Jump to content
Sign in to follow this  
Guitar Nilsson

Håkan Nilsson & The Flying Saucers "När ingen fyr är tänd". Lite bättre nivåer.

Recommended Posts

Titel: Håkan Nilsson & The Flying Saucers "När ingen fyr är tänd". Version 2

Av: Guitar Nilsson

Uppladdad: 26 dec 2012

Kategori: Rock/Metal

Håkan Nilsson sång, elgitarr

Tomas Persson, trummor

Ted Hammarlund, bas

Rune Bertilsson, orgel

Klicka här för att ladda ner filen

Edited by Guitar Nilsson

Annons

Jag tycker det låter bra. Nu har inte jag kommit så långt i mina produktionskunskaper än men jag säger ändå vad jag tänker.

Det som jag la märke till som störde lite var att kompet/instrumenten lät lite mer avlägset än sången, som lät mycket närmare. Var mest påtagligt i verserna.

Vet inte om det beror på att det är ganska hög volym på sången eller om det kunde varit lite extra reverb på den för att få den att smälta in mer i helheten. Den sticker liksom ut lite nu.

Det var vad jag tänkte på iaf. Annars schysst låt.

Det här var fett & gott.. Smådistad Hammond med dual Leslie samt dubbad sång. Helt ok! :)

Tackar för det. Jag testade att mixa kördubben svagare, men nja, den tillförde inget så jag raderade den helt och gjorde en. Snygg mix på trummor plus bas där i stället, blev tajtare än innan.

Gitarrljudet gillar jag inte heller så gitarren gör jag nog om.

Orgeln är verkligen ett lyft, har haft med rune på ett par livespelningar oxå, kanonmusiker.

Tog bort körsången helt

Ny leadsång

Delvis ny gitarr, sparade solot på slutet.

Bättre ljud, mindre murrigt tajtare trummor.

Mycket trummor så som jag vill ha det.

Soundcloudlänken i första inlägget verkar inte funka...

Ball låt. Bra spelat. Bra tryck i låten, men kanske något basig? Men som sagt, jag vet vad tycker om bas och trummor. ;)

Det enda utöver det är att det kanske blir lite jobbigt med crashen "hela" tiden under solot.

Hammond är guld. :)

Den går at skruva till bättre. Fåpr längga ner lite mer tid på trumbussen. Jag har börjat med såna alldels nyss..

Har gjort ett försök att mixa genom de nya Ultrasone 2900 lurarna. Märkligt vad olika lurar låter ändå. Dt 990 Pro har ganska mycket diskant tycker jag, men U 2900 har ännu mer, eller också har jag nåt fel. Audio Technica ATH.M50 är väldigt väldigt diskant o basbefriade i jämförelse.

Nu har jag fyra olika hörlursförstärkare dessutom, det låter annorlunda även i alla dem... Och den nya Argon HA1 lurstärkaren vete fan om jag gillar.

Har jämfört det här med ett par cd jag gillar både musik o ljud på, den ena har mkt mindre botten, den andra ganska mycket mer, så hur f-n ska man göra? Jag gjorde så här, om nån orklar ladda hem skiten. :)

Oj, om ATH-M50 är basfriade jämfört med U2900 då är det redigt mycket bas i U2900. Säker på att det är Ultrasone du fått och inte Beats? ;)

Sångljudet gillar jag bättre i den nya versionen.

Edited by drloop

Oj, om ATH-M50 är basfriade jämfört med U2900 då är det redigt mycket bas i U2900. Säker på att det är Ultrasone du fått och inte Beats? ;)

Sångljudet gillar jag bättre i den nya versionen.

Det är nog mest diskanten som fattas i ATH-M50 jämfört med både Ultrasone 2900 och DT 990 pro. Sitter o lyssnar i I-Macen nu, och här kan jag retfullt nog inte lyssna med U 2900, den telepluggen går inte att dela till en mini-plugg... Tycker ändå det låter bra i DT 990 pro lurarna.

Tror jag får till det bättre med Dynamaxxen som masterburk än Finalizern. En enda ratt att skruva på, och en display som tydligt visar reduktionen i db. Har testat lite olika låtar o tempon och det verkar helt klart som att den direkt hittar de rätta attack o releasetiderna, det ser jag på att releasen har släppt helt exakt när nästa kaggestamp kommer. Helt suveränt, mixar så det kniper kanske 3 db. Sen lyssnar jag på det stereospåret o kollar om det går att få det lite bättre med eq, här höjde jag en db vid 1000 hz, det var allt, sen körde jag igenom Dynamaxxen en gång till, men nu i "soft-limiter" läget, det ger ett bättre ljud än om jag komprimerar svagt två ggr, det lämnar både sång och ride i orört skick, det dämpar bara de värsta smällarna lite.

I Finalizern är det väl 20 olika parametrar om man vill, eller mer att sitta o skruva på....

