Jump to content
Sign in to follow this  
JJRockford

No reason to believe (bra hårdrock! :))

Recommended Posts

Titel: No reason to believe (bra hårdrock! :))

Av: JJRockford

Uppladdad: 18 Nov 2012

Filen uppdaterad: 25 Nov 2012

Kategori: Rock/Metal

Snart dags för en ny EP med The Rockford Heroes. Den förra blev ganska bra, och gjorde att t ex Sweden Rock Magazine ägnade en halvsida åt oss i senaste numret :) Och det är garanterat mycket tack vare all bra input man får härifrån!

Så, här är första låten, "No reason to believe". Lite mindre heavy metal än förra EP.

Svårt att säga just någon om denna, men generellt sett så är några av de gemensamma favoritartisterna i bandet t ex Queen, Rainbow, Styx, Rush, Thin Lizzy, Whitesnake, Iron Maiden, Kansas, City Boy, Led Zeppelin, Journey, Bon Jovi, Meat Loaf o s v. Säger inte att denna låt låter som något av dessa band, men man kan nog höra en och annan influens.

Klicka här för att ladda ner filen

Soundcloud: http://soundcloud.com/therockfordheroes/thr-no-reason-to-believe-mix3

Edited by JJRockford

Annons

Det låter väldigt 80-tal! Jag tycker att det låter för mycket trumprogrammerat i Addictive Drums. Kanske finns annan lösning på att få dem att låta mer äkta?

Edited by punkrockdude

Addictive Drums är det. Trodde att vi skruvat på ljudet tillräckligt att det inte skulle vara så uppenbart, men tydligen inte :) Visserligen inspelat via digitaltrummor, men kanske för hårt redigerat i efterhand. Svår avvägning där...

Några idéer om hur man livar upp det lite mer?

Svinbra hook i refrängen!

Körpaketet ligger som en smäck.

Samt att jag fick en så jäkla skön Depeche-feeling på pianot!

Supergött!!!

/Crunch'

:)

Några idéer om hur man livar upp det lite mer?

Om du gillar Hellvalla Burn-trummorna (på II:an och/eller III:an), så är mina tips:

1. En riktig trummis

2. Börja skruva helt från scratch, inga presets, och jämför med/mot favoritplattorna

3. Våga komprimera mindre

bra låt.. snygga röster..

Om du gillar Hellvalla Burn-trummorna (på II:an och/eller III:an), så är mina tips:

1. En riktig trummis

2. Börja skruva helt från scratch, inga presets, och jämför med/mot favoritplattorna

3. Våga komprimera mindre

Ska prova det där till nästa inspelning. Har några demo-låtar jag inte alls skruva på ljudet så mycket, bara ett par UAD-pluggar, ett EMT rumsreverb och en Neve-kanalstripp, där jag upplever ljudet ljudet som varmare och mer naturligt.

Vi har dessutom fått in ett nytt digitaltrumset, basisten köpte ett av Alesis nya, ska bli spännande att prova. Innan har vi haft Roland TD-3, men har aldrig riktigt fått till det med dynamiken med den modulen. Så man har ändå fått redigera ganska mycket i efterhand.

bra låt.. snygga röster..

Tack! :)

Finjusterat diverse nivåer och försökt göra så mycket jag kan av de tips som kommit in i övrigt. Blir det något lite bättre måntro?