Jump to content
Sign in to follow this  
glennarN

Tv-spelsmetal (eller instrumental power metal / NWOBHM)

Recommended Posts

Titel: Tv-spelsmetal (eller instrumental power metal / NWOBHM)

Av: glennarN

Uppladdad: 09 Dec 2012

Kategori: Rock/Metal

Tjo,

Har lurkat forumet ett bra tag men nu har jag något jag hade velat få lite feedback på. Är bara en amatör som gör musik på kammaren med Addictive Drums och Guitar Rig och hållt på med mixning och inspelning i snart ett och ett halvt år. Detta är en låt som främst är inspirerad av diverse tv-spelsmusik men vars sound ligger något närmare power metal eller NWOBHM.

Så som det är nu ger mixen mig öronvärk efter bara ett par lyssningar. Jag har försökt göra låten mer "lättlyssnad" genom att dra ned diskanten men det verkar inte hjälpa särskilt mycket, så jag misstänker att problemet ligger någon annanstans. Överlag är mixen otydlig också, vilket jag försökt hjälpa genom att attenuera frekvenser på icke-melodiska instrument där melodi-instrument är mest aktiva samt kört High-Pass filter på gitarrer så att de inte bidrar till bas-innehållet i låten.

Låten är i högsta grad work in progress, dels vill jag göra den längre samt lägga bättre tagningar och försöka programmera lite roligare trummor. Just nu är det lite otajt och det finns ett par rejält sura toner i melodigitarren som jag vill göra något åt.

Feedback på både låt och mix uppskattas!

Finns även på soundcloud: http://soundcloud.co...erful-very-much

EDIT:

Ny version här: http://soundcloud.com/glennarn/something-powerful-we-got

Klicka här för att ladda ner filen

Edited by glennarN

Annons

Nice! Fick lite mega man-vibbar av det, riktigt skönt. Är själv en nybörjare och låter de gamla rävarna komma med mixtips. :)

@ErikW: Tackar! Megaman var inte riktigt den ursprungliga inspirationskällan men det vore inte konstigt om någon referens smög med, Megaman 2 och 3 är ju bara bland den bästa spelmusiken som någonsin gjorts :P

Den här låten verkar ju inte vara en hit här, men nu finns det iaf en ny version: http://soundcloud.com/glennarn/something-powerful-we-got

Det som har hänt sedan sist är att jag fixat en egen buss för lead gitarrerna och komprimerat området 3-5Khz ganska hårt för att få bort lite av känslan att dom låter som en svärm av arga getingar. Har även lagt en stereo-enhancer på både trummor och kompgitarrer för att få det hela att inte låta så smalt. Har även haft kul med synthar och pads för att göra ljudbilden lite mer intressant samt lagt lite mer stämmor här och där. Sista men inte minst har jag även släppt lite på kompressionen på trummorna så att dom inte låter så utsmetade, fast nu låter det lite mer syntetiskt över dom istället :/

Överlag tycker jag att mixen fortfarande är otydlig och att leadgitarrerna låter lite irriterande fortfarande, om än bättre. Skulle uppskatta väldigt mycket om någon har tips på att ratta fram ett bättre lead-ljud samt om någon vet vad som kan göras åt otydligheten i mixen.

Mycket topp gör att det är sketajobbigt att lyssna på.. Du behöver tilt'a om frekvenskurvan så bottnen kommer fram bättre och sansar gitarrerna.. låten finns där bakom men måste raffineras.

Får lite Accept / Rising Force / Europe( tidiga) vibbar av det här..

Gillar't

Edited by Lundin

@Lundin: Tack för lyssningen. Jag är inte jätteinlyssnad på Accept och Rising Force men Europe håller jag med om helt och hållet. Håller dessutom verkligen med om skevheten i bas/diskant, dock har jag först lagt märke till det ganska nyligen. Jag verkar ha en ovana att lyssna på min egen mix på hög volym och även om det inte får mixen att låta perfekt på långa vägar så låter det samtidigt inte kuksämst heller, vilket det tyvärr gör på låg volym :/ Dessutom måste jag tyvärr medge att jag mixar just nu i hörlurar som kan vara allt annat än optimala, jag äger monitorer men tyvärr är akustiken sjukt dålig i min lägenhet så det finns ingen mening att använda dom. Dock har jag flyttat ut dom till en något akustikbehandlad replokal så jag ska försöka använda dom där och se om det går bättre. Det tillsammans med lägre volym kanske ger upphov till bättre mix om jag har tur.... för skicklighet har jag inte ^^

Kul att du gillar't också!

Om du provar att lyssna i dina monitorer på lägre volym och ha hörlurarna som referens så finns det en stor chans att du hör vad som behöver justeras för att förbättra balansen.

