Jump to content
Annons

Kompressor på stereospår med endast EN burk?


HoboRec

Recommended Posts

Jag har en 1176-kompressor på väg in. Dock endast en, skulle vilja ha två så jag kan lägga på stereo-bussar men har tyvärr inte råd för tillfället.

Då undrar jag om det går att komprimera höger och vänster var för sig på ett vettigt sätt? Blir det helt galet när det inte blir något stereo-link?

Några tips på hur man skulle kunna göra? Fattigmansstereokompression...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Följdfråga: Om man kör en stereokompressor på trum-OH (direkt vid inspelning) bör man köra den stereolinkad eller inte? Jag brukar inte göra det, tänker som så att feta golvpuksdunkningar skulle tysta ner crasharna som fortfarande ringer på hihitsidan. Rätt eller fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ake Fuhrberg (oregistrerad)

Det känns lite drygt att som ny medlem komma med det rätta svaret och trampa er andra på tårna.

Jag avvaktar med det så ni kan tänka till och hinna före mig. 🙂

Vänligen Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Följdfråga: Om man kör en stereokompressor på trum-OH (direkt vid inspelning) bör man köra den stereolinkad eller inte? Jag brukar inte göra det, tänker som så att feta golvpuksdunkningar skulle tysta ner crasharna som fortfarande ringer på hihitsidan. Rätt eller fel?

fel (om man nu inte gillar effekten)

se ovan - saker flyttar sig

Link to comment
Dela på andra sajter

fel (om man nu inte gillar effekten)

se ovan - saker flyttar sig

Alltså fel att INTE stereokoppla den? Jag hör inte att ljudbilden flyttar sig vid tex rundpallare. Jag panorerar inte isär OH helt heller, de står på kl 9 o 3. Kör med enbart fyra mickar totalt på trummorna, tycker det funkar bra så här. Kaggen o virveln går på egna kanaler...

Borde det inte bli tvärtom, att judet flyttar sig med stereokoppling i just detta fall? Dundrar trummisen hårt på golvpukna blir väl även det ljudsvaga hihat-trampet nedtystat när kompressorn jobbar i stereo?

Nu har jag förstås inte mina OH som normala ljudinspelare brukar ha dem, de sitter ganska nära häng resp golvpuka... Och det är bara vid pukslagen det blinkar nämnvärt på vä resp hö kompressor, samt lite svagt vid virvelslagen...

Vi som satte sex trumgrunder i går, vi gillar ljudet som f-n... Kanske skulle blitt ännu bättre med stereokopplad Ranekompressor...

Nu måste jag lyssna igen, nu blev jag nervös ju.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste jag lyssna igen, nu blev jag nervös ju.... 🙂

behöver du nog inte bli om du komprimerar så lite
Borde det inte bli tvärtom, att judet flyttar sig med stereokoppling i just detta fall?

nope

jämför om du har två reglar på mastern på en mixer å bara drar ner den ena - vart tar mitten vägen?

med stereokoppling drar du ner bägge lika mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, förstår hur ni menar. Men nu lyssnade jag i lurarna på en av trumgrunderna med mycket trumpinnsvevande, ljudet ligger stabilt i mitten, det både hörs och även syns på Finalizern outpotmätare, den har 30 dioder på varje kanal. Tomas kör med typiska "uppumpningar på golvpuka o virvel, det flyttar sig inte då heller fast det blir mkt mer ljud i hö OH. Hade jag pressat kompressorn mer hade det nog blivit snett, men det ljudet gillar jag inte alls...

Ev gör jag en trumbuss med lite mer kompression genom finalizern när det ska mixas, då blir det stereokopplat vare sig jag vill eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren men...

Jag visste redan att det kan bli problem med mitt-bilden om man inte har länkat. Det var lite därför jag undrade om man kan komma runt det på något sätt och lura kompressorn, eller nått, jag vet inte. I mitt huvud får jag det inte att funka, men jag tänkte att något kanske hade nån briljant idé som löser det hela. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ake Fuhrberg (oregistrerad)

Tex kompressor på trumm-grupp, då är väl länk att föredra?

Får se till att skaffa en till helt enkelt, och en länk.

Du hittar inte två identiska 1176:or.

Du klarar dig med en för det du vill göra. Du måste komprimera M och S var för sig. Då behåller du mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hittar inte två identiska 1176:or.

Du klarar dig med en för det du vill göra. Du måste komprimera M och S var för sig. Då behåller du mitten.

Ska jag vara helt ärlig så har jag inte full koll på det här med M/S, pallar du förklara hur jag skulle göra, praktiskt, i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ake Fuhrberg (oregistrerad)

L kanalen centerpanorerar du och skickar till buss 1&2. R kanalen kopierar du där den ena panoreras vänster till buss 1 och den andra fasvänds och panoreras höger till buss 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget sätt att sidechaina in en summerad monosignal som styrsignal då?

(det är väl säkert special special på den där stereolänksgrunkan ...)

Borde inte vara svårt att modda själv. Om man är händig.

Apropå mitt/sida, du kör Cubase va Fnulf?

I så fall kan du enkelt fixa m/s med vst-plugg.

Det finns många men jag föredrar Voxengo MSED som du kan ladda hem gratis.

Lägg MSED på bussen du vill komprimera. Aktivera "Side mute" för att lyssna/arbeta med mitten, aktivera "Mid mute" istället när du ska arbeta med sidan. Resultatet skickar du till en buss där du pannar Mid till vänster och Side till höger. Ställ sedan Mode till "Decode" så kodar pluggen om m/s till l/r.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger in en ny skiftnyckel i maskineriet, och säger undvik komprimera Mitt/Sida. Signalen är alltid starkare i mitten. Då blir kompressionen högre i mitten och lägre i sidorna, mitten sjunker i volym och då blir stereobilden överdriven/förvriden.

Är du noggrann, Fnulf, så kan du nog testa att komprimera höger och vänster för sig, och sen lyssna noga. Funkar det så funkar det ju. Ju mindre kompression du tillämpar desto mindre är risken. Å andra sidan är ju 1176 en limiter mer än kompressor, så den trycker till ljudet relativt tufft. Största risken är nog att ljudet - om det går illa - kommer att vobbla från vänster till höger fram och tillbaka, kännas märkligt.

1176 finns i stereo-utförande med, men kan va en ekonomisk fråga med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ake Fuhrberg (oregistrerad)

Naturligtvis kommer mitten att utlösa mer komprimering än sidorna. Därför kan man inte bara ställa reglarna på 0 när man ska konvertera tillbaka till L R. Man får lyssna och ta ner side regeln beroende på hur brett man vill ha det. Fairchild 670 komprimerar M/S med med samma konsekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag komprimerar ofta i m/s och vill hävda att det inte rä några som helst problem så länge man vet vad man håller på med.

Ja, det blir olika inställningar på mitt och sida. Åtminstone threshold eller input gain.

Och nej, man kan låta reglarna stå kvar på noll efter konvertering, förutsatt att man konverterat och nivåkompenserat korrekt under processen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag nivåkonpenserar med reglarna så det var därför jag skrev att inte låta dom stå på noll.

Okej. Jag nivåkompenserar i varje steg i signalkedjan, om möjligt.

Kastar in frågan (bara sådär helt apropå och rätt i nyllet); det ni menar med nivåkompensation är samma sak som "gain staging", ja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...