Jump to content
Annons

Bäst datorval till Steinberg CI2+/Cubase?


cupoftea

Recommended Posts

hej! Ska köpa en helt ny stationär dator, samt tänkte köpa ljudkortet/interfacet Steinberg Ci2+ med Cubase AI6. Skulle gärna ha OS på SSD, det verkar så NICE..

Var ett klick ifrån att köpa en HP-dator, när jag såg att den bara hade en SATA-plats, och alltså ingen möjlighet att sätta i SSD, fattar jag som? Insåg hur lite koll jag har och tänkte, bästa att fråga runt om det är mer jag inte tänkt på!

Har aldrig haft en musikdator+ljudkort som funkat bra (dvs inte hänger sig, brusar, buggar osv).

Min tanke: jag köper steinberg Ci2+ med det Cubase som ingår (AI6 tror jag) och en ny dator med intelprocessor. då borde allt vara byggt/progammerat för att funka ihop, och funkar det inte kan säkert supporten hjälpa mig. inga konstiga märken på ljudkort/processor osv som ställer till det.

Budget för dator: 6-7000 kr + SSD ca 1000 kr = max 8000

Användning: spela in audio hemma: sång, gitarr, elgittar, etc, lägga på effekter, programmera trummor, synthar, allt från beats till grejer med samplade orkesterinstrument..

Aldrig mer än 2 in/2 ut. Däremot gärna många spår/pluggar/effekter samtidigt. Behöver inte köra 24bit-ljud. En midi in, kanske någon midi ut.

Spelar inte spel men skulle gärna kunna klippa ihop kortare videogrejer (inte HD, tänk youtubekvalitet men med effekter)

OS: windows 7 eller 8 (har jag tänkt)

Program: Cubase + reason + pluggar

är sjukt oteknisk, så helst minimalt med eget byggande. Har redan skärm, tangenbord, monitorer, sladdar osv. Ska inte låta datorn komma ens i närheten av internet, har en laptop till det.

Har alltid haft PC, har iofs inte funkat så jättebra innan, men känns mer prisvärt än apple. Hoppas på att PC-tillverkarna+Steinberg etc har uppnått en stabil nivå för hemmamusikskaparna.

Viktigast för mig: att allt funkar bra tillsammans och är enkelt, smidigt och roligt att jobba med.

SÅ: har jag tänkt rätt? är det något jag bör vara vaksam på? (som t.ex. att jag måste ha en extra SATA-plats för att kunna sätta i SSD, att programmen ofta är anpassade för intel, osv)

vad är viktigast? t.ex. att ha en något fetare processor eller lite extra ram?

någon som har nåt tips hur jag ska tänka eller vart jag ska köpa från?

Har äntligen registrerat mig här, efter många givande genomläsningar! Ska bli kul.

Redigerat av cupoftea
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Siba, elgiganten och mediamarkt säljer billiga bärbara datorer och stationära datorer som funkar utmärkt. Såg att någon av dom hade en bärbar med 8gb ram minne, intel i5 processor och 750gb hårdisk för 4995kr.

Håller med, i5 processor är nog det lägsta du skall gå på. Mycke minne är ett plus.

Kör själv CI2 med windows7 64 bit och det flyter på bra. Det enda jag haft problem med är att min skärmsläckare inte gillar att cubase är igång och synlig när det är dags att släcka skärmen. Cubase minimerat går bra. ...men man kan ju använda standardskärmsläckare istället.

Jo.. jag har också system på SSD och visst datorn startar jäkligt snabbt men frågan är om det är värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Jo.. jag har också system på SSD och visst datorn startar jäkligt snabbt men frågan är om det är värt det.

Är det svårt/krångligt att installera OS på SSD tyckte du?

+ Vet nån om garantin/supporten på datorn gäller om man sätter i en SSD och kör OS på den? Vet att förr i tiden var iaf vissa affärer lite petiga med det där. Minns en gång komplett.se hävdade att garantin bröts bara man satte i extra RAM. Även om allt var köpt från dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen skillnad att installera på ssd än vanlig hd, man har inte lika många Gb så man får vara noga med att hur stora partitioner man gör om man partionerar. Sen installerade jag Samsung program som följde med ssd:n.

Du måste nog kolla vad man kan göra för att garatin ska gälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köra på färdiga paket från typ ElGiganten, Siba etc och har egentligen aldrig haft några problem vid musikproduktioner. När menar du att problem som "hänger sig, brusar, buggar osv" uppstår? Iofs, kör du med nån gammal Celeron-burk så kan det nog hoppa lite men som sagt nu för tiden, med minst en i5 så borde det rulla bra tänker jag. Win7 har jag aldrig haft problem med men SSD undrar jag om det kommer göra nån avsevärd skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar!

mina erfarenheter av "hänger sig, brusar, buggar osv" är från 5-6 år sen och mer. känns som att det mesta som säljs idag bör funka finfint!

Det är ingen skillnad att installera på ssd än vanlig hd, man har inte lika många Gb så man får vara noga med att hur stora partitioner man gör om man partionerar.

har aldrig installerat varken hårddisk eller RAM, har alltid bara köpt färdiga datorpaket. problemet är att väldigt få färdiga datorpaket har SSD, och de som har det är gjorda specifikt för gaming.

jag funderar på att avvakta med SSDn. känner jag att jag vill ha ännu snabbare så kan jag ju köpa det sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...