Jag är lite nyfiken på hur den här låten skulle låtit om (och när) du får till balansen.

Kör hårt.

P.s kan tillägga om du inte tänkt på det så kommer det gå lättare att lyssna på låg volym när du lägger kompressor på de ljud som inte är distade.. de distade gurorna är ju nästan "fyrkantiga" när de passerat disten och kommer (garanterat) vara de som "försvinner sist" när du sänker lyssnings regeln.

Edited by Lundin

tycker låten är väldigt bra :) dessvärre är jag inte så förtjust i guitar rig-ljudet du har skruvat fram. trummorna känns lite pumpande också. basen hade enligt min mening kunnat få en något mer framträdande roll i musiken.

@Zakyath: Tack så mycket, jag är helt okej med "väldigt bra" :P

Och tro mig, jag diggar inte heller getingsvärmen jag skruvat fram. Jag blir nästan sugen på att spela om hela låten med ljudet jag rattat fram i en 10+ år gammal KORG-multieffekt som jag haft sedan tonåren. Låter fortfarande aningen digitalt men åtminstone långt ifrån lika irriterande som det jag har nu i låten. Anledningen till att jag fortfarande väljer att köra Guitar Rig är väl att jag kan ändra ljudet efterhand och har mer kontroll. Att trummorna pumpar kan nog bero på att jag går för hårt in med kompressorn, det är dock något jag släppt på ganska mycket sedan jag börjat lyssna på lite lägre volym. Sönderkomprimerat låter bara "okej" på hög volym.

När du säger att basen borde vara mer framträdande, tänker du volym-mässigt eller att basspelet i sig borde vara mer intressant/varierat? Jag håller med i vilket fall men det vore kul om du kunde utveckla lite vad du menar, det är intressant med feedback på själva låten också. Har redan funderingar på att spicea upp basspelet på t.ex versen när inga kompgitarrer spelar.

@Lundin: Tack för tipset, jag ska ha det i åtanke när det blir dags. Det lär dröja ett tag tills nästa mix då jag försöker klura ut hur låten ska fortsätta nu och det går lite segt. Det känns inte lika uppenbart hur man ska fortsätta med en instrumental låt, med sång hade man bara kunnat upprepa vers/brygga/refräng en gång till (fast med annan text) och sedan köra något solo och sedan refräng igen eller något. Att köra det konceptet på den här låten hade känts något tjatigt dock, men jag jobbar på't ^^

du har ingen gitarrförstärkare du kan köra på? nu när du kommit såhär långt borde du ju ha en aning om ungefär hur gitarren ska låta, så att skruva fram det på en stärkare borde väl inte vara alltför svårt?

se till att lägga mycket fokus på trummorna. de gör väldigt stor skillnad. kompressor ska alltid användas försiktigt!

när jag kommenterade basen tänkte jag främst på volym, kanske att ratta fram ett lite mer sleazy ljud.. mer framträdande basspel hade nog förstärkt tv-spelskänslan lite grand dock, så det kan du ju också fundera över!

Jag har ju då ingen förstärkare värd namnet :( Överlag är jag inte jättevan vid att ratta fram ljud på förstärkare då jag i princip alltid använt någon form av effektpedal. Anledningen till detta är att jag huvudsakligen höll på och spelade i band när jag var tonåring (27 år idag) och då hade man alltid så sjukt dassiga förstärkare i replokalerna man hyrde. Den bästa lösningen för att komma närmare det soundet man ville ha var att lira med en effektpedal på förstärkarnas clean-kanal i princip. Dessutom har jag knappt sysslat med musik sedan tonåren (gjorde min "comeback" för cirka två år sedan) så min förmåga att ratta fram bra ljud och mina gitarrskillz ligger tyvärr på ungefär samma nivå :/

Och apropå basljudet, vilken version av låten lyssnade du på? Jag vill minnas att jag hade ett något mer distat basljud på första versionen men jag tonade ned det lite för jag ville försöka få mer tydlighet bland gitarrerna. Jag tror dock inte det gjorde någon skillnad egentligen, så jag funtar på att ta tillbaks det.

aa okej, men då får du väl fortsätta skruva. det finns många proffs som använder lajnade gitarrer, och många här på forumet som påstår att det går att skruva guror som så att det omöjligt går att höra att de är lajnade i en mix. sök lite på forumet efter tips, och lägg upp en tråd om du inte hittar något (google kan vara bättre än forumets inbyggda sökfunktion)

jag lyssnade på båda versionerna nu, och jag tyckte basen kom fram bättre i den andra versionen. iaf i mina något basfattiga lurar. kanske kan du köra någon dub på basen där ena är distad med mindre botten, och en odistad med mindre topp? lek dig fram lite!

Edited by Zakyath