Jump to content
Sign in to follow this  
mikeni

Paradise - nästan färdig skön låt

Recommended Posts

Annons

Tjo! Första 10 sekunderna lovar en stabil housedänga och är faktiskt den bästa biten av låten, låter riktigt bra!

Leadinstrumentet vid 01:20 bör innehålla mycket mer bas för det låter rätt tunt, nästan som du kapat bort all bas via eq. Synten ska nästan slå i ansiktet, tänk http://www.youtube.com/watch?v=YeLc_odK58s.

Jag tycker att trumkompet låter malplacerat till låten och den skulle må bra av en puka/tom för att fylla upp trummorna, lyssnaren kommer att ryckas med. Vad händer om du ökar takten med 2-3 bpm? Det saknas riktigt tryck i baskaggen, försök finna mer botten i låten.

Ser fram emot en färdig låt, bra jobbat! :)

Det måste gå att öka utsignalen för nu är låten väldigt låg i volym.

För det första, det krävs en del guts att lägga ut sin röst på det sättet, så kudos.

Däremot lutar du dig ganska mycket mot auto-tune. En timmes röst-övning per dag en/två veckor innan du spelar in kanske skulle minska behovet. Jag kan inte jättemycket om sång, men jag gissar. Det kommer också hjälpa röst-känslan om du törs "ta i från magen." Det kommer låta mer som om du menar det med "this is paradise". Det behöver inte vara supervackert, bara relativt rätt, ohämmat och ogenerat.

Det finns utrymme att experimentera mer med melodin. Exempel:

(this is) pa-ra-dise. Där pa-ra börjar på heltaktslaget. Flera kända melodier bör passa in ungefär så du kan testa dig fram. Någonstans pressar du in en stavelse för mycket, "started to live". Helst inte.

Saw-strings krockar med rösten. Jag antar att det låter naket utan dem, men rösten måste bära. Ljudet bör vara snabbare, arpeggio- eller piano-liknande. Snärtigt eller klingande - inte släpande och gnisslande.

Melodin låter lite för gnällig. Det kan förstås ändå funka - tänker på "we are the people, we rule the world" låter nästan lite panikartat.