Jump to content

Tress - Outer Soul [Extended Version] 130bpm 320kbit

Recommended Posts

Titel: Tress - Outer Soul [Extended Version] 130bpm 320kbit

Av: Tress

Uppladdad: 01 Nov 2012

Kategori: Elektroniskt/dans

Denna låt är färdig, dock fungerar den mer som en klubbextended då jag har jobbat lite bakvänt. Ska troligen göra en radioversion av den så småningom där vokaler utgör hela låten. Den är inte mastrad än och fungerar mest som demo. Den är ändå så pass färdig att den redan spelats ett antal klubbar i landet.

Hur som helst, hoppas ni gillar den !

Vokaler, musik och text av Tress

Här är lite länkar till Youtube och Soundcloud nedladdning

http://soundcloud.com/tressofficial/tress-outer-soul-extended-edit

http://www.youtube.com/watch?v=XFVYBbuYB54&feature=plcp

Klicka här för att ladda ner filen

Annons

Refrängen fastnar och är poppig. Är det pachelbel? Oavsett så sitter den. Det mesta på radio är sämre.

Ljuden i största allmänhet behöver arbete. Sångrösten låter sovrums-aktig, om du förstår vad jag menar. Otränad och nervös osv. Antingen är det fult eller så pass nördigt att det är über-coolt.

Sekvensen fram till 00:33 fattar jag inte. Den måste antingen introducera "temat" i låten eller helt "sudda ut" mina förväntningar genom att vara oförutsägbar.

Sekvens som börjar 00:33 är mycket bättre och intressant men ljudnivån känns lite låg. Synt-kör-ljudet har inte riktigt rätt volym-envelop. Dvs, det tonar ut på ett "nervöst" innan nästa ackord börjar. Mecka med instrumenten. Låt de toner som sammanfaller med nästa ackord ligga kvar.

00:40 - Plock-ljudet är rätt tänkt ... Accentuera vissa ackord med andra instrument, m.m. Delay? Distorsion? Pröva att börja med plock-ljudet tidigare, svep med ett resonsans/lågpass-filter.

Generellt tips om vocals (som jag inte har prövat själv ...). Pröva att höj sång-samplingen en oktav. Låter det bättre? Sänk då tempot på låten med motsvarande BPM, sätt instrumenten till rätt tonart, och spela in nya vocals. Höj den nyinspelade sång-samplingen och ställ tillbaka BPM/tonart. Det kommer att "smeta ut" en del av det obekväma.

Å andra sidan, detta låter så nördigt att det nästan är coolt.

"Accentuering" med det distade synt-ljudet är rätt tänkt.

01:14 - här behövs något ... Det sista "outer soul ..." bör sluta på en lägre ton och eka ut ... samtidigt som en "virvel" (hur du nu väljer att göra den) tonar in.

01:18 - man förstår vilket synt-ljud du ville ha men detta är inte riktigt rätt ... Kanske fler syntar, kanske olika delar av ackorden på olika, vissa med delay, stereo, detuning, reverb, osv ...

01:50 - bra! Här tappar man nästan balansen vilket är en del av poängen men dessa sekvenser. Fundera på varför det blir bra ...

02:02 - vandringen nedför tonerna är lite för förutsägbar. använd moll-7-ackord och kanske en bas som glider (slide) hela vägen ner. Eller skippa ...

02:12 - jaha tillbaks i den här melodin. Det låter som introt till ett debattprogram på svt. Det är dock bra att basen slidar på ett ställe. Det oförutsägbara ökar förväntningen.

02:46 - det sista kan få ljuda ut längre, kanske ett helt taktslag ("bar") ... Eller så fattade jag inte helt vad som kom innan.

02:48 - refräng 2. Pröva alternativa plock-ljud. Typ, piano med lågpass/resonans - höj cutoff svepande med automation, eller låt LFO svepa cutoff/resonans. Jag hör att det är något mer, men det tappar luften ... Pröva någon sorts arpeggio med 16-delar på en högre oktav. Gör en mer intressant plock-slinga (typ "Titanium").

Pröva högre toner på "night" (i "late at ..."). Kanske en alternativ högre stämma?

03:20 - Pröva att vänta med kicken ett par taktslag ... Annars är framförallt ljudet för tråkigt.

04:41 - Synt-ljudet intressantast hittils. Lägg detta i introt också, svep med lågpass/resonans och alternativa stämmor, 16-delar arpeggio.

Lyssna på typ "Titanium", framförallt hur instrumenten låter och "plock-följden" på ackorden.

Jag tackar så hemskt mycket för den uförliga recensionen/kritiken mot min låt. Det är som sagt vad en färdig Demo så jag kan ta till mig det jag håller med om kan förbättra låten! Sången ska spelas in på nytt i vilket fall som helst 😉 She Wolf var min senaste analysering och när jag säger analysering så menar jag att jag endast lyssnar på en låt under en hel vecka förutom mitt eget. Hur som helst, dina förslag var inte dåliga och jag kunde höra utan att behöva lyssna samtidigt som jag läste, jag bugar och bockar! Jag gillade rösten själv, den blev en aning mörk men jag tyckte just det skapade rätt känsla så jag gick på det. Dock är det tyvärr så att radioversionen inte kan sjungas så lågt som denna då verserna inte går att förverkliga om jag inte håller en generellt högre tonart. Angående syntljudet 01:18 så kan jag hålla med dig. Det är en 100% egenskruvad preset som innehåller lite för mycket whitenoise och det är därför den kan bli lite blurrad i sina egna stämmor. Funderar på att ta bort whitenoise och komplettera med en annan synt.

Glömde att säga, fram till 0:30 är DJ intro för att man ska kunna spela den och använda som övergån från en annan låt, detsamma med outrot. Jag kan inte hålla med om att 02:02 är förutsägbar, den bygger lite på att den inte är förutsägbar !

automatiserad cutoff på pianot var en intressant idé!

Först av allt, tyckte Hipstern lämnade sällsynt bra feedback på forumet.

Jag förstår idén med låten, speciellt när du skriver att du inspireras av She-wolf.

Introt lovar något tungt av Laidback luke el likn. men padsen som introduceras låter för tunt och för "preset".

Vid 00:30 avslutas en del och en annan börjar. Låt cymbalen och vindeffekten hänga kvar lite längre med delay etc för att fylla ut det tomrum som uppstår. Lyssna hur "de stora" gör vid deras breaks.

Vid 01:16 när leadsynten sparkar igång skulle jag vilja se en typ av bakvänd kick eller puka som drämmer igång det hela.

Det som händer efter 2:02 fungerar inte riktigt och här måste du hitta något annat. Refrängen är ju såklart radiomaterial, kan nästan höra hur syntarna efteråt borde harmonisera med refrängen. Prova spela synten med samma melodi som sången och se om det lyfter låten samtidigt som du inte glömmer att prova på stereobreddning.'

iaf, bra jobbat. Fila lite på refrängen som kommer vi plågas med denna på NRJ i sommar! 🙂

Tack Captain

Allt är egenskruvad FYI 😛 Men jag tycker det är bra att folk är ärliga och säger vad dom tycker, ska göra en remake på även denna så fort jag får tid, då tar jag hänsyn till era förslag! Tackar för recensionen Captain!

Bakvända kickar har jag använt tidigare och det brukar funka mäkta bra, inget dåligt förslag med andra ord 😉 Stereopanoreringen har jag inte lagt tid åt på denna då det fortfarande är en Demo!