Jump to content
Annons

YAMAHA HS50M åsikter?


Delfiero

Recommended Posts

Jag funderar på att införskaffa mig ett par monitorer i den lägre priskategorin. De jag spanat in mig på är Yamaha HS50M, då många verkar tycka att monitorerna är prisvärda, ärliga etc.

Så min fråga till er som har ett par sådana, är det något som är värt att köpa?

Och till er som har andra monitorer, vilka har ni och hur fungerar dem?

(ge mig helst inga tips om monitorer för mer än 3000 kr styck, då min budget inte skulle klara av det, skulle nog inte i nuläget vilja lägga mycket mer än 2000 kr/styck!

Tacksam för alla svar och idéer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag var och provlyssnade dessa ett antal gånger då jag skulle ha ett par små monitorer till hemmastudion. (Platsbrist). Tyckte att de lät väldigt ärligt. Det jag saknade hos dem var bottenregistret. Var nära att köpa dem men valde ett par andra dyrare monitorer. Men om du vill ha mer monitor för pengarna så skulle jag rekommendera hs80m.

Link to comment
Dela på andra sajter

hs50m saknar bottenregister, vilket bara är att förvänta från den storleken på monitorer. Men dom är ändå mycket bättre än man kan tro i lägre frekvenser, så prisvärt är det! Jag kör själv ett par hs50m tillsammans med en hs10w subwoofer, är riktigt riktigt nöjd med ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag partisk man skulle då även med tanke på budget kollat in ESI-serien som släppte nytt (uniK) för inte så länge sedan. Jag har själv Yamaha HS80 som funkar skitbra, men mina gamla ESI (nEar experience) var lysande. Har fortfarande kvar dem givetvis.

http://www.thomann.de/se/esi_unik_05.htm

Andra kommer nog snart in och snackar om KRK tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

När jag sist lyssnade på HS50 och jämförde med andra monitorer tyckte jag nog att HS50 lät lite konstigt.

Så jag är inget fan av HS50.

Själv köpte jag Adam a3x låter bättre än HS50 tycker jag men a3x saknar botten så jag kör med sub till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla perspektiv, glömde nämna att jag kommer använda monitorerna för dansmusik, progressive house/electro house etc. vilket givetvis kräver monitorer med "botten".

Vad säger ni om denna då?

http://www.thomann.de/se/krk_rp5_g2_rokit.htm

Den är väldigt billig, men hört att den lämpar sig bra för sådan musik som jag ska producera! Åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

har haft både rp5 och rp8 och det är betydligt enklare att få till mixen så att det låter bra överallt i olika system. I alla fall hade jag problem med det. Jag testade även prodipe pro 8 ribbon monitorerna med de var väldigt basfattiga trots 8 tums element. Krk's 8:or upplevde jag som allt för boomiga, nästan som att de boostat basen just för att de skall användas för musik som har mer bas men resultatet, igen för mig i alla fall, var att mixarna sög när jag kom med det till ett annat system. De enda jag gillat av dem jag testat är just yamaha hs80m för att de funkar perfekt till klubbmusik och har helt ok bottom (jag gör också dansmusik, house, techno, acid) och har sysslat med det här sedan början av 90-talet. alesis monitor one mkII är kanske lite mindre bottom i (6 tums element) men jag upplever ljudbilden i dessa som lite bättre t.om. än hs80m. Ta mina sista 4 låtar på min soundcloud page, från The Joker och uppåt. De är mixade på alesis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har HS50 hemma och är nöjd då de känns rätt ärliga. Funderade på HS80 men då många påpekade att de kräver betydligt mer av rummet så avstod jag.

Däremot så känns kanske inte byggkvalitén som den bästa på vare sig HS50 eller HS80.

Som allt annat i den här prisklassen så handlar det ju om billiga Kinaprylar. Har läst en hel del om strulande slutsteg och taskiga kontakter m.m. Jag själv har en t.ex. en glappande högtalaranslutning som jag inte orkat fixa än. Men som sagt de låter ok.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte riktigt med... Jag testade hs80m i ett helt obehandlat rum och lyckades få bra mixar med dem. hade större problem med krk faktiskt...finns mer inställningsmöjligheter i yamaha m.m.

Jo KRK förstår jag inte ens hur de kan vara så populära? Fick rena HiFi högtalarvibben när jag lyssnade på lite modeller. Loudness bas...

Link to comment
Dela på andra sajter

För att ställa ytterligare en fråga, hur pass viktigt är rummet? Rummet jag producerar i nu ser ut ungefär såhär:

4x8 meter. Datorn står halvvägs in i långsidan. Bakom datorn är det fönster hela vägen. Ungefär 1 meter bakom där jag sitter finns en stor flygel. Dörren in till rummet är av trä med glasrutor i.

