Jump to content
Annons

Poll avslutad - Kan du höra skillnaden? German Mastering Console


Jon Rinneby

  

24 röster

  1. 1. Vilken version gillar du mest?

    • Version 1
      5
    • Version 2
      17
    • Jag hör ingen skillnad
      2


Recommended Posts

Hej vänner.

I helgen spelade jag in och mixade ett band som heter Ensamhushåll. Den ena mixen är ren på mixbussen och den andra är körd genom en German Mastering Console, in och ut (Nebula 3 pro). Kan du höra skillnaden? Vilken version gillar du bäst och varför? Glöm inte att rösta i pollen!

Resultat och svar finns längre ner i tråden

Version 1

Version 2

mvh Jon Rinneby

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glöm inte och rösta på vilken ni tycker låter bäst också. (Ni behöver inte skriva vilken av versionerna ni röstar på, med risk för att påverka andra). Själv kan jag höra en ganska tydlig skillnad även i laptophögtalare (eftersom jag vet vad jag ska lyssna efter), men självklart rekomenderas ett par bra lurar eller monitorer för denna typ av kritisk lyssning.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt initiativ!

Nå, tycker inte skillnaden är enorm - åtminstone när jag nu helt ovetenskapligt sitter och lyssnar i ett par AKG 240 Studio. Av nån anledning så faller jag lite mera för den ena versionen - men i nästa lyssning tycker jag att skillnaden är försumbar. Inbillar (?) mig att det lika gärna kan bero på liiiten skillnad i gainstaging.... men, ah. Sjukt svårt.

Får lyssna lite till, och sen avge min röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att rösterna droppar in, det ska inte vara någon som helst skillnad i volym mellan filerna. Sen är det klart att vissa frekvenser förstärkts och färgats, men rms ska vara väldigt nära i båda.

Det ska även understrykas att det är subtila skillnader vi talar om, kanske snarare en "känsla" än att ljudet ska förändrats drastiskt, vilket också är ofta är poängen med ett bra mixerbord. Vissa gillar ju känslan av "digitalt" andra inte, om man nu kan tala om skillnader i ljudet på detta sätt. Därav tviste de lärde.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte lyssna i iphone och Koss Portapro, men hörde ingen skillnad. Det tar sån tid att skifta låt i iphone att jag glömt hur första lät när tvåan äntligen startar. Men jag tänkte på att virveln lätt alldeles för torr till denhär låten, och ihop med detta sångreverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte lyssna i iphone och Koss Portapro, men hörde ingen skillnad. Det tar sån tid att skifta låt i iphone att jag glömt hur första lät när tvåan äntligen startar. Men jag tänkte på att virveln lätt alldeles för torr till denhär låten, och ihop med detta sångreverb.

Du kan absolut ha rätt där, mycket möjligt att jag ger virveln lite mer space i slutmixen. Det är nog ganska viktigt att kunna swicha mellan filerna snabbt för att få en känsla för vilken som tilltalar mer. Örat har ju en förmåga att anspassa sig väldigt snabbt.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Systemet jag sitter med hemma är verkligen hifi och inget annat, asbra att referera bas i, men tenderar tyvärr maskera lite ibland (towerhögtalare som går långt ner i källaren), så jag hade svårt att höra nån enorm skillnad faktiskt! Dock tyckte jag den första hade bättre sammanhållning och grötade sig mindre när det blev mycket på en gång, så jag GISSAR att tvåan är Tüsken! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Systemet jag sitter med hemma är verkligen hifi och inget annat, asbra att referera bas i, men tenderar tyvärr maskera lite ibland (towerhögtalare som går långt ner i källaren), så jag hade svårt att höra nån enorm skillnad faktiskt! Dock tyckte jag den första hade bättre sammanhållning och grötade sig mindre när det blev mycket på en gång, så jag GISSAR att tvåan är Tüsken! :-)

Det handlar inte så mycket om vilken du tror är vilken, utan vilken du tycker låter bäst 🙂 Men tack för svaret, uppskattas!

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker 2an känns aningen biffigare i botten, mer kött överlag, o går längre ner i djup liksom. Det brukar vara tydligt tecken på att mättnad tillförts.

Å andra sidan känns 2an mer vildvuxen i volym, mindre samlad i övre mellanregistret o diskanten, o det brukar det inte göra med mättnad.

Låter som högfrekventa bruset i tvåan duckar för bastrumman, och lite för basen. Brukar vara tell-tale för senare tillförd kompression. Ja upplever även att tvåans diskant kan vara aningens mjukare, avrundad.

