Jump to content
Annons

Dags för nytt ljudkort...


Per B (oregistrerad)

Recommended Posts

Per B (oregistrerad)

Hej på er,

Jag har läst igenom andra poster här på avdelningen med rekommendationer men vill ändå be er om råd.

Jag planerar att uppgradera till Mountain Lion på min MacBook Pro (har legat still på Snow Leopard men nu är det dags...) och fick reda på att mitt Focusrite Saffire (c.a sex år gammalt - vitt) inte är kompatiblet med M.L (skickade ett mail till Focusrite support).

Så.... Jag har som sagt en MacBook Pro (2010 med firewire - men usb är väl att föredra eftersom de slopat firewire på nuvarande modeller). Kör LogicPro 9.17. Jag behöver inte kunna köra mer än två ingångar samtidigt (ibland xlr, ibland line). Använder både lurar och monitorer (KRK Rokit 5).

Fattiglapp som jag är har jag inte tänkt att lägga mer än 2-3000 kronor...

Spelar mest in sång, gitarrer, munspel, rytmer på mikrofon och linar en del gitarr, bas och synt. Midi kör jag in direkt i USB.

Skulle gärna hör vad ni rekommenderar.

Tacksam för svar och er tid 🙂

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Focusrite Saffire 6 USB då?

Jag köpte det för ett tag sedan men det krånglade enormt mycket. Kör också ML, och är inte hundra på att det är därför men det är min gissning. Bytte kortet till ett Roland Quad-Capture som funkar klockrent med Mountain Lion utan minsta krångel.

Edit: Nackdelen med rolandkortet är att det är samma volymkontroll för lurar och monitorer. Firewire finns på vanliga nuvarande Macbook Pro-serien och är ganska säker på att man via thunderbolt på retina kan använda firewire.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Apogee One till min Ipad. Instrument eller mick med fantommatning. Har även inbyggd mick. Bara mono in, men jag har sett på Youtube hur man till Mac kan använda flera ljudkort samtidigt, tex lägga till Apogee Jam.

Kostar runt 1000 kr begagnat. Det dubbla ny.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Per B (oregistrerad)

Det är inte lätt att hitta rätt 🙂

Ska kolla upp Apogee lite mer - fast stereo behöver jag ju spela in ibland.

Såg ett annat ljudkort från Focusrite - Scarlett. Men jag vet inte om det är för "enkelt".

Två in, två ut räcker bra annars.

Fortsätter kolla...

Tack för att ni tar er tid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill slå ett slag för Focusrite. Har ett Saffire Pro 40 i lokalen och ett Scarlett 8i6 hemma. Funkar klockrent och låter väldigt bra. Nu kör jag i och för sig Snow Leopard så jag har ingen koll på hur det funkar i M.L men som sagt, ett bra och prisvärt kort enligt mig:

http://www.ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/usb/scarlett-8i6-usb

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...