Jump to content
Annons

Extremt störande ljud från Monitorer


SirThoms

Recommended Posts

Hur blir man av med sånt här fruktansvärt störande ljud från mina Behringer Truth studio monitorer?? Det kommer och går har haft det för år sedan, ibland låter det inte men nu har det varit såhär i flera månader, börjar tröttna, minst sagt. Vad kan det bero på? Har flyttat runt kablar, bytt uttag för ström osv, inget hjälper.

Någon?

Tack på förhand!

Behringer Truth B2031.mp3

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det låter som dom tar upp någon närliggande radiosändare. Låter det så även om du kopplar ur audio in sladdarna till högtalarna? alltså bara har strömsladden kvar till

dom och inget annat? Om dom är tysta då ska du försöka byta till balanserade sladdar in för audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej låter inte så då. Hm, tror jag har balanserad kablar redan. XLR hane till 1/4" TRS. Har hängt upp skitkabeln på isoleringsplattorna nu, och det tog bort det mesta av oljudet. Finns det ännu bättre kablar till och med kanske? Kraftigare isolerade?

Kör du jordat eller ojordat? Är det ojordade elurtag, så är det betydligt vanligare att den typen av störningar kommer in...

Kör bara jordade eluttag

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_mxp2015.htm

En sån kabel har jag.

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Så uppenbarligen kommer signalen in via dina audiokablar eftersom det blev bättre då du hängde dom på isoleringen(?). Då misstänker jag att det inte är rätt kopplat..

För att det ska funka perfekt måste det vara XLR i båda ändarna på kabeln eller i värsta fall en TRS teleplugg. Vad heter ditt ljudkort och till vilken utgång har du

kopplat sladden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då har du kopplat rätt.. Men jag misstänkte först att du hade en XLR-> Mono TS (vanlig som brukar följa med dynamiska mickar) efter som du inte presenterade dina

prylar i första inlägget.. 😑 Låter det likadant i båda högtalarna? Försvinner störningen om du drar ut XLR från högtalarna? Är störningen kvar om du drar ur TRS från ditt ljudkort?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Enda gången det inte låter alls är när jag drar ut XLR från monitorerna.

Får ursäkta att jag slarvade med detaljerna, var länge sedan jag var igång, haft ett låååångt uppehåll 😉.

Jag får helt enkelt stå med ljudkabeln som en gammal tv antenn och leta efter den i detta fall SÄMSTA mottagningen hehe..

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana störningar har jag nästan alltid haft. Coil whine eller nåt annat, ingen aning. Det som löste mitt problem var att sätta in en volymkontroll mellan ljudkort och monitorer så att det gick att kruta på med hög signal från ljudkortet och sen dämpa till önskad volym. störningen finns kanske kvar, men den hörs inte.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag har samma monitorer och samma problem sen vi flyttade till ett nytt hus. Här finns faktiskt jordade uttag till skillnad från det förra huset. Får prova Power Mode och se om det kan hjälpa. Antar att det inte stör lika mycket när det spelas ljud i dem.

Någon som har något annat tips på hur man kan tvätta bort dessa radiosignaler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle iofs kunna prova XLR om det fungerar.. Men då får jag koppla via ljudkortet direkt istället för att köra via min mixer. XLR-ut från mixern har jag till datorn istället för att få så lite störningar som möjligt mellan mixer och ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...