Jump to content
Annons

Varför väljer du t.ex. a-major och inte d-major?


kylistar

Recommended Posts

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Jag har gjort några tappra försök att lära mig musik teori till och med gått på Liljeholmens folkhögskola (inspelnings teknik) men det biter inte haha. Trots det så har jag ändå insett att det underlättar att kunna lite.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Att man spelar i en viss tonart kan ha att göra mycket med att man känner sig bekväm i den tonarten. Själv gillar jag mer moll eftersom jag spelar metal. Men visst kan det ibland av misstag dyka upp en och annan tonart där med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan valet av tonart vara bekvämlighetsanpassat men också p.g.a av vilket val av instrument man gör. Spelar man gitarr så faller det ju naturligt att välja t.ex E-dur istället för Essdur för det blir ganska mycket besvärligare att spela och gitarren klingar ju bättre i Edur i och med öppna strängar osv.

Dock kan det vara trevligt att byta tonart för att lura örat. En melodi i Dessdur kan ju låta fräschare en t.ex samma i C-dur för att örat är så vant vid att höra just den tonarten om man spelar på ett piano.

Sen tycker jag personligen att man behöver inte vara expert på musikteori men att kunna lite basic grejer underlättar verkligen om man skall arbeta med musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du har lärt dig sammanhanget så kommer du att använda den kunskapen utan att du tänker på det, har du tänkt på det?

Nej. Jag kan det mest grundläggande och kan klura ut kvintcirkeln etc - men jag har aldrig hittills haft någon nytta alls av teori när jag komponerar, utan liksom Valle (och förmodligen en majoritet av andra låtskrivare) gjorde jag lika bra musik på gehör innan jag hade minsta lilla aning om teori.

Benny Andersson har sagt att han inte kan noter, men han har lyckats knåpa ihop en rätt rejäl laddning med bra musik ändå, eller hur?

Det ena utesluter förstås inte det andra, utan det kan mycket väl finnas många som har nytta av teorin när de komponerar, men som jag sade, så ser jag bara teorin som ett komplement om man vill förstå eller förklara musiken - och inte något hjälpmedel för kreativiteten och låtskriveriet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Jag kan det mest grundläggande och kan klura ut kvintcirkeln etc - men jag har aldrig hittills haft någon nytta alls av teori när jag komponerar, utan liksom Valle (och förmodligen en majoritet av andra låtskrivare) gjorde jag lika bra musik på gehör innan jag hade minsta lilla aning om teori.

Benny Andersson har sagt att han inte kan noter, men han har lyckats knåpa ihop en rätt rejäl laddning med bra musik ändå, eller hur?

Det ena utesluter förstås inte det andra, utan det kan mycket väl finnas många som har nytta av teorin när de komponerar, men som jag sade, så ser jag bara teorin som ett komplement om man vill förstå eller förklara musiken - och inte något hjälpmedel för kreativiteten och låtskriveriet.

Ja, vägen till kunskap behöver inte gå enbart via det teoretiska.. Musikörat kommer man långt med bevisligen.

Är själv gehörsmusiker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man står HELT utan teori så kan man ju liksom inte kommunicera med sina medmusiker heller. Åtminstone inte muntligt. Det kan kanske funka ändå att bara lyssna på instrument och nicka åt varandra, men det kan vara rätt fiffigt att förstå vad gitarrristen menar när han säger "A D G G", sex åttondelar!

- vadå öhh... D öhh ...A ehh??

men det finns väl musiktraditioner som är helt oteoretiska också. I den afrikanska - vad jag vet - så räknar man inte in, man bara kör. Men det blir inte mycket harmonier, som i "vår" västerländska musik.. En jävla massa rytmer.

***

Fissmoll/Adur är bästa tonarten tycker jag. Då kan man liksom lira E->Fiss. Fett o fint. Fast ni som vägrar det där med teori förstår inte vad jag menar;)

Link to comment
Dela på andra sajter

^Håller med.

Som sagt man behöver inte kunna läsa noter osv men det kan ju vara en fördel att kunna kommunicera någorlunda med sina medmusiker.

Absolut - men att kunna namnen på de mest grundläggande ackorden räknar jag knappt som teori... 😉

Sedan kan man också fråga sig hur mycket man behöver kommunicera angående musiken när man (som väldigt många) skapar helt på egen hand i sin hemstudio - och vid behov skickar midifiler mellan sig själv och sina samarbetspartners...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur mycket Benny Andersson kan, om han inte kan noter, och hur han kommunicerar med sina medmusiker.

Han är dessuom bandledare.

Han kan nog mycket mer än vad myten säger. Det är ju lixom en credd grej att kunna säga - Jag kan inte noter lr - Jag har aldrig tagit sånglektioner. Han kan säkert inte noter men att byta tonarter etc kan han säkert, speciellt eftersom att han är pianist.

Man behöver som sagt inte kunna noter men att kunna t.ex ett notvärde kan ju hjälpa hur mycket som helst. T.ex kan du inte spela det riffet i 8/4 istället för 4/4 osv. Och sedan en sådan basic grej som att kunna lägga på en stämma på en melodi, och kan du då vilka toner som ingår i skalan är det lättare att inte spela fel.

