Jump to content
Annons

Tips för att synka iPad med Sonar X2 (Korg iMS-20)


DanceMannen

Recommended Posts

Morsning

Jag har några musikappar till iPad men har egentligen bara använt dem att leka lite med på iPad:en än så länge. Tänkte försöka implementera paddan med min vanliga DAW, som är Sonar X2 Producer. Jag vet att det ska gå att synka via camera connection kit, men jag är inte riktigt säker på vag jag egentligen är ute efter då jag inte har full koll på midi. Kör mestadels VSTi annars.

Jag tänker mig följande scenario:

- Att använd Sonar som vanligt på min DAW. Tänkte sen använda t ex Korg i-MS20, iKaossilator och iMaschine och spela dem på liknande sätt som en VST. Självklart vill jag få det i synk. Dock osäker på hur.

- Använda mitt vanliga midiklaviatur, men ljuden från t ex Kort iMS20.

Tar gärna emot lite tips eller länkar om iPad och musikproduktion samt hur man kan kombinera iPad och en vanlig DAW på smart sätt.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

iMS-20 har stöd för Apple core Midi. Det innebär att om du har camera connection kit så kan du synka paddan i tempo med MIDI från din DAW..

Du kan också styra parametrar som filter och annat i din iPad från controllmedelanden inspelade på MIDI-spåret i din DAW.

En simpel video som visar: http://www.youtube.com/watch?v=FZeWqPNFgh0

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Sent svar, men kanske nån ser ändå...

Tack först och främst.!

Jag har Camera connection kitet. Vad jag inte riktigt förstår i videon ovan är hur han kopplar ihop med datorn.

Jag kör ju ett USB midi klaviatur, som ju sitter i datorn, men om jag ska koppla den till paddan så har jag ju ingen koppling till datorn. Behöver jag något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Jag har precis börjat intressera mig för samma sak, köra synthar på iPad/iphone och sedan sedan jobba i sonar. Började tänka i dessa banor häromdagen. Min tanke är till att börja med att exportera filer fram och tillbaks. Göra saker i sonar, exportera över till iPad (genom dropbox), lägga på synthspår och sedan exportera synthspår till sonar. Har bara hunnit experimenterat lite grann dock. Tycker idén är tilltalande. Många billiga synthar i app store och bekvämt att kunna sitta i soffan eller var som helst och pilla med något spår när det är 10 min över..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sent svar, men kanske nån ser ändå...

Tack först och främst.!

Jag har Camera connection kitet. Vad jag inte riktigt förstår i videon ovan är hur han kopplar ihop med datorn.

Jag kör ju ett USB midi klaviatur, som ju sitter i datorn, men om jag ska koppla den till paddan så har jag ju ingen koppling till datorn. Behöver jag något annat?

Du har väl fler än 1 USB uttag på din dator hoppas jag annars måste du skaffa en USB hub 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...