Jump to content
Annons

Poll avslutad - Kan du höra skillnaden? German Mastering Console


Jon Rinneby

  

24 röster

  1. 1. Vilken version gillar du mest?

    • Version 1
      5
    • Version 2
      17
    • Jag hör ingen skillnad
      2


Recommended Posts

2an hade rundare och fylligare bas men sången lät mer fas(l)ig..1an lät mer nära och sången lät bättre men inte lika fyllig bas.. Men oavsett anser jag att skillnaden var för obetydlig att ens spela roll.

Är det sånt här masteringstrollen håller på med numera? 🙂 Ska det mastras ska det ju vara tydligt att höra skillnaden och detta var ju en sak när man kan A/B lyssna men oavsett

var det inte värt mödan och pengarna?..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

2an hade rundare och fylligare bas men sången lät mer fas(l)ig..1an lät mer nära och sången lät bättre men inte lika fyllig bas.. Men oavsett anser jag att skillnaden var för obetydlig att ens spela roll.

Är det sånt här masteringstrollen håller på med numera? 🙂 Ska det mastras ska det ju vara tydligt att höra skillnaden och detta var ju en sak när man kan A/B lyssna men oavsett

var det inte värt mödan och pengarna?..

Det kan vara en liten del av mastringrollen, många bäckar små... Men det är verkligen inte att mastra att bara skicka en ren stereofil genom ett mixerbord.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade på tvåan. Tyckte ettans virvel var lite dovare. Kanske mest inbillning. Sångljudet gillade jag inte i nån version. Mikrofon från Rusta?

Nä det är en Neumann u89, knappt nån eq, dock en väldans massa reverb/delay efter bandets önskemål. Vad är det du inte gillar med sångljudet? Tar gärna emot förslag på förbättringar då mixen inte är klar.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska det mastras ska det ju vara tydligt att höra skillnaden och detta var ju en sak när man kan A/B lyssna men oavsett

var det inte värt mödan och pengarna?..

fast är inte det här två mastrade versioner - inte en omastrad å en mastrad?

eller läste jag slarvigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

fast är inte det här två mastrade versioner - inte en omastrad å en mastrad?

eller läste jag slarvigt?

Ingen av versionerna är mastrade, det enda som skiljer dem åt är att den ena mixen är exporterad med GMC på mixbussen.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

I vissa partier är nr1 bättre som i början då den dämpade guran kommer in. nr2 lät bättre med sången fick jag för mig.

Summa = De var inte så stor skillnad. Välj den som du tycker passar dig bäst. Har du svårt att avgöra själv, så bör det kvitta tycker jag. Båda mixar är kanon!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade genom ett par iphone lurar på jobbet. Och i dessa lät nr 2 bättre IMHO. Den hade mer kontrollerade/saturerad diskant på rösten. Men lyssnade bara en gång genom dessa lurar så det kanske jag hade tyckt annorludna om i studion där man hör hela spektrat bättre.

Men jag gissar iaf att v.2 är körd genom tysken.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte det var ganska stor skillnad.. Det måste vara ettan som är processad, mixen är jämnare rakt över. sången och röstläget ihop med någon konstant och ettrig ton från rhodes pianot? ( eller en kombo med en baston, alternativt ett såsigt processat reverb som bara "är" ) gjorde att det blev lite enerverande jobbigt att lyssna på.. var tvungen att byta från HD800:orna till K601 för att klara av att lyssna flera varv.

upptäckte att samma "rhodes-ton" fanns i tvåan om än mer subtilt. 2:an var behagligare över lag men saknade färg och kändes inte helt färdig.

Röstade på tvåan.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte det var ganska stor skillnad.. Det måste vara ettan som är processad, mixen är jämnare rakt över. sången och röstläget ihop med någon konstant och ettrig ton från rhodes pianot? gjorde att det blev lite enerverande jobbigt att lyssna på.. var tvungen att byta från HD800:orna till K601 för att klara av att lyssna flera varv.

upptäckte att samma "rhodes-ton" fanns i tvåan om än mer subtilt. 2:an var behagligare över lag men saknade färg och kändes inte helt färdig.

Röstade på tvåan.

Mmm rhodset var ganska skitigt redan vid inspelning, ska se om jag kan fixa bort den där tonen sen i slutmixen sen, inget jag tänkt på själv så tack för att du påpekade det.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

nu har jag bara lyssnat i redigt dåliga struntlurar.

Men ur mitt perspektiv borde det finnas ett alternativ till: Hör skillnad men det spelar ingen roll...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär röstade ni:

  1. Ren mix (5 röster [20.83%])
  2. German Mastering Console (17 röster [70.83%])
  3. Jag hör ingen skillnad (2 röster [8.33%])

Vad kan vi dra för slutsats (om någon) av detta? Tankar och funderingar är välkomna. Stort tack till alla som röstat och engagerat sig.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär röstade ni:

  1. Ren mix (5 röster [20.83%])
  2. German Mastering Console (17 röster [70.83%])
  3. Jag hör ingen skillnad (2 röster [8.33%])

Vad kan vi dra för slutsats (om någon) av detta? Tankar och funderingar är välkomna. Stort tack till alla som röstat och engagerat sig.

mvh Jon

Vad är dina egna tankar och funderingar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär röstade ni:

  1. Ren mix (5 röster [20.83%])
  2. German Mastering Console (17 röster [70.83%])
  3. Jag hör ingen skillnad (2 röster [8.33%])

Vad kan vi dra för slutsats (om någon) av detta? Tankar och funderingar är välkomna. Stort tack till alla som röstat och engagerat sig.

mvh Jon

Fokkin ey, jag hade rätt! 😄 (i en 50% fråga...).

ha ha, man behöver inga superöron eller superkurser, man behöver tur!

Dock, för mig var skillnaden högst subtil och bara i bas och i diskant. Hade inte en som vill ha den typ av bas och diskant kunnat fixa det vid mixningen utan pluggen?

Liite hängmatta och liite kompimering av djupbasen (jag gissar nu)?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Fokkin ey, jag hade rätt! 😄 (i en 50% fråga...).

ha ha, man behöver inga superöron eller superkurser, man behöver tur!

Dock, för mig var skillnaden högst subtil och bara i bas och i diskant. Hade inte en som vill ha den typ av bas och diskant kunnat fixa det vid mixningen utan pluggen?

Liite hängmatta och liite kompimering av djupbasen (jag gissar nu)?

Nja, det är klart att de går att efterlikna, men det är fler saker som spelar roll än en simpel eq-kruva och lite kompression, det handlar ju om en slags icke-linjär dynamisk multisampling. Men visst kan man säkert komma nära, frågan är dock om samma "känsla" infinner sig.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är dina egna tankar och funderingar?

Spring och köp Nebula 3 pro! Skämt och sido: Att det finns något som tilltalar det mänskliga örat när ljud inte är "perfekt" framställt. I detta fall en multidynamisk mixerbordsemulering vilken förändrar ljudet på ett sätt som det är svårt att sätta ord på. Vi ska dock komma ihåg att vi fortfarande är ITB, resultatet kanske hade blivit ett annat om vi jämförde en 100% analog med en 100% digital inspelning. Jag påstår däremot inte att analogt är "bättre" än digitalt på något sätt. Det är en fantastisk tid vi lever i och det gäller bara att hitta det arbetssätt som passar just dig för att skapa så välljudande musik som möjligt

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...