Jump to content
Annons

Varför väljer du t.ex. a-major och inte d-major?


kylistar

Recommended Posts

Jag håller på att lära mig musikteori och funderat lite över varför folk väljer t.ex. a-major ist för d-major eller g-harmonic minor ist för f harmonic minor. Jag har förstått att det är inte riktigt vilken not du väljer som skapar känslan eller humöret för låten utan ist vilken typ av skala du väljer så som major, minor, aeolian osv och sedan hur du väljer att arbeta med denna skala, så som du väljer att spela minor, major eller demented noterna i skalan och vart.

Så jag undrar nu vilken not är er favorit att välja som tonic i låt säga major skalan och varför?

Där jag är nu väljer jag att använda mig av a-minor eller c-major av den enkla anledningen att det endast är dom vita tangenterna på klaviaturen och det blir inte lika mycket tänka pga att jag ännu inte kan så många skalor utantill i huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det en sångare med så håller man med slejnard. Ibland håller man sig inom givna ramar för olika röst-typer: sopran, alt, tenor eller bas.

Annars är det väl lite att amatör-pianister brukar välja C-dur att klinka fram låter i, för det brukar bli minst "svarta tangenter" då, och amatör-gitassiter brukar välja E eller A, för det faller sig naturligt för gitarrer. Blåsare brukar gilla Bess och Ess osv för det faller sig naturligt för dom osv osv.

Är låten instrumentell så brukar man till slut lägga melodin så att instrumenten i arrangemanget klingar mest relevant för stämning osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så går det med rätt synthjobb och mix att få samtliga noter att låta bra och i och med det spelar det inte stå stor roll när man gör elektronisk musik och därav är det enklast att bara välja a minor lr c major pga att det blir enklast med vita noter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på att lära mig musikteori ...

Jag hoppas verkligen att du är klar med och säker på varför du håller på att lära dig musikteori.

Är du det?

funderat lite över varför folk väljer t.ex. a-major ist för d-major eller g-harmonic minor ist för f harmonic minor.

Som Slejnard var inne på. I övrigt är "valet" nog en indirekt handling, snarare än ett aktivt val. Att man väljer D-dur framför F-moll kan ibland ha väldigt, väldigt långsökta förklaringar men blir så för att förnuftet, eller "känslan", ville det. Det finns liksom ingen konkret regel som säger varför.

Och varför i helvete snackar vi om "major" och "harmonic minor"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas verkligen att du är klar med och säker på varför du håller på att lära dig musikteori.

Är du det?

Som Slejnard var inne på. I övrigt är "valet" nog en indirekt handling, snarare än ett aktivt val. Att man väljer D-dur framför F-moll kan ibland ha väldigt, väldigt långsökta förklaringar men blir så för att förnuftet, eller "känslan", ville det. Det finns liksom ingen konkret regel som säger varför.

Och varför i helvete snackar vi om "major" och "harmonic minor"?

Oj, måste säga att beskrivningen av dig verkar stämma. "idiot men smart"

Och, ja, jag är säker på varför jag håller på att lära mig musikteori.

Och anledningen till att jag pratade om major och harmonic minor är för att jag försökte få fram min fråga så korrekt och lätt att förstå som möjligt genom att inte bara dra ett exempel utan även 2 och så folk skulle förstå vilken nivå jag ligger på för jag antog att det kunde vara bra för att få bra svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, måste säga att beskrivningen av dig verkar stämma. "idiot men smart"

Hurså, har du varit reggad här tidigare?

Du kan omöjligt känna mig efter bara fem månader och åtta inlägg här på forumet.

Och, ja, jag är säker på varför jag håller på att lära mig musikteori.

OK, då utgår jag ifrån att du ska bli lärare i musik (eftersom teori inte har så mycket med artisteri att göra).

Och anledningen till att jag pratade om major och harmonic minor är för att jag försökte få fram min fråga så korrekt och lätt att förstå som möjligt genom att inte bara dra ett exempel utan även 2 och så folk skulle förstå vilken nivå jag ligger på för jag antog att det kunde vara bra för att få bra svar.

Jag menar förstås varför du väljer de anglosaxiska uttrycken istället för de svenska.

Men kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hurså, har du varit reggad här tidigare?

