Jump to content
Annons

Andra ASIO-drivers än ASIO4ALL


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Någon som kan tipsa om andra ASIO-drivrutiner för WDM?

Så här står det om beta versionen av ASIO4ALL's senaste uppdatering:

Support a number of sample rates on the ASIO side that the audio device does not physically support. Basically, this means an extension to the on-the-fly rate conversion capabilities.

Visst, den är väl bra.. men jag kör Studio One Professional v2.0.6 och har lite problem med ljudet. Kan beskriva lite kort om mitt problem;

  • När jag öppnar Studio One, kommer in i startsidan och väljer att starta en projekt el. song - får jag inget ljud.
  • Måste gå på 'Options' (eller vad det var) och sedan 'Audio Setup'.. välja från "ASIO4ALL" till "Ingen drivrutin" och sedan "ASIO4ALL" igen för att få ljud.
  • Det blir lite jobbigt om man ska starta upp flera ggr.
  • Bästa vore ju att kunna gå in i programmet, starta ett projekt och sedan göra en "another banger" på direkten... men Icke. hihi

Därför tror jag att det kanske finns en annan ASIO drivrutin som kanske kan hjälpa mig.

Det som var så bra med ASIO4ALL's senaste beta drivrutin är att man kan använda 192 KHz som sample rate på ett 96 KHz (max sample rate) ljudkort, och det är precis det jag gör...

Hoppas någon kan komma med lite tips eller förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det låter bättre.. eller så e jag efterb.... 😉 Näe men jag började med 192 KHz i Studio One för att det gick - efter det att jag bytt från Cubase 5 och 96 KHz.. Vet inte om det är det är Studio One som har bättre "ljudmotor" än Cubase 5.. men en himla olikhet kan jag tycka. Men jag har hört att det egentligen inte borde va någon skillnad från 48 KHz o uppåt.. själv vet jag inte riktigt. Man får lyssna på de som kan.

Fick för övrigt ordning på problemet med ljudet.. hade låst nånting i ljudinställningarna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Högre än 60kHz är meningslöst i audiosammanhang, men eftersom det inte finns som standard, så använder man då 88.2 eller 96, om man tycker att det behövs. 192kHz är definitivt bara slöseri med utrymme och datorkraft.

Enda gången det blir skillnad, är om omvandlaren inte är linjär vid så hög samplingsfrekvens och tillför någon sorts färgning på grund av det. Om man jämför så uppfattar man dessutom oftast skillnad som "bättre" om man tror att det ska bli bättre, även om det i själva verket låter sämre. Tyvärr är man så lättlurad. 🙁

Läs Dan Lavrys utredningar om detta med samplingsfrekvens. Han är en av de riktigt stora auktoriteterna på området, så han vet definitivt vad han snackar om. 🙂

http://lavryengineering.com/pdfs/lavry-sampling-theory.pdf

http://www.lavryengineering.com/pdfs/lavry-white-paper-the_optimal_sample_rate_for_quality_audio.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, där har jag något att läsa till sängs. 🙂

Nu börjar ljudet jiddra med mig igen. Jag bytte från beta versionen av senaste ASIO4ALL-drivrutinen till näst senaste. Allt fungerar perfekt, MEN jag får 48 KHz som max samplingsfrekvens. Tilläggas skall att jag har bara ett Realtek HD v.6.1-ljudkort (o det är inte mkt att prata om) där max s.frekvensen är 96 KHz - kan jag inte åtminstone använda det i Studio One på något vänster? Kanske är jag som är lite efter mig...

Kanske dags för att köpa nytt ljudkort? ;D PreSonus i all ära, hihihihi

Link to comment
Dela på andra sajter

Realtek HD
Ouch, att 96 kHz inte lät bra kan bero på all omsampling som sker. 192 kHz ger bara ännu mer omsampling eftersom signalen från Studio One måste ner till en samplingsfrekvens som ljudchipet klarar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...