abracaebaber Posted December 18, 2012 Posted December 18, 2012 Jag är försöker spela in sång på en låt men det verkar som det inte kommer in tillräckligt med ljud i micken. Jag har bara testat att prata i micken men det låter väldigt lite. Jag har skruvat upp allt på max när jag ska spela in (alltså mickens volymkanal på ljudkortet och inputen i logic) Jag antar att man ska kunna spela in i sångmick så bara en viskning kan höras eller beror det på att att man måste "sjunga" för att det ska bli någorlunda högt?
Terror Posted December 18, 2012 Posted December 18, 2012 Jag är försöker spela in sång på en låt men det verkar som det inte kommer in tillräckligt med ljud i micken. Jag har bara testat att prata i micken men det låter väldigt lite. Jag har skruvat upp allt på max när jag ska spela in (alltså mickens volymkanal på ljudkortet och inputen i logic) Jag antar att man ska kunna spela in i sångmick så bara en viskning kan höras eller beror det på att att man måste "sjunga" för att det ska bli någorlunda högt? om du har en kondensator, se till att du har phantommatning till den.
Linus Posted December 18, 2012 Posted December 18, 2012 Ange gärna lite info. Vilken mikrofon och vilket ljudkort? Är det en dynamisk mikrofon eller kondensatormikrofon? Om det sistnämnda, finns fantommatning i ljudkortets mikförstärkare? Rätt ljudkort och ingång valt i Logics inställningar?
Claes Holmerup Posted December 18, 2012 Posted December 18, 2012 Om det är en kardioidmick; Har du vänt rätt sida mot dig? Det är bland de vanligaste felen, så om det är så, så är du långt ifrån ensam... 😉 Ingen pad aktiverad på mick eller ljudkort?
van Caine Posted December 19, 2012 Posted December 19, 2012 Är du säker på att ljudkortet är inställt på Mic och inte Line? Min Fostex FR2 kan ställa in valfritt från samma utgång, kanske samma sak här?
Recommended Posts