Jump to content
Annons

Miktek C4 som sprakar


Hellecaster

Recommended Posts

Min Miktek C4 sprakar som fasen, vad kan det bero på?

Latensyn i Cubase är låg, jag har tejpat jorden på strömkontakten, den delar fas med resten av inspelningsutrustningen, vad finns kvar att kolla? rören förstås men den är bara ett halvår gammal.

Ljudkort är Yamaha n12, kan det ha nåt med dess jording att göra eller rättare sagt avsaknad av jordning?

Men om man ska jorda en maskin som har en "jordskruv" på baksidan, var sätter jag ändra änden?, i vilket metallföremål som helst eller i jorden på ett eluttag?

Vad har jag missat att tänkta på?

Kom just på att spraket blir ju inte inspelat så då måste det ligga i lyssningen, men det sprakar ju inte på något annat... skumt?

/Magnus

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kommer det inte in på inspelningen, så tyder det mer på att det är antagligen ljudkortets drivrutin behöver uppdateras eller att du kör med lägre latency än datorn orkar - eller kanske bakgrundsprogram som ställer till problem, som virusdödare eller liknande. Ibland (speciellt i laptops) kan nätverkskortet bråka, så att det måste disablas för att det ska funka bra med DAW-program.

Testa datorn med DPC Latency Checker: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml och se hur det ser ut där (det visar fel resultat med Windows 8, men för övriga är det tillförlitligt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet har senaste drivrutin som dock inte blivit uppdaterad nu på några år från Yamaha, slöfockarna hehe.

Jag har en ganska ny Frost burk tyvärr 32 bits stationär och kör 256samplingar i minnesbufferten och det borde inte spraka av det då jag brukar belasta datorn sanslöst mycket mer vid det läget.

Om det var rören borde de ju även spraka på inspelningen? Jag har inga virusprogram och sånt i datorn utan har hållit den så ren som det bara går.

Tack Claes för länken till latencychecken, den ska jag testa. :-)

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...