Jump to content
Annons

Varför väljer du t.ex. a-major och inte d-major?


kylistar

Recommended Posts

Annons

Ditt val. Jag säger vad jag menar och menar vad jag säger. Jag daltar inte med medlemmar och påstår (så långt jag är medveten) aldrig något jag inte kan backa upp.

Du får ta mig för den jag är.

I grunden är jag jävligt snäll.

well, din beklagning är endast godtagen om du menar den här diskussionen så annars vill jag gärna ha svar på frågorna jag ställt

Link to comment
Dela på andra sajter

well, din beklagning är endast godtagen om du menar den här diskussionen så annars vill jag gärna ha svar på frågorna jag ställt

OK.

Jag kollade tillbaka i tråden men kunde inte med säkerhet fastställa vilka (obesvarade) frågor du syftar på. Hur lyder frågorna du vill ha svar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser du lite mer ingående musikteori och komposition så passar vissa instrument bättre i vissa tonarter och de har ett visst specifikt omfång som t.ex ett visst röstläge har som Tenor, Bas etc. Och i princip alla instrument har en tesitura (där instrumentet låter som bäst) kanske med piano/harpa som undantag.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah... Varför skriver man annars musik, menar du?

Ja, jag vet att jag vill skriva musik för jag anser mig ha något att förmedla och gillar att uttrycka mig genom musik. Sen är det ju självklart om det jag genuint gör kommer på radio väldigt kul att många uppskattar det jag gör. Sen kan man ju även skriva musik av det skälet att tjäna pengar och då är det ju självklart bra om det spelas på radio.

Link to comment
Dela på andra sajter

För Valle ska väl allting sättas in i ett kommersiellt sammanhang tror jag. Är det inte kommersiellt gångbart är det inte

gångbart alls, utom möjligen som någon slags hobby.

Det är inte riktigt så jag resonerar. Utan:

Alla (med få undantag) gör musik för att nära fåfängan och vinna prestige. Allt annat är skitsnack!

Det finns inget mer som låter så patetiskt som när folk säger att de endast skriver för sina egna sinnen, sina egna begär, utan någon som helst påverkan utifrån. Bara för att sedan visa sig vilja ha "feedback och input" på det de har skrivit.

Varför det? kan man ju då undra. Sket "du" inte alldeles nyss i vad andra tyckte? Eller är "du" fåfäng och prestigekåt trots allt "din" jävla hycklare?

Redigerat av Valle
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle har bara lite känslomässig allergi mot de som förlitar sig till musikteori. Dom upplevs som dom inbilskt sätter sig på en lite högre häst, och ska därför tas ner på jorden lite. That's all 🙂

Kanske inte helt fel där, din antagonist! Kanske inte helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte riktigt så jag resonerar. Utan:

Alla (med få undantag) gör musik för att nära fåfängan och vinna prestige. Allt annat är skitsnack!

Det finns inget mer som låter så patetiskt som när folk säger att de endast skriver för sina egna sinnen, sina egna begär, utan någon som helst påverkan utifrån. Bara för att sedan visa sig vilja ha "feedback och input" på det de har skrivit.

Varför det? kan man ju då undra. Sket "du" inte alldeles nyss i vad andra tyckte? Eller är "du" fåfäng och prestigekåt trots allt "din" jävla hycklare?

varför skulle man inte göra musik för att man tycker om det, om man frågar andra om hjälp så man kan bli bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det så viktigt att bli bättre då? Om du nu spelar för ingen annan än dig själv.

det är kul att se hur man förbättras. och en skön känsla när man känner att man lyckats med någonting bra. det finns helt klart ett visst egenvärde i att spela musik, och om du har missat det så tror jag att du har gjort fel livsval. gå inte och tro att alla är som du; det är vi inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är kul att se hur man förbättras. och en skön känsla när man känner att man lyckats med någonting bra. det finns helt klart ett visst egenvärde i att spela musik

Vad menar du med egenvärde i det här sammanhanget?

Och, varför spelar/skriver du musik?

och om du har missat det så tror jag att du har gjort fel livsval

Talar du genom erfarenhet nu igen?

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ett gott råd kan vara som jag sa i en annan tråd att använda ignorera knappen.

