Jump to content

Small Town Girl

Recommended Posts

Titel: Small Town Girl

Av: mangelito

Uppladdad: 30 Nov 2012

Kategori: Pop/Country

Hej

Här kommer min första uppladdning. En låt som skrevs för att anmälas till Melodifestivalen och P4:s Kanske på Svensktoppen.

Text: min kära hustru

Musik: jag (vers, refräng och stick) och en kompis (mellanspel och solo)

Här i veckan blev låten "ny-mixad" av ytterligare en gammal kompis så jag tyckte det kunde vara kul att dela med sig 🙂

Klicka här för att ladda ner filen

Jag vet inte om du är ute efter kritik, men here we go ...

För det första, jag fattar hur jobbigt det är att göra detta från början till slut - mer än vad jag hade orkat med.

Om man studerar exempelvis Max Martins låtar med Pink, Avril Lavigne, Kelly Clarkson och Taylor Smith och jämför med detta så kan man komma fram till ett par saker:

1) Kick på 1/4-slagen. Samplade trummor ...

2) Synt-bas för rytm, m.m.

3) Diverse syntar/"pads"... framförallt i refränger med dist-gitarr

Elgitarr/akustisk som verkar samplad och loopad om 2-4 takter i vers, t ex. Gittar i verserna brukar vara viktig för rytm, så att låta ackord "ljuda ut" och under perioder utan hihats ger en känslan att man somnar.

Första vers utan snare/claps/tamburin eller nerskalade trummor ... Olika snares/claps i refräng.

Tamburing eller liknande kommer in "för-refrängen" eller "bridge" (vad det kan kallas).

Musikaliska "delningen" mellan vers och "för-refräng" är ganska intressant.

Diskuterar gärna mer men jag måste lyssna mer ...

• 2 weeks later...

Jag vet inte om du är ute efter kritik, men here we go ...

Oj, jag hade helt missat ditt inlägg. Kul att någon bemödar sig med att kommentera.

Dina förslag låter som att det lutar lite mer åt dansmusik än vad jag vill åstadkomma - även om det hade varit skithäftigt att skriva musik till Pink mm. 🙂

Det jag strävar efter är nog lite mer gammal hederlig countryinfluerad rock - tänk dig Jill Johnson möter Bruce Springsteen möter Lars Winnerbäck ungefär. Det är förvisso programmerade trummor och bas, men jag har försökt att få, åtminstone trummorna, så likt som möjligt som om jag hade spelat själv. Därav det nuvarande kompet.

Hoppas jag inte låter defensiv nu 🙂 Jag uppskattar verkligen all typ av kritik och feedback så länge den är konstruktiv. Jag tror att alla har något att lära ut, oavsett ålder eller musikgenre, och jag lyssnar gärna.

Ha det bra.

Edit: Rättstavning

Edited by mangelito
  • 3 weeks later...

Ok. Winnerbäck "Jag får liksom ingen ordning", "In från kylan" m.m. har kick på 1/4-slagen och ganska mycket rytm i el-gitarren.

Winnerbäck med akustiska gitarrer får väldigt mycket känsla och energi från "plock-figurerna" och t ex tamburin.

Melodi/ackord i "Small town ..." påminner väldigt mycket om ... typ soundtracket från någon Dolly Parton-film från 80-talet. Det känns som om ena foten är fast i en kedja som släpas, fast istället för en svart boll är det en stor snö-glob av en amerikansk småstad där alla sitter deprimerade på en diner eller hårfrisör. Bra gjort, det låter lite som om du siktade på det.

Springsteen får ut väldigt mycket energi genom sin röst och melodierna. Det går säkert att hitta mönster i t ex vilka toner han brukar börja/sluta på ... det låter hela tiden väldigt "välspännt". I melodin på "... troubles far behind" känns det som energin punkteras när melodin återgår till tonikan (om det är den gör?) men texten handlar om att "fly bort". Här borde spänningen aldrig släppas ...

Det är iaf så jag tänker, lyssnar på diverse Springsteen och Winnerbäck nu ...

Jag skulle nog sikta på att se över trumkompet lite, jag får inget "go känsla". Men måste säga att sångmelodierna är riktigt sköna och man vill gärna sjunga med :-) Refrängen tycker jag är riktigt fet! Tycker även trummorna sitter lite dåligt i mixen, blir inget tryck liksom. Men bra jobbat! :-)

Tack djhipster och Marcus för eran feedback. Jag tar till mig alltihop inför kommande alster. Den här låten är "färdig" som demo. Men blir det aktuellt med en "riktig" platta så finns det ju en hel del att utveckla - och då kommer er input att vara till stor hjälp.

Den här demon kommer även snart att vara utmanare på Värmlandstoppen på SR P4, och det är ju lite spännande. Det var betydligt enklare att komma med där än i Melodifestivalen 🙂