Jump to content
Annons

flytta projekt mellan cubase-versioner - möjligheter/begränsningar?


cupoftea

Recommended Posts

Mellan vilka cubase-versioner kan man flytta hela projekt?

eller med andra ord: kan cubase 6.5 och cubase artist 6.5 öppna projekt som gjorts i t.ex. cubase AI6?

Kan förstå om det inte funkar felfritt, dvs, inte allt i form av effekter, inställningar, osv, följer med. men att få med audiofilerna, midispåren och själva projektet är ju väldigt mycket lättare än att föra över varje spår "för sig."

Jag har också hört/fått för mig att man i Cubase AI6 INTE kan spara ner alla kanaler i ett projekt som separata (t.ex. alla wav-spår eller alla kanaler som wav-spår inklusive de effekter man lagt på, för att mixa på ett annat ställe,) Stämmer detta?

Min situation är: Jag har tänkt köpa en Steinberg Ci2+ och en ny dator.

Till Steinberg ci2+ följer cubase AI6.

Jag tänkte jag skulle börja köra med ci2+ för att komma igång, ska nog mest göra demos ibörjan, lära mig osv, och sen kanske uppgradera längre fram. Men jag vill ju inte hamna i en situation där jag gjort värsta grymma låten i AI6 som sen endast kan öppnas i AI6, särskilt om man inte ens kan spara ner låten i separata kanaler.

Men om man kan öppna det i en högre/större cubaseversion så är det lugnt för mig, även om det inte går att spara ner i separata kanaler.

undrar också om nyare versionern kan de öppna projekt som gjorts i äldre cubaseversioner, såsom sx3? har lite gamla låtar på en hårddisk som kanske ändå vore kul att se om något går att göra nåt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Generellt kan man säga att det alltid går att öppna projekt som är gjorda i lägre versioner, men inte tvärtom. Att öppna projekt som kommer från äldre versioner går också bra, så länge det inte är från uråldriga versioner - men gamla versioner kan inte öppna projekt som har gjorts i nya...

Här finns en tabell över det hela 🙂 :

https://www.steinber...20Compatibility

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

tack! vad bra! 🙂

då är det inget att oroa sig för att börja ett projekt i AI6 och sedan uppgradera till 6.5!

förresten, är det nån som vet när cubase 7 kommer? kanske lika bra att vänta tills dess?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...