Listan kan göras oändlig för fördelarna.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur mycket Benny Andersson kan, om han inte kan noter, och hur han kommunicerar med sina medmusiker.

Han är dessuom bandledare.

Han kan väl namn på de vanligaste ackorden, gissar jag.

Undrar hur folkmusiken har kunnat överleva under alla år... Det är ju väldigt sällsynt att den skrivs ner i noter, utan den brukar bara förmedlas på gehör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte kunna läsa, skriva, eller ha en modell av språkets sammansättning ... sånt är inget som absolut krävs för att kunna bli en fantastisk berättare eller skapare av historier. Men, det blir nog oerhört mycket lättare om man kan läsa o skriva och förstå språkets mekanik.

Därmed inte sagt att man ens alster skulle vara sämre, i nån slags mening att det inte är lika värt, lika ärligt, trovärdigt eller vederhäftigt, bara för man inte tillägnat sig teori. Ibland blir det att musiker kör fast i teori-tänkande, och då brukar det oftare höras att det inte är lika trovärdigt eller ärligt, öppenhjärtligt liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

fast det är ju inte samma sak som att han inte kan musikteori eller hur?

Är man autodidakt så bryr man sig normalt bara om de bitar som man absolut måste kunna för att funka ihop med andra musiker (typ namn på vanliga ackord).

Om man pluggar teori, så ingår definitivt notläsning/skrivning, så om han inte kan noter, så utgår jag från att han är autodidakt och inte har några formella teorikunskaper, utan går på vad som låter bra helt enkelt - i likhet med andra gehörsmusiker. Jag känner honom inte, så det är förstås bara en gissning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man pluggar teori, så ingår definitivt notläsning/skrivning, så om han inte kan noter, så utgår jag från att han är autodidakt och inte har några formella teorikunskaper

?

det var ovanligt dumt för att komma från dig

så man måste kunna noter för att veta vilka skalor som passar vilka ackord eller för att kunna transponera en låt till en annan tonart?

vart kom för övrigt "formella" teorikunskaper och "plugga" teori ifrån - det var väl inte kriteriet för frågeställningen?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

...Vi skaffade en gång en saxofon och ringde en skolkamrat som spelat klarinett i skolan. Han fick ackorden och kom sedan till repet. Det lät fördjävligt! Det visar sig att ett A på sax inte är samma ton som ett A på gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Vi skaffade en gång en saxofon och ringde en skolkamrat som spelat klarinett i skolan. Han fick ackorden och kom sedan till repet. Det lät fördjävligt! Det visar sig att ett A på sax inte är samma ton som ett A på gitarr.

när är ett a inte ett a menar du?
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

?

det var ovanligt dumt för att komma från dig

så man måste kunna noter för att veta vilka skalor som passar vilka ackord eller för att kunna transponera en låt till en annan tonart?

vart kom för övrigt "formella" teorikunskaper och "plugga" teori ifrån - det var väl inte kriteriet för frågeställningen?

Nej - man kan använda enbart sitt gehör för att klura ut sådant.

Om man däremot pratar om teori, så omfattar det normalt också noter. Därav kopplingen till det.

Jag har själv inget intresse av musikteori, men klarar mig alldeles utmärkt ändå. Att jag kan en del teori har ingen betydelse, eftersom jag alltid bara går efter vad jag tycker låter bra. Om jag jammar ihop med andra, så kan jag förstås ta reda på vilka ackord det handlar om genom att titta på hur gitarristen eller keyboardisten spelar (eller genom att bara lyssna), men det räknar jag inte som teori, utan mer som praktik.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

när är ett a inte ett a menar du?

Ett A är alltid ett A - men vissa instrument skrivs idiotiskt nog annorlunda på notbladen (så kul är teorin där...😉).

Ungefär lika smart som att vi använder det metriska systemet medan amerikanerna använder tumstorlekar på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det måste ju inte vara ointressant bara för att det inte är huvudsaken?

Huvudsak eller inte...

Jag menar att erkännande och prestige alltid är ett skäl (som sagt, med få undantag). Det där med att det "är kul" är egentligen jävligt fånigt att ange som skäl. Klart att det måste vara kul att hålla på med musik för att man ska orka hålla på med skiten.

Men fundera på om vi verkligen (som unga och bekymmersfria) började musicera "för att det var kul", eller för att vi faktiskt "ville vara" som våra förebilder.

Tillåt mig fräckheten att citera mig själv:

1. Det finns, enligt min mening, endast ett (1) läge då prestige inte existerar i sammanhanget — och det är när man skapar helt i sin ensamhet och aldrig någonsin visar resultatet för någon. Inte för någon!

2. Så fort man frågar andra om "vad de tycker" (om det så bara är flickvännen etc), eller om man offentliggör sina verk och sedan anpassar sitt fortsatta arbete efter lyssnarnas reaktioner, krav och förväntningar så uppstår per automatik prestige som en del av ens musicerande/skapande.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...