I övrigt så tror jag att jag personligen liksom av en ren händelse bara hamnar på en tonart när jag får en låt ide. Förmodligen är det själva tillfället typ vilken stämning jag är som har nån slags koppling till vilken tonart som känns bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med egenvärde i det här sammanhanget?

Och, varför spelar/skriver du musik?

Talar du genom erfarenhet nu igen?

Med egenvärde menar jag att man kan tycka om att spela musik för spelandets skull. Det är därför jag spelar musik (främst); det är kul. Jag tror att alla medlemmar här på forumet (förutom du då, som det bara är prestige för) kan skriva under på att det är kul att spela musik. Tänker bara som så att om du hade gjort något som du tyckte var kul, hade du kanske blivit ännu bättre och kunnat få ännu mer prestige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med egenvärde menar jag att man kan tycka om att spela musik för spelandets skull. Det är därför jag spelar musik (främst); det är kul.

Så prestige och erkännande är för dig helt ointressant?

Jag tror att alla medlemmar här på forumet (förutom du då, som det bara är prestige för) kan skriva under på att det är kul att spela musik. Tänker bara som så att om du hade gjort något som du tyckte var kul, hade du kanske blivit ännu bättre och kunnat få ännu mer prestige.

Här begår du ett misstag... Jag tycker att det är SKITROLIGT med musik. Det tror jag också att många här på forumet kan skriva under på.

Du besvarade inte min fråga ovan, som även faller på sin plats nu: Talar du genom erfarenhet nu igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så prestige och erkännande är för dig helt ointressant?

Nej, varför skulle det ena utesluta det andra? Däremot är det långt ifrån den största drivkraften, dels i och med att jag sällan visar andra vad jag spelar, dels för att jag inte tror att jag kommer att få särskilt mycket erkännande för min musik.

Här begår du ett misstag... Jag tycker att det är SKITROLIGT med musik. Det tror jag också att många här på forumet kan skriva under på.

Jag tror att du hittar på. Om du tyckte det var lika kul med musik som vi andra gör, skulle du aldrig komma med så befängda påståenden som att folk generellt spelar för prestige snarare än för att det är skoj.

Link to comment
Dela på andra sajter

[Fråga: Så prestige och erkännande är för dig helt ointressant?]

Nej

Bra. Då är jag ju inte helt fel ute när det gäller dig. Du får gärna komma med exempel på artister som spelar, ger ut skivor, etc, och som finner prestige och erkännande helt ointressant.

Jag tror att du hittar på.

Talar du genom erfarenhet nu igen?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet typ noll om keyboardspelande, men de flesta kan väl byta tonart så att man kan spela enbart på de vita tangenterna i vilken tonart som helst. Kan vara praktiskt om man är väldigt nybörjare. Men om man ska komponera och väljer någon "svårare" tonart med många svarta tangenter kanske det gör att man kommer på en mer udda melodi än om man spelat på enbart vita tangenter.

Tänk att man ska behöva skämmas för att vissa sitter och sabbar. Allt för att jävlas, fy fan vad dåligt. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hej!

Rensade lite i tråden.

Håll er till ämnet.

Finns ingen anledning till att stöka till denna tråd.

Lite missförstånd som inte ger någon anledning till att tråden skall balla ur.

Så provocera inte varandra mer nu.

Lycka till i diskussionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet typ noll om keyboardspelande, men de flesta kan väl byta tonart så att man kan spela enbart på de vita tangenterna i vilken tonart som helst. Kan vara praktiskt om man är väldigt nybörjare. Men om man ska komponera och väljer någon "svårare" tonart med många svarta tangenter kanske det gör att man kommer på en mer udda melodi än om man spelat på enbart vita tangenter.

Tänk att man ska behöva skämmas för att vissa sitter och sabbar. Allt för att jävlas, fy fan vad dåligt. 😎

Tack! En väldigt bra anledning till varför jag bör köra på andra skalor än bara a minor och c major!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt svar på ursprungsfrågan är att vilken tonart man väljer beror på var instrumenten klingar bäst och/eller vilket röstomfång vokalisten har.

Själv väljer jag ingen tonart medvetet från början, utan klinkar bara på där jag tycker det låter bra - och anpassar i efterhand till röstomfånget. För mig är musikteori ett komplement om man vill förstå sammanhang, men jag har ingen som helst nytta av teorin när jag komponerar, utan då spelar jag bara på gehör enligt det som låter bra för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...