Ettan tycker jag känns aningen våtare, reverbmässigt. Som om nåt masterreverb lagts på, eller existerande reverb komprimerats aningens. Det är nåt speciellt med reverbsounded som skiljer, känslan av typ fas på reverbet eller nåt, låter nästan som det är två reverb ovanpåvarandra, eller om det är nån breddad variant av impulsreverb av ett studiorum plus nåt gammalt fjäder-reverb. Låter eko-aktigt. Lägger till vid typ 750Hz.

Skillnad hörs för mig. Svårt att säga vilken som är vilken, men tycker inte skillnaden är hörbar på ett konstnärligt sätt. Kanske för att volymen är så låg. Kanske hörs mer om man drar en fet hög rocklåt genom den.

Vilken som låter bäst .. tja, det blir ju liksom en skillnad med 0,1%. Men sätt en revolver mot min panna så säger jag väl .. tja .. tvåan?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker 2an känns aningen biffigare i botten, mer kött överlag, o går längre ner i djup liksom. Det brukar vara tydligt tecken på att mättnad tillförts.

Å andra sidan känns 2an mer vildvuxen i volym, mindre samlad i övre mellanregistret o diskanten, o det brukar det inte göra med mättnad.

Låter som högfrekventa bruset i tvåan duckar för bastrumman, och lite för basen. Brukar vara tell-tale för senare tillförd kompression. Ja upplever även att tvåans diskant kan vara aningens mjukare, avrundad.

Ettan tycker jag känns aningen våtare, reverbmässigt. Som om nåt masterreverb lagts på, eller existerande reverb komprimerats aningens. Det är nåt speciellt med reverbsounded som skiljer, känslan av typ fas på reverbet eller nåt, låter nästan som det är två reverb ovanpåvarandra, eller om det är nån breddad variant av impulsreverb av ett studiorum plus nåt gammalt fjäder-reverb. Låter eko-aktigt. Lägger till vid typ 750Hz.

Skillnad hörs för mig. Svårt att säga vilken som är vilken, men tycker inte skillnaden är hörbar på ett konstnärligt sätt. Kanske för att volymen är så låg. Kanske hörs mer om man drar en fet hög rocklåt genom den.

Vilken som låter bäst .. tja, det blir ju liksom en skillnad med 0,1%. Men sätt en revolver mot min panna så säger jag väl .. tja .. tvåan?

Tummen upp för en skön analys.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk hör nya reverb mer bas och allting. Lyssnade i ett par monitorer på skolan och hörde ingen direkt skillnad, hörde väl och såg någon typ av artefakt på ett av spåren, extremt minimal genom att loopa en liten del av låten och a/b checka.

Du har alltså bara låtit det sippra igenom den där eq:n som det stod på hemsidan att det ska låta bättre bara genom att låta den gå igenom den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk hör nya reverb mer bas och allting. Lyssnade i ett par monitorer på skolan och hörde ingen direkt skillnad, hörde väl och såg någon typ av artefakt på ett av spåren, extremt minimal genom att loopa en liten del av låten och a/b checka.

Du har alltså bara låtit det sippra igenom den där eq:n som det stod på hemsidan att det ska låta bättre bara genom att låta den gå igenom den?

Ingen eq är aktiv (hade ju blivit konstigt), bara en stereo input och en stereo output genom bordet för subtil färgning. Har för övrigt inte påstått att det ena låter bättre än det andra, det är upp till övriga audiofiler att avgöra 😉

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Shit. Skott från höften...

Tycker (tror jag...) att basen är en aning tyngre (och skönare?) men att diskanten samtidigt är vassare i tvåan.

Ettan känns mer kontrollerad/perfekt/livlösare.

Föredrar därmed tvåan med reservation att diskanten på hög volym i mina skadade öron är på gränsen till smärtsam (men att filerna likväl skulle kunna vara 100% lika...).

Vilken som är vilken? Well, tvåan låter möjligen som ettan fast "mer" så då gissar jag att den är representanten för das Vaterland...

Men, jag är inte säker på att det är skillnad och jag har svårt att tänka mig att en person som lyssnar via MP3 på tunnelbanan ens skulle kunna gissa eller ens komma på iden att det är skillnad....

Kul initiativ btw

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det där var inte lätt.....

Kan lika gärna vara en "hörvilla", men jag tyckte basen var något rundare/mjukare i den ena versionen.

Var inne på samma spår som cborg om att rösta "hör ingen skillnad", men det var något som fick mig att rösta på känslan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...