Jump to content
Annons

Beräkna andel i låtskapande


joakim.ivarsson

Recommended Posts

Många snålisar i tråden, läser jag. Lycka till i branschen, säger jag bara.

Jag vet inte om detta var en kommentar för tråden, rent allmänt, eller om jag var inräknad. 🙂 Själv tycker jag att jag tillhör den generösa skaran men däremot tycker jag att din kommentar var intressant på ett annat sätt och väckte en ny fundering;

- Är generellt musikskapare snåla eller är det mer nu än tidigare?

- Har marknadens förändringar gjort att musikskapare är mer angelägna om att se till sitt eget och i större grad än tidigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

däremot tycker jag att din kommentar var intressant på ett annat sätt och väckte en ny fundering;

- Är generellt musikskapare snåla eller är det mer nu än tidigare?

Njae... det är nog som med alla branscher; alla har sina snålisar.

- Har marknadens förändringar gjort att musikskapare är mer angelägna om att se till sitt eget och i större grad än tidigare?

Är inte det typ samma fråga, fast baklänges?

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag var inte riktigt säker om det var menat som ekonomiskt- eller konstnärsmässig-snålhet. Men jag gissade på ekonomisk. Man kanske skulle dela upp frågan i två delar. men det kanske är en annan tråd då TS frågade om STIM uppdelningen om jag minns rätt. Jag har ingen koll på Stim.

Om jag vore basist i en duo skulle det vara helt OK att få 50% av bandets inkomster då alla (två) förmodligen bidrar till framgången. Jag skulle dock inte säga till folk att jag skrivit låtar som jag egentligen bara bidragit med en basgång till. Såvida det inte var ett riff som hela låten vilar på. Det kanske är mer att betrakta som arr/producent-bidrag. Men det beror kanske också på vilken sorts musikstil vi pratar om. (Jag skriver själv visor som jag kan tänka mig inramas i vilken stil som helst.)

Link to comment
Dela på andra sajter

beror väl helt på vilka åttondelar man pumpar och i vilken följd

Finns inget sådant som samtidigt uppfyller verkhöjd. Du får gärna motbevisa mig. Och då bjuder jag på en öl.

Vad heter det förresten; verkhöjd eller verkshöjd? Inte för att det skulle lösa några världsproblem, men ändå...

Edit: Man sätter frågetecken efter en direkt fråga.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

"Verkshöjd" lär det vara. Och man löser världsproblemen (nåja) om man pratar om diverse fördelningar i ett tidigt stadium. Ett band jag känner har kommit överrens om att alla äger och bestämmer arret för sina egna låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Verkshöjd" lär det vara. Och man löser världsproblemen (nåja) om man pratar om diverse fördelningar i ett tidigt stadium.

Men det heter ju rocklåt, inte rockslåt... ?

Ett band jag känner har kommit överrens om att alla äger och bestämmer arret för sina egna låtar.

Vilket egentligen inte är så konstigt alls, eftersom ett arr har samma skydd som (låt)text respektive komposition. (Så länge det uppnår verkhöjd, såklart.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det typ samma fråga, fast baklänges?

Njo.. men jag var nog med en tredjedel av tanken inne på vad Erik dP nämner, ekonomisk- respektive konstnärlig snålhet.

Jag tycker inte jag sett "snålheten" så tydligt tidigare. Detta känns lite mer som ett familjegräl om vem som hjälper till mest hemma. Och sådana saker brukar aldrig dyka upp förrän det börjar knaka i fogarna. Så länge allt går bra och alla får vad de vill ha i överflöd är alla generösa.

Snart kommer någon att hänvisa till någon sida med typexempel på fördelning som man kan gå efter om man är osäker. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart kommer någon att hänvisa till någon sida med typexempel på fördelning som man kan gå efter om man är osäker.

Nej, och särskilt inte när tonen är kaxig.

Egentligen är det jävligt fjantigt att hålla på med 23% hit och 36.3% dit... Är man två som hjälps åt med att skriva en låt, så är det 50/50.

För det är när man börjar fjanta sig med %-er som det börjar knaka i fogarna, inte förr!

Som sagt, lycka till i branschen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart kommer någon att hänvisa till någon sida med typexempel på fördelning som man kan gå efter om man är osäker. 🙂

det brukar heta att det bara är (sång)melodi å text som genererar verkShöjd

men där håller jag inte med

och det finns förstås undantag

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det jävligt fjantigt att hålla på med 23% hit och 36.3% dit... Är man två som hjälps åt med att skriva en låt, så är det 50/50.

blir det inte konstigt om man värderar samma komponent i en låt olika beroende på hur många som bidragit med det övriga?

eller ska basslingan alltid generera 50 medan det övriga får dela på resten?

eller hur tänker du där?

we will rock Ya av Queen

😲
Link to comment
Dela på andra sajter

blir det inte konstigt om man värderar samma komponent i en låt olika beroende på hur många som bidragit med det övriga?

eller ska basslingan alltid generera 50 medan det övriga får dela på resten?

eller hur tänker du där?