Nu finns denna länk till helvtes soundkloak med

http://soundcloud.com/user7908154/n-r-ingen-fyr-r-t-nd-3

Edited by Guitar Nilsson

Ingen mini-tele? Det låter konstigt.....

Nä det sitter en rejäl vanlig tele där... Det följer med två kablar, en rak o en spiral, man byter dem med en rejält gjord gängad kontakt på vänsterluren. Bägge sladdarna har vanlig tele. Synd, för då kan jag inte lyssna på Spotify i datorn o jämföra mina oljud. Kamrat Hegobald har lött dit en vinklad minitele på sin spiralsladd så han kan köra i datorn... Jag får väl fixa nåt sånt jag med...

Ultrasone 2900 mixen

http://soundcloud.co...en-fyr-r-t-nd-3

edit: lött skulle det va, inte lätt

Edited by Guitar Nilsson

Det följde i varjefall med en liten "pissig" 6,3->3,5 adapter med mina Ultrasone PRO 2500 fast den var inget vidare bra. Eftersom det följde med 2 sladdar (en spiral och en rak) så köpte jag en Neutrik 3,5 vinklad och lödde dit den på spiralkabeln i stället. Helt klart bättre lösning om man kan hantera en lödpenna. En sån här lödde jag dit http://www.kjell.com...-ntp3rcb-p67289 Dock en liten varning.. Kabeln till luren var aningen för grov så jag kunde bara använda halva kabelklämman. Dessutom är själva kopparkardelerna förbaskat svårlödda i kabeln. Så några svordommar blev det men nu sitter den där och funkar bra i alla fall! :)

Edited by hegobald

OK, tack för infon, hegobald. Trodde det var hyfsat standard att man bara kunde gänga av teleproppen och få en mini-tele.....

Så har jag på mina Ultrasone, men det är ju å andra sidan inga 2500/2900 (HFI2200).

OK, tack för infon, hegobald. Trodde det var hyfsat standard att man bara kunde gänga av teleproppen och få en mini-tele.....

Så har jag på mina Ultrasone, men det är ju å andra sidan inga 2500/2900 (HFI2200).

Vore toppen om det vore så på 2500/2900 också. Tror att Pro 2500/2900 är mer riktat mot just proffesionella och där är det ju enbart 6,3 mm som gäller :)

Hm... Kollar på hur ljudfilen ser ut på Soundcloud.

http://soundcloud.com/user7908154/n-r-ingen-fyr-r-t-nd-3

Den ser ganska hårt komprimerad ut. Jag som kör med porta kan aldrig se hur den ser ut här hemma, men tycker VU-staplarna på mastern fladdrar som fan här hemma, mer än vad de gjort förr när jag mosat mer. Kan Soundcloud både göra om ljudet till nån sorts MP3 och även komprimera det? :angry:

soft låt! riktigt skönt krämig gitarrljud på disten! :)

Har inget direkt att klaga på.

Inte för mycket bas o topp då? Alla proffsproduktioner på Spotify låter ju så olika. Stones tex

The Rolling Stones – Mixed Emotions

inte mycket botten jmf med min släckta fyr. Tycker det fattas botten i Stonesmixen. Men vad vet jag,,,

Hm... Kollar på hur ljudfilen ser ut på Soundcloud.

http://soundcloud.co...en-fyr-r-t-nd-3

Den ser ganska hårt komprimerad ut. Jag som kör med porta kan aldrig se hur den ser ut här hemma, men tycker VU-staplarna på mastern fladdrar som fan här hemma, mer än vad de gjort förr när jag mosat mer. Kan Soundcloud både göra om ljudet till nån sorts MP3 och även komprimera det? :angry:

Men nu låter det bra! Bara en sak jag tycker låter lite underligt. Sången! Det låter lite nasalt lixom som om du håller händerna som en strut runt munnen då du sjunger. Kan det vara

som så att du spelat in sången i ett väldigt begränsat utrymme. Kanske använt mikskärm? Undrar hur det skulle ha låtit om du sjungit i ett mer öppet utrymme med lite längre avstånd

till mikrofonen?

Men nu låter det bra! Bara en sak jag tycker låter lite underligt. Sången! Det låter lite nasalt lixom som om du håller händerna som en strut runt munnen då du sjunger. Kan det vara

som så att du spelat in sången i ett väldigt begränsat utrymme. Kanske använt mikskärm? Undrar hur det skulle ha låtit om du sjungit i ett mer öppet utrymme med lite längre avstånd

till mikrofonen?

Jag tycker jag fått till sången bättre än jag brukar... Micscreenen jag hade gjorde jag mig av med för länge sen den gav en sorts konstig dist i lågmidden o basen. Men rummet är ju väldigt dämpat, kanske sången behör ett till reverb, samma korta rumsreverb som trummorna har? Utan det låter trummorna hemst tråkigt.

