. Så bara för att man inte är klassiskt skolad så är man ju inte utan musikteori. Skulle ju vara skitjobbigt om varje nytt moment i skapandet hela tiden var obegripligt och slumpartat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teori är lika med att förstå hur musik är uppbyggt.

Många använder argumentet för att slippa lära sig teori genom att använda argumentet "hitta på den eller den artisten, han/hon har lyckats utan att kunna teori...", eller som ämnet, man inte behöver kunna teori.

Jag säger såhär: Teori är ALLTID bra att kunna, för när man inte kan teorin bakom saknar man förståelse för t.ex. "varför låter den här melodin glad/sorgsen". Kan man teorin bakom kan man förklara att det är i dur/moll.

Vill man få sina låtar att låta vemodigt, glatt, lesset, argt, drivande, starkt, svagt - finns det alltid teori bakom som förklarar hur man ska göra för att komma i rätt riktning.

Genom att inte lära sig teori gör man det onödigt svårt för sig själv och hämmar sin egen utveckling. Varje gång jag lärt mig någonting nytt inom musikteori har jag nästan fått en religiös uppenbarelse i stil med att "varför har jag inte lärt mig detta tidigare?".

Så, räds inte teori, det är efter en tids erfarenhet och kunskap som man även - lär sig hur mycket man behöver lära sig.

Man bygger en verktygslåda över de saker man behöver kunna. För varje ny teori-bit som man lär sig, får man ett nytt verktyg att jobba med. Själv gör jag dansmusik och dödsmetall. Alltså fokuserar jag på de saker som gagnar mig mest. Som exempel:

Vill jag få någonting att låta stämningsfullt, kör jag i moll aeolian. Få det lite blues-igt, moll-sjuor och kanske inslag av blues-skala. Vill jag få någonting att låta extra vemodigt, en moll-nia. Vill jag t.ex. få en Nordlead-leadsynt att låta extra aggresiv och drivande, spela legato på åttondelar i phrygrian, alternate phrygrian eller locrian, hänger även på överstigande kvart.

Skillnaden mellan mig och en person som inte kan någon teori alls, är att han/hon kan få till ett ljud genom att testa, testa, testa och testa... och sedan ändå inte förstå varför någonting låter som det gör.

Jag kan lätt plocka fram en skala eller toner ur en skala och få det att låta som jag vill. Jag lovar, jag kämpar som tusan ÄNDÅ, trots att jag kan en del teori.

Att inte vilja lära sig teorin bakom är dumt, och man tar en oändligt lång omväg.

Ja, nu har jag raljerat klart. Som sagt, räds INTE teorin, och lär er (d.v.s. förstå) vad ni behöver behöver lära er. 🙂

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Teori är teori. Det finns olika typer av teori. Productionsteori kan tillämpa musikteori. Att förstå harmoniskt innehåll kan underlätta allt. Matematiken bakom. Men även läsa om production är teori. Det du kan studera med text eller med ord är teori. Resten praktik. Jag säger inte emot dig mot något. Men att smala av vad teori är gör de bara lurigt. Varför en gitarr låter som den låter är också teori. Gitarr kan förklaras hur den förändras över tid och hur svängningarna på strängarna tillsammans med kroppen utgör med olika matrial ressonerar ljud.

Om man ska göra housemusik behövs mer teori än bara låtskriveri eftersom då ska man även kunna productionsteori och ha kunnskap inom området. Allt annat håller ja med om 🙂

Teori är lika med att förstå hur musik är uppbyggt.

Housemusik handlar ofta om att designa sina egna ljud och teori är så oerhört viktigt därför.

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Så en ton är inte hz lol 😛 Teorietisk kunnskap 😛 Självklart det ingår i fysik. Men att veta att a4 är 440hz är den genrella musikstämningen ingår i teori att veta.

När man pratar om musikteori så pratar man om skalor ja och allt annat med.

Men klart som fan att hz har med teori att göra för att hz är alla toner du spelar. att säga 440hz är samma sak som a4 lol

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Det finns teori i olika områden. Snubben undrar om man behöver musikteori för att kunna göra house. Jag försöker hjälpa honom genom att tipsa att kunna musikteori kan hjälpa honom att ta till när han ska eqa. Eftersom en ton är en specifik hz rättare sakt så har du nytta av det. Antal svägningar per sekund på en ljudvåg för skapa pitchet på soundet.

Dvs kunna skalor och sammandband mellan toner är till nytta ja

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Och ja eq var dock bara ett exempel finns många användningsområden att använda musikteori när det kommer till producerande

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har tonvkten i diskussionen på hur tonerna tolkas och kan systematiseras (OBS väldigt löst talat!) är det musikteori vi talar om. Har vi fokus på fysikaliska egenskaper som våglängder dämpning, hastighet, övertoner, är det fysk/akustik.

Vill bara göra uppmärksam på att det trots allt är viss skillnad på begreppen 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det kan man lära sig hur det funkar genom börja från noll själv och känna sig fram, och försöka hitta mönster. Eller så kan man köpa sig den erfarenheten (utbildning) från de som redan gått igenom samma sak tusen gånger. Personligen föredrar jag det sistnämnda. Det förstnämnda blir lite som att behöva uppfinna hjulet på nytt själv.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Okej 🙂

Men tycker snubben borde lära sig teori för lättare kunna blanda de verkliga fysiska egenskaperna som sker med muskteori och göra lite mer nytta av sin musik 🙂

påtal om dämpning och akustik.

Lite fel tråd här. Men såg att Se electronics är påväg med ny mikrofonskärm. Några tankar om denna?

Redigerat av ronnyrydgren
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror många menar att musikteori är det som lärs ut via den kommunala musikskolan och sedan vidare i musikhögskolor och liknande. Fördelen där är ju naturligtvis att man har ett gemensamt språk som förklarar olika fenomen inom musik som delas av alla som gått "utbildningen".

Men även vi som inte är så skolade och som har lärt oss hantera vår musik vid sidan om den skolan sitter naturligtvis på massor av musikteori.

du har många vettiga poänger

täbnkte bara tillägga att för mig innebär teori att man förstår VARFÖR nåt fungerar eller fungerar mindre bra - inte bara ATT det funkar eller inte funkar

"ATT" lär man sig lätt genom egna erfarenheter och att testa sig fram

"VARFÖR" är mer komplicerat att lära sig själv men ger desto mer kunskap att förstå olika problem och lösningar i andra sammanhang än det man har erfarenhet av

ibland känns det dock som en del inte vågar sig utanför säkerhetszonen som deras teori omger dom - ibland är det det som ligger bortom "borde" som behövs för att lyfta nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...