Le Demon... I ett inlägg, i en annan tråd, sa du någonting om att jag "minsann vet, men låtsas inte om det". Jag tror du gör samma sak här.

Som jag varit inne på tidigare, i den här tråden, så lägger jag i stort sett aldrig något värde i hur stor en komponent är eller hur många komponenter som har bidragits av endera upphovsman. Skälet är, återigen, att det är fjantigt att göra sådana bedömningar (och vem bestämmer?) – typ, OK, du får 19% för riffet, du får 10% för basen, och jag får resten...

Däremot lägger jag gärna värde i den enskilda individens engagemang.

Om Olle skriver grunderna till en komplett låt, Sven lägger till ett stick, och Svante kommer med en särpräglad basslinga, och detta till slut resulterar i den slutgiltiga låten, då ska dessa kompositörer ha en tredjedel var. Inget snack. Du propsar säkert på att Olle ska ha minst 50% (jag vet, jag vet, det boror på "hur mycket"...).

Mitt sätt är inte det "rätta", bara det som skapar minst osämja. Och osämja är ingen bra ingrediens i ett affärsförhållande, hur pro eller amatör man än är.

we will rock Ya av Queen

Ja?

Link to comment
Dela på andra sajter

det är lätt att tro

fråga olle

Det är därför så många ollar så ofta får foten.

Edit: Hoppsansa! Lite tvetydigt det där med "ollar", men alldeles för underbart för att redigera bort 😄

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt sätt är inte det "rätta", bara det som skapar minst osämja. Och osämja är ingen bra ingrediens i ett affärsförhållande, hur pro eller amatör man än är.

Jag har alltid jobbat så, rakt av. Och det av framför allt ett skäl, som må vara naivt i sig, men det är iaf så jag har tänkt - när jag väl har jobbat med musik och tjänat pengar på det har jag varit så förbannat glad över att det funkat så jag har gladeligen delat lika med mina medmusikanter just för att minimera komplikationsrisken. Bara velat fortsätta ha så kul som möjligt, även om arbetsinsatsen bitvis varit långt ifrån lika.

EDIT: Skrivslarv.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Intressant (och tämligen engagerande) fråga! Personligen tycker jag många är inne på ett lite märkligt spår.

Det är väl självklart med 100% till dig för din låt (om ni inte tillsammans vill komma fram till ngt annat..).

Ingen här på forumet kan väl ändå hävda att det är rimligt att man äger trudilutter man ger ifrån sig, tex under en soundcheck?

Men om ngn kreativ själ snappar upp och SKAPAR NÅGOT AV DET (tex färdig låt som kan säljas), då är det plötsligt rimligt eller?

Efterhandskonstruktion deluxe..

"Ja då skulle jag bara vilja meddela att jag ska stämma min gitarr här. Alla toner och ljud är skyddade av upphovsrättslagen och får inte samplas. Inte heller detta meddelande får återges på något sätt eller förekomma som inspiration till något skriftligt eller annat verk". 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ja då skulle jag bara vilja meddela att jag ska stämma min gitarr här. Alla toner och ljud är skyddade av upphovsrättslagen och får inte samplas. Inte heller detta meddelande får återges på något sätt eller förekomma som inspiration till något skriftligt eller annat verk". 😄

Fantastiskt underbart genialiskt!

I stort tycker jag du har rätt men oftast är det ju lite mer än att stämma gitarren...och jag är generös 😛

Men jag gillar din approach 😄

Jag ska fundera ut en bra hälsningsfras man kan använda när man kliver in på en fest eller annan tillställning 🙂

"Hej allihopa, skulle vilja göra er uppmärksamma på, nu när jag kommit, att allt jag gör, säger och låter ikväll har jag fullständig upphovsrätt till och ni har inte utan tillåtelse från mig rätt att använda detta för egen vinning i något sammanhang"

Eller

"Innan vi har samlag skulle jag vilja..." 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller

"Innan vi har samlag skulle jag vilja..." 😄

Haha! "..göra dig uppmärksam på, efter att jag kommit, att allt jag gör, säger och låter ikväll har jag fullständig upphovsrätt till och du har inte utan tillåtelse från mig rätt att använda detta för egen vinning i något sammanhang" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...