Jag sjunger mellan 15 o 7 cm från micken. Den är mkt mindre känslig för proximityeffekt än de andra jag haft.

edit: jag har sjäv tänkt på att det är lite väl mkt sjunga-genom-näsan ljud. kan det minska med längre avstånd? då tappar jag samtidigt en del av det raspiga o basiga som är det enda bra med min röst...

Edited by Guitar Nilsson

Tycker sången låter bra. Tror nog f-n att det här är det bästa du fått fram hittills.

Kanske att distgitarren till vänster (den som plockar lite emellanåt) är något stark. Jag hajjar till och sätter fokus på den. Endera är den för stark eller så "smälter" den inte in i mixen tillräckligt.

Hursom...förbannat bra gjort. :)

Jag ska göra ett försök att sjunga bättre i alla fall. Kom på att jag kan seriekoppla Dynamaxxkompressorn till sångmicken, första halvan som kompressor, den andra som limiter. Det är oftast sången som ger enstaka distpeakar i masterspåret. Kan jag få bort sångpeakarna kan jag komprimera helheten mindre ändå utan att tappa all volym. Som det är nu går de igenom värre än trummorna... Och jag vill ju absolut inte platta ut sången mer, det är ju annars the easy way...

Antar att det är den första sologitarren som inte upplevs lika bra. Ska kolla på den, den är lite taggig jmf med den andra...

Tack alla ni för värmande o uppmuntrande goda råd! Jag märker ju att det går framåt med alltihop. Det fattas en del bas o orgelpålägg på CD´n, så jag kan lägga ner en hel del tid på att testa sånt här nu. Jag vill ju ha ett sätt att göra tex sångpålägg som jag kör på alla låtar.

Skönt att det blir vardag igen, och nytt studioår! :)

Edited by Guitar Nilsson

Gjorde om sången med kompressor + limiter, sjöng lite längre från den stora Neumannklunsen.

Bytte det ena reverbet från vocal plate till brigth plate

La en del "big studio" reverb på hela mixen. Helt fel att göra så, jag gillar det.

Mixtrade lite med panoreringarna. Orgeln ligger till höger mestadels, men i full bredstereo på solot, och då slinker den ena gitarren över till höger. Gitarrsolot på slutet är i bred stereo (två olika mickar), då går kompgitarr o orgel ut mer till varsin sida.

Mindre komprimering på mastern...

Soundcloudfil:

http://soundcloud.com/user7908154/n-r-ingen-fyr-r-t-nd-4

Skulle du inte kunna ladda upp mp3an direkt istället ?

Soundcloud låter som bekant inte så bra speciellt i det övre registret.

Skulle du inte kunna ladda upp mp3an direkt istället ?

Soundcloud låter som bekant inte så bra speciellt i det övre registret.

MP3an ligger forumservern... Om det inte blev nåt knas. Det står nog version 4 på den

EDIT: Den ligger där som nr 4, och funkar oxå. Låter bra i DT 990 pro...

Edited by Guitar Nilsson

Halva versen låter som en svensk version av Hotel california.. var det medvetet? Jag började sjunga den helt plötsligt iaf..haha

Men jag lyssnade på din soundcloudsida nu och det låter som nån säger att du har handen framför munnen och tydlighet i toppen försvinner, men jag tycker även att gitarrerna är lite anoinyma och cymballjudet bara har den översta toppen kvar så det låter som du har någon process på masterbussen som trycker ned något i övre mellanregistret / diskanten.

jag blev lite förvånad när din andra låt "Fattig bonddräng" helt plötsligt lät väldigt öppen och tydlig, perfekt mixad sångbalans mot instrumenteringen i mina öron.. kanske en udd vasshet i tamburinen och aningen mycket botten på basen men annars lät den kalajs, det lät också som ni hade kul när ni spelade in den..

Kör hårt.

P.s har också tänkt ett tag att dina / era låtar gör sig bättre på svenska ihop med din sångstil som påminner om en blandras av Ulf Lundell och Leonard Cohen... om de haft samma morsa.

Edit: Lade till och ändrade litta.

Edited by Lundin

Version 5. Har kalibrerart om monitorerna lite och kopplad mina burkar annorlunda o bara med analoga sladdar.

Dynamaxxkompressorn har en "tvärtomfunktion" som jag av misstag råkade testa på OH idag, OH som jag komprimerat lite för mkt redan på inspelningen. Med den här "decomp" funktionen vänder man på det hela och tar tillbaka dynamiken, det funkar faktiskt skitbra, så det gkorde jag först på OH, sen gjorde jag en buss av hela trumpaketet med vanlig kompressorfunktionen i dynamaxxen. En enda ratt att skruva på, wunderbar! Fast den gamla Finalizern använde jag också, som lowcut, eq, softclip o limiter.

I mixen har jag tagit bort den gitarr jag la dit som nr två, nu är det bara en gitarr låten igenom...

Nyaste versionen heter När ingen fyr är tänd 5 MP3