Kanske inte är det bästa av rum.. skulle ändå ett par HS80M fungera? Kommer dock förmodligen inte alltid sitta här, så småningom kommer jag sitta på en vind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mitt setup mitt i rummet, rakt framför fönsterna men tjocka tunga gardiner bakom varje monitor. Jag har dock dragit ut skrivbord och monitorer så att det finns en viss distans, kanske 40-50 decimeter bort från gardinerna så de står inte så tätt inpå. Det är typ den enda behandlingen jag har i mitt rum just nu och tycker att det fungerar helt ok. Jag har läst att man kan stoppa strumpor i basporten baktill, tror t.o.m. alesis har det knepet i sin manual, om man tycker basen är out of control men jag har inte känt att jag behövt göra det ännu...

tror att om du får det någorlunda centrerat i rummet och håller den gyllene triangeln så hade i alla fall inte jag några problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad föredrar ni, någon form av isopad eller stativ?

Ifall man vill ha stativ är ju detta ett ganska bra erbjudande, eller vad säger ni?

http://www.thomann.d..._stativ_set.htm

Jag köpte just det paketet för några månader sedan och sitter med det nu. Förvisso är stativen lite svajiga emellanåt, men fyller sin funktion hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger ett par Yamaha HS80M som jag är MYCKET nöjd med! Jag har lyssnat på HS50M också, den stora skillnaden är ju givetvis begränsningarna i basregistret hos lillebror. Monitorerna (både HS80M samt HS50M) spelade dock väldigt rakt båda två, ärligt lir så att säga. Jag ägde ett par billigare monitorer innan mina Yamaha, där hade vi en hängmatta som hette duga...i princip inget mellanregister att tala om, bara bas och diskant.

Jag tror att du kommer bli väldigt nöjd om du väljer Yamaha, det är dock möjligt att du vill komplettera med en sub vartefter...

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ööö, HS50 är nog far from raka om man säger så...

Nedan :HS50 jämförda med NS10 nedan, och NS10 är inte en monitor som spelar rakt.

https://www.google.s...6CUpTIVUJRBgLM:

Jag reviderar delar av mitt tidigare inlägg. Jag dribblade upp mig själv på läktaren med begreppen "rak" och "ärlig". Vad jag menar är att Yamaha-monitorerna är väldigt ärliga och avslöjande....enligt mina (kanske) felkalibrerade öron. 😎

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Jag har haft ett par HS50M ett tag nu.

HS50M har en frekvensgång som liknar många billigare mindre högtalare/hörlurar som är vanligast förekommande vid musiklyssning nuförtiden. Det övre mellanregistret är lite starkare genom ett delvis svagare lägre mellanregister.

Resultatet blir att jag mixar det övre mellanregistret svagare vilket kan upplevas som behagligare för öronen i de flesta lyssningssituationer, detta då örat är extra känsligt runt detta område. Samtidigt lyfts tydlighet i form av anslag och artikulationer fram vilket flyttar fokus till ett frekvensområde som för mig är viktigt. Lite samma grej är det väl med NS10orna, dessa har dock ett starkare mellanregister än HS50M har och drivs av ett externt steg som färgar ljudet på sitt sätt.

Nackdelen som jag ser det är att HS50M bara blir "ärliga" mot billigare/sämre lyssningssituationer. Reproducerat från ett fullrange system i ett behandlat rum så kommer resultatet troligtvis att låta mindre jämt, kanske för basigt eller för bright. Mitt mål när jag mixar är att mixa i en så jämn lyssningssituation som möjligt så att det låter "så bra som möjligt" (enligt mig) i ett system/rum av samma kvalité. Om inte klienten vill annat ;-).

Däremot så fungerar HS50M toppen tills att jag har möjlighet att mixa genom ett fullrange Klein+Hummel system i ett LEDE rum, vilket troligtvis inte kommer ske inom de närmaste åren ;-)).

HS50M/NS10 frekvensgång (jämförelse):

https://www.google.se/search?q=hs50m+frequency+response&safe=off&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=8zy2VOfqEcHjywOl04DIAg&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1680&bih=925#imgdii=_&imgrc=Z3jq2d2PmnbLWM%253A%3BXeB4Z9s5ClH17M%3Bhttp%253A%252F%252Fimg.photobucket.com%252Falbums%252Fv394%252Fwisheraser%252Fns10vshs50mvshs80mvshs10w.png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ultimatemetal.com%252Fforum%252Fbackline%252F656501-yamaha-hs80m-vs-hs50m-hs10w-sub.html%3B595%3B394

Fullrangesystem:

http://www.neumann-kh-line.com/neumann-kh/home_en.nsf/root/prof-monitoring_studio-monitors_subwoofer_KH870#

Redigerat av Hermholtz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...