Jump to content
Annons

Försämring av signal vid insert?


HoboRec

Recommended Posts

Håller på att koppla allt i studion till patchbays. Jag har en rullbandare som är inkopplad till via direkt ut och line-in. Till DAWen går det via Firewire. För att kunna välja vilka outboards jag vill ha till vilken kanal vid inspelning så tänkte jag koppla alla inserts från mixern till patchbayen. Men då slog det mig att det ju är oballanserade kontakter vid insert (eller hur?). Blir det någon påtaglig försämring av signal om jag har det ikopplat permanent då?

Om jag inte har det via patchen så blir det bara att jag aldrig använder mina prylar, för jag orkar inte hålla på och krypa bakom mixern och böka. Via patchen blir det nästan lika smidigt som att välja en insert i DAWen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det blir ingen försämring av ljudet i sig, men du bör tänka över hur du drar kablarna, eftersom obalanserat tar upp yttre störningar mycket lättare än balanserat. Det är en fördel att hålla obalanserade kablar så korta som möjligt och att inte dra dem nära kända störkällor, som transformatorer, nätdelar, nätspänningskablar och fördelardosor och annat smått och gott...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött, tack så mycket Claes!

Några störningar har jag inga problem med. Men då ska det ju inte vara några problem. Det ringde nån klocka i huvet om att det inte var bra, men då var det nog bara det med störningar, som jag iofs visste. Blir lite för nojig över signal-kedjan ibland känns det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...