Jump to content
Annons

Hjälp med trumprogrammering?


carlyle

Recommended Posts

Hej läsare,

Har en fundering. Vet inte om detta är möjligt, men varför inte fråga. Frågar man inte, vet man inte.

Bandet planerar inspelning av några låtar.

Vi är inte bekväma ännu med att spela in riktiga trummor och har därför valt att köra programmerade trummor på låtarna.

Man kan programmera trummor i olika inspelningsprogram (vi använder Pro Tools) men också Guitar Pro, etc.

Min fundering är, om jag har exempelvis en video på när någon spelar trummor, kan jag klistra in den i något program som läser av alla slagen rakt av och som gör att jag inte behöver programmera något?

Detta hade varit oerhört tidssparande och, för mitt band, väldigt mycket lättare.

Alltså, vi har spelat in alla låtar i replokalen på vår trummis när han spelar låtarna.

Kan man klistra in videon i något program som därefter konverterar ljudet i filmen till programmerade trumslag?

Någon som vet hur man kan göra? Finns det en lösning på detta?

Eller kan man göra det stegvis på något sätt? Göra om ljudet i filmen till mp3-ljudfil och därefter konventera om ljudet direkt till programmerade trumslag.

Eller får man gå till väga, genom att programmera allt? Eller att spela in det vi en midi-synth?

Det jag vill få ut av detta är att spara tiden vi behöver lägga ner på att programmera låtarna.

Jag vet, att spela in riktiga trummor, hade gjort att vi sluppit detta, men som sagt, vi är inte riktigt i det stadiet ännu.

Tack på förhand.

All hjälp är tacksam.

Vänligen

Carlyle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och ni har ingen som lirar digitalt kit och spelar in det på det sättet via samplingar (som undertecknad)? Om trummisens akustiska kit är inspelat skulle ni dock kunna trigga trummorna (om ni har de olika delarna på separata kanaler), för att låta virvel trigga en virvelsampling etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...