Jump to content
Annons

Kompressor på stereospår med endast EN burk?


HoboRec

Recommended Posts

gain staging brukar generellt mena hur man ställer gain i flera steg efter varann

gain- eller level compensation eller liknande brukar det kallas i en kompressor

Aaaah, okej. Då var det utrett. Tack för svar där, DP 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

L kanalen centerpanorerar du och skickar till buss 1&2. R kanalen kopierar du där den ena panoreras vänster till buss 1 och den andra fasvänds och panoreras höger till buss 2.

Vid M/S-mickning fattar jag grejen men om jag då tex vill komprimera ett trumspår som är stereo där tex hihat ligger till vänster och golvpuka till höger. Om jag gör som du beskriver ovan, blir det inte så att hihat hamnar i mitten och golvpuka i både höger och vänster då?

Kanske på tiden att jag lär mig där här 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt är summan av L+R, dvs den blir upp emot 6 dB starkare än L eller R för sig.

Sidan är skillnaden mellan L och R, dvs L-R. Ett monomaterial har ingen information alls i sidan, men en fullt utpanorerad puka eller liknande ger samma utslag på sidan som den gör i L eller R.

Beroende på mixerbordets eller din DAWs upplägg funkar det att göra som Åke beskriver. Men om panoreringen förstärker sidan kommer varken mitt eller sida bli korrekt återgiven. Jag rekommenderar därför att du använder en plugg som Voxengo MSED att sköta m/s-kodningen åt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ake Fuhrberg (oregistrerad)

Ok, jag får testa som sagt och se om jag fattar.

Tack för hjälpen i alla fall!

Går det bra? Blev du nå klokare på m/s?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...