Jump to content
Annons

Måste man lägga upp demos i Låtkritikavdelningen?


Wernborg

Recommended Posts

Hellou.

Måste man använda Låtkritikavdelningen och starta demotrådar med det otroligt jobbiga tillvägagångssättet både för uppladdare och lyssnare, eller ses det mellan fingrarna om en demotråd dyker upp i någon annan kategori? Forumet har ju den där fina funktionen som gör en flashspelare av en mp3-länk i vilket inlägg som helst. Gissar att jag inte är helt ensam om att tycka det vore smidigt att slippa klicka, klicka, klicka ladda hem...... etc. etc. etc.

Dessutom vill i alla fall jag kunna ändra rubriken på en demotråd när jag gjort ny mix osv.

Varför inte bara skippa hela skiten med kategorier och uppladdning och göra en enda öppen kategori för demos?

What say you?

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hellou.

Måste man använda Låtkritikavdelningen och starta demotrådar med det otroligt jobbiga tillvägagångssättet både för uppladdare och lyssnare, eller ses det mellan fingrarna om en demotråd dyker upp i någon annan kategori? Forumet har ju den där fina funktionen som gör en flashspelare av en mp3-länk i vilket inlägg som helst. Gissar att jag inte är helt ensam om att tycka det vore smidigt att slippa klicka, klicka, klicka ladda hem...... etc. etc. etc.

Dessutom vill i alla fall jag kunna ändra rubriken på en demotråd när jag gjort ny mix osv.

Varför inte bara skippa hela skiten med kategorier och uppladdning och göra en enda öppen kategori för demos?

What say you?

Håller med, en enda avdelning räcker. Sen inget krångligt system. Vanlig sida där man får lägga upp egna länkar. Soundcloud/dropbox mm

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, en enda avdelning räcker. Sen inget krångligt system. Vanlig sida där man får lägga upp egna länkar. Soundcloud/dropbox mm

SoundCloud och liknande tjänster är ju ett så grymt mycket smidigare uppladdningssätt nuförtiden, det är ju ganska onödigt att behöva lägga upp en låt på 2-3 olika servrar där allt bara ligger och tar upp plats helt i onödan, när man istället enkelt kan länka till ett och samma ställe på alla forum och hemsidor. Det här forumet känns så sjukt efter på den fronten, med tanke på att det är just musikskapandet många är här för! Sen är en annan bra grej med SoundCloud att man inte behöver tillåta nedladdning av låtarna... Visst, man kan rippa musiken men det känns iallafall bättre för mig att lägga upp idéer där än här bara för att jag måste låta folk ladda ner min musik härifrån. Känns som att vem som helst som nångång vill kunna sälja musiken själv inte kommer vilja lägga upp låtarna för fri nedladdning av vem som helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Först: Soundcloud är en SKITDÅLIG lösning, eftersom meningen ju måste vara att stanna inom forumet! Annars kan vi väl lika gärna t YouTube...

Så till TS:s problem:

Jag håller med och har påtalat det ett antal gånger, men respons (från Admin) har varit till föga hjälp. Därför har jag gjort på följande sätt, med t.ex. Hellvalla Burn I, II och III: (Förutsätter dock att du har filen på annan plats/server dit du kommer att länka för lyssning).

1. Skapa en textfil, fyll den med ca 2 kB nonsenstext, döp filen till dummy.mp3

2. Gå till Studio forum → Låtar & filer → [ditt kategorival] → Ladda upp fil

3. Ladda upp dummyfilen

4. Fyll i de obligatoriska fälten

5. Skriv inlägget -- och infoga länk till din låt (en spelare bör skapas automatiskt)

6. Klicka på "ladda upp låten/filen"

7. Så fort tråden skapats går du in i redigeringsläge och redigerar bort allt nonsens du inte vill ha där

Låter krångligt kanske, men går på under minuten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har tagits upp mååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååånga gånger

Jag veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet!!!!!!!!!!

Kanske någon lyssnar om man säger det tillräckligt många gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, att enbart köra med Soundcloud suger duktigt. Det är ingen, absolut ingen där som är intresserad av att ge konstruktiv kritik. Dessutom lär man ju "känna" folk på en mindre nationellt forum så man kan värdera det som sägs lite. Soundcloud är riktigt bra när jag vill sprida vidare till tex. Facebook, med snygg spelare och så. Men inte stand alone.

Implementera gärna Soundcloud-spelare som Kontrollrummet.com gjort. Det blir snyggt och lättanvänd för lyssnaren.

JJ: Ja, är medveten om att man kan göra så. Tycker bara det är så otroligt onödigt krångligt.

Valle: Yes, har testat det vid något tillfälle också, men det är en kortsiktig kass lösning också tyvärr. Fin manual dock.

En stor nackdel i nuvarandet är att man inte kan ändra trådnamnet. Skitsvårt att locka tillbaka sådana som kommenterat tidigare. Är ju fint om man kan lägga till : Ny mix 2012-12-24 liksom!

Nu verkar ju Stanislav lägga lite tid på forumet så vi kan väl hoppas att demoavdelningen fixas till också. Det vore ju fan om det inte skulle finnas ett enda riktigt levande demoforum i detta långa land. Kontrollrummet är bra, men för få användare. Studio har mycket folk, men ett uselt gränssnitt. Musikermagasinet har jag mailväxlat med lite, men dom är inte intresserade av att ha en forum heller.

Vanliga sketna länkar i en enda avdelning tror jag skulle få fart på grejerna. Kanske en mall att fylla i när man laddar upp så att demotrådar ser likadana ut. Lätta att identifiera i oläsalistan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle: Yes, har testat det vid något tillfälle också, men det är en kortsiktig kass lösning också tyvärr. Fin manual dock.

Kass och kass, beror ju på vad man vill åstadkomma. Jag gör ovan för att få min "låttråd" att se ut som en helt vanlig tråd. Vilket jag tolkade du också var ute efter.

En stor nackdel i nuvarandet är att man inte kan ändra trådnamnet. Skitsvårt att locka tillbaka sådana som kommenterat tidigare. Är ju fint om man kan lägga till : Ny mix 2012-12-24 liksom!

Jo, det kan man visst. "Använd full redigerare".

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag snackar om SoundCloud så menar jag självklart att man skulle länka det hit och att forumet då kan implementera en SoundCloud-spelare som alla andra musikforum redan har gjort för länge sen 🙂 Sen, om man tycker att SoundCloud förlorar för mycket i kvallité på mixen så kan man ju använda dropbox istället. Hursomhelst så är det, som jag sa i mitt tidigare inlägg, GRYMT onödigt när man måste lägga upp låten för fri nedladdning av vem som helst. Det är väl samma problem med dropbox då i och för sig... Sen är det ju som sagt lika onödigt att musiken måste ligga utspridd på en server för varje hemsida man vill lägga upp den på och bara ta upp plats. Det känns bara som en självklar grej, fattar inte varför inget görs åt saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Så var det en gång i tiden och då lyssnade man mycket mer då det var mycket mer lätt tillgängligt. Till och med så att folk tyckte det var jobbigt att klicka på en SoundClick länk. Soundklick är ett bättre alternativ till SoundCloud föresten och där kan man ställa in så att det bara går att lyssna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, jag tycker det är för omständigt med att ladda upp filen, och framförallt för omständigt att ladda hem andras låtar för att lyssna på dem.

Jag brukar iaf posta min soundcloudlänk i inlägget så slipper alla ladda hem låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...