Jump to content
Annons

RotVic

Recommended Posts

Hej,

Visste inte var jag skulle placera tråden, men det fick bli här i brist på mer ekonomirelaterade etiketter.

Jag ska handla en del prylar på thomann, och har ett litet företag, enskild firma, som jag driver min musikproduktion på.

På thomann kan man vid köp få ner kostnaderna en del genom att ange sitt vat-nummer.

Jag har utgått i från att detta är momsen, som man "får tillbaka" redan vid köp, men stämmer det?

Jag har också för mig att det är ganska speciella regler för vad gäller just momsen på varor inköpta (eller sålda) i utlandet. Hur räknar ni när ni redovisar utgifterna från t ex thomann?

Och frågan: Hur redovisar man den ingående momsen, när nu denna redan är dragen?

Att man ska redovisa utgifterna i vanlig ordning är ju självklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det blir ett litet trick i deklarationen som skattemyndigheten vill att vi gör där för att se vad vi köpt in. I bokföringen har du troligtvis ett särskilt kontonr för beräknad utgående moms Eu-land (2615 tror jag).

Du får nämligen redovisa "Inköp från EU-land" och lägga på "Utgående moms" på det inköpet s.k. omvänd skatteskyldighet (eftersom företag inte betalar moms utan bara redovisar den).

Exempel.

Inköp från tysken: 1000kr + moms 250 kr.

Ditt företag betalar 1000 kr men du redovisar 1000kr "Inköp från EU" och 250 kr som "Utgående moms".

Du måste också lägga till dessa 250 till "Ingående moms att dra av" i deklarationen. (om du har ett bokföringsprogram kanske detta görs automatiskt, du får kolla det)

Eftersom det egentligen blir 250-250 = 0 fast olika rader påverkar det inte slutgiltigt "Moms att betala eller få tillbaka". Men det syns i deklarationen vad som är från annat land.

Hmm, undrar om det hjälper. Hoppas det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra. Man räknar med en fiktiv moms som ju egentligen aldrig har betalats, så att samma summa läggs till som både ingående och uutgående moms. Det brukar stå förklarat i skatteverkets broshyrer, men första gången jag läste om det så såg jag ut som ett levande frågetecken ett tag, innan poletten ramlade ner, eftersom det kändes lite luddigt... 😉

Precis samma resultat i slutänden som att betala momsen för att sedan få tillbaks den året efter, som det blir när man köper i Sverige, men man slipper ligga ute med momsen.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Överhuvudtaget vill jag lobba för en ekonomi-flik här på forumet.

Det här är ett musikrelaterat forum om Musik , Musikproduktion , Studiobygget , Låtar etc etc INTE ett företagsekonomiskt forum.

Därav finns ej ingen nytta av en Ekonomi-Flik.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det här är ett musikrelaterat forum om Musik , Musikproduktion , Studiobygget , Låtar etc etc INTE ett företagsekonomiskt forum.

Därav finns ej ingen nytta av en Ekonomi-Flik.

Du behöver inte hymla. Det är ett amatör forum.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag blir lite nyfiken. Kan ni verkligen göra köp på Thomann utan moms numera? När jag gjorde mitt senaste köp för några veckor sedan så stod det att Thomann alltid lägger på svensk moms eftersom någon EU-lag kräver det.

Den stora frågan är då om man kan räkna den inkluderade momsen som vilken moms som helst, trots att det är ett utlandsköp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ett musikrelaterat forum om Musik , Musikproduktion , Studiobygget , Låtar etc etc INTE ett företagsekonomiskt forum.

Därav finns ej ingen nytta av en Ekonomi-Flik.

För den som försöker leva/överleva på musik så är det ekonomiska en stor djungel som de flesta helst skulle slippa ge sig in i men likfröbannat måste.

En ekonomiflik hade vart kanon för hjälpas åt att reda ut frågor som TSs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, ok sorry. Men Thomann lägger inte på moms om du har ett företag och ett VAT-nummer du kan visa upp. Och det skall generellt företag du handlar med från EU inte heller göra om du begär att handla som företag.

Det ska va mäkta krångligt att få tillbaka momsen ifall man inte dragit den direkt. Du kan inte kräva tillbaka den momsen från skatteverket som jag förstår det utan du får göra det på egen hand från landet där du betalat.

Att de lägger på "svensk" moms beror på det jag nämnde innan och är främst relevant för privatpersoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, ok sorry. Men Thomann lägger inte på moms om du har ett företag och ett VAT-nummer du kan visa upp. Och det skall generellt företag du handlar med från EU inte heller göra om du begär att handla som företag.

Det ska va mäkta krångligt att få tillbaka momsen ifall man inte dragit den direkt. Du kan inte kräva tillbaka den momsen från skatteverket som jag förstår det utan du får göra det på egen hand från landet där du betalat.

Att de lägger på "svensk" moms beror på det jag nämnde innan och är främst relevant för privatpersoner.

Det är lugnt, jag var inte så tydlig.

Men kan man fortfarande få momsen bortdragen vid beställning? Jag angav både VAT och företagsuppgifter men fick ändå samma priser som de som visas i produktutbudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan man fortfarande få momsen bortdragen vid beställning? Jag angav både VAT och företagsuppgifter men fick ändå samma priser som de som visas i produktutbudet.

Sist jag beställde i höstas nångång så fick jag momsen bortdragen. Jag tror däremot inte det går att betala med kort direkt ifall du gör en sådan beställning, utan du får ange att du vill ha en faktura och sedan betala med banköverföring. Jag tror det beror på att dom kontrollerar ditt VAT manuellt och tar sedan bort momsen. Lite trist eftersom det lägger på tid innen man får leveransen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag beställde i höstas nångång så fick jag momsen bortdragen. Jag tror däremot inte det går att betala med kort direkt ifall du gör en sådan beställning, utan du får ange att du vill ha en faktura och sedan betala med banköverföring. Jag tror det beror på att dom kontrollerar ditt VAT manuellt och tar sedan bort momsen. Lite trist eftersom det lägger på tid innen man får leveransen.

Aha, det kan stämma eftersom jag betalade med kort nu. Jag ska undersöka saken till nästa gång och se till att vara ute i god tid 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalar alltid med kort och det har fungerat varje gång. Ibland kan dock beloppet justeras efter några dagar.

Så kontrollera med dom och var noggrann med att uppge företagsuppgifter, VAT och vilket kort du har så kanske det funkar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...