Du kan omöjligt känna mig efter bara fem månader och åtta inlägg här på forumet.

OK, då utgår jag ifrån att du ska bli lärare i musik (eftersom teori inte har så mycket med artisteri att göra).

Jag menar förstås varför du väljer de anglosaxiska uttrycken istället för de svenska.

Men kör på!

okej, smart vet jag inte, men enligt att du antydde att jag skrev något fel antar jag att du vet mer än mig, det är väl inte smart, bara kunnigt. idiot däremot som hoppar på folk på det sättet när allt man gör är att försöka förstå lite mer teori för att kunna skapa den musik jag vill.

och nej jag ska inte bi lärare, men däremot förenklar det väl en HEL DEL att kunna musikteori, lite som en karta eller ett kompass. skulle vilja se någon utan en gnutta musikteori skriva något så komplicerat som bethoven m.fl. då skulle jag va RIKTIGT imponerad

t.ex. kollar jag på en artist och tänker sådär vill jag låta, då underlättar det ju om jag vet först och framst vad för noter han valt, vilket ackord dom spelar på, vad det är för skala mm för att veta vad det är som gör den melodin till så som jag vill låta.

och uttrycken valde jag för att ge fler exempel och få folk att förstå vart jag ligger. förstår inte riktigt vad det är du försöker antyda? är det något du vill säga så säg det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä... men visst kan det underlätta att förstå teori i skapandet?

Jag säger inte att du har fel, men du får gärna utveckla!

Själv ser jag teori som ytterst sekundär i själva skapandeprocessen (om vi talar strikt om nya kompositioner, till skillnad från bearbetningar av helt eller delvis färdigt material).

Teori kan däremot komma till pass om man får till uppdrag att dokumentera musik med ett vedertaget "musikspråk" (noter), så att andra till exempel kan utöva den.

Edit: mycket ful typo.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på var du står på kunskapstrappan så tror jag visst att teori kan vara till riktigt stor hjälp om man vill börja kunna göra bra kompositioner och/ eller utvecklas till att bli en bättre kompositör. Harmonilära etc etc..

I självaste skapandet använder du den kunskap du har i ryggsäcken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på var du står på kunskapstrappan så tror jag visst att teori kan vara till riktigt stor hjälp om man vill börja kunna göra bra kompositioner och/ eller utvecklas till att bli en bättre kompositör. Harmonilära etc etc..

I självaste skapandet använder du den kunskap du har i ryggsäcken!

Jag skriver inte "bättre" kompositioner idag än då när jag inte kunde teori. Sedan kan man ju diskutera vad "bra/bättre" är. Men när jag var femton skrev jag tre låtar som tog sig in på radiolistor, och kunde då i stort sett inte mer teori än vad gitarrackorden hette. Idag är jag ganska så OK på musikteori, men mina låtar låter precis lika "bra" i mina öron som förr, kanske något mer komplicerade. Men inte får mina låtar mer uppmärksamhet för det.

tycker du "vad i helvete har major och hamornic minor med saken att göra?" låter trevligt när jag försöker mitt bästa att förklara min fråga utifrån det jag vet?

Kolla här, Bozo! Jag ger dig en chans till att avstå från vidare diskussioner med mig. Om du ändå väljer att fortsätta, då får du ta mig för den jag är.

M'kay, chap?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver inte "bättre" kompositioner idag än då när jag inte kunde teori. Sedan kan man ju diskutera vad "bra/bättre" är. Men när jag var femton skrev jag tre låtar som tog sig in på radiolistor, och kunde då i stort sett inte mer teori än vad gitarrackorden hette. Idag är jag ganska så OK på musikteori, men mina låtar låter precis lika "bra" i mina öron som förr, kanske något mer komplicerade. Men inte får mina låtar mer uppmärksamhet för det.

Nä, skriver man "tre-ackords låtar" för att synas i radion så håller jag med dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

syftar du på den här diskussionen eller andra diskussioner i framtiden?

Ditt val. Jag säger vad jag menar och menar vad jag säger. Jag daltar inte med medlemmar och påstår (så långt jag är medveten) aldrig något jag inte kan backa upp.

Du får ta mig för den jag är.

I grunden är jag jävligt snäll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...