Jump to content
Annons

Spela in hårdvarusyntar i Live


base10

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har en låt som är helt färdigarrangerad i Ableton med MIDI-clips.

Problemet är just detta att dessa är MIDI-clips och jag använder flertalet instanser av en synt som bara har två utgångar, dvs kan jag inte mixa låten.

Jag behöver spela in alla dessa clips men vet inte hur jag skall gå tillväga. Har provat "Freeze track", men då fryses bara arregemanget i låten, dvs förändras clipsen till .wavfiler istället... Att spela in spår för spår med hela arregemanget känns som ett otroligt slöseri med tid. Låten är över 8 minuter lång och syntinstanserna är många... Det hade lett till att kanske en 30 sekunder lång syntslinga spelas in i 8 minuter...

Så, finns det något effektivt sätt att spela in dessa på? Nämnvärt kan väl vara att jag har flera midiclips per "track". T.ex introstråkar, versstråkar osv.

Svar uppskattas!

Mvh,

Jesse 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Finns säkert kompromisser som du kan göra i ditt arr, men det kan jag inte hjälpa dig med.

Så det är bara att sätta igång att spela in synten spår för spår, ljud för ljud.

En av anledningarna till att jag inte använder hårdvara så mycket nu för tiden, och använder jag en hårdvarusyntar så spelar jag in insatserna direkt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert kompromisser som du kan göra i ditt arr, men det kan jag inte hjälpa dig med.

Så det är bara att sätta igång att spela in synten spår för spår, ljud för ljud.

En av anledningarna till att jag inte använder hårdvara så mycket nu för tiden, och använder jag en hårdvarusyntar så spelar jag in insatserna direkt.

Ja, hårdvara är allt annat än flexibelt.. sorligt nog! Får spela in allt den hårda vägen då 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...