Jump to content
Annons

Byta rör i kompressorer mickar m.m?


HoboRec

Recommended Posts

Har funderat ett tag på detta, men som allt annat så går tiden och det rinner ut i sanden.

Bör man byta rör i kompressorer, mickar, preamps m.m? Hur vet man när? Bytt rör på stärkare har man ju gjort ett gäng gånger, men det har liksom inte slagit mig innan att man kanske ska göra det i andra prylar med. Har en TL-audio-kompressor som låter lite märkligt på ena kanalen och funderar ju då på om det kan ha med det att göra.

Känner mig riktigt efterbliven på den här punkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl så med förstegsrör i allmänhet att de kan ticka på i stort sett hur länge som helst? Det är klart att man kan byta för att ändra karaktären i det man jobbar med, men jag skulle nog inte bry mig att göra det om det inte var problem. Vet inte riktigt hur det funkar med bias och så heller i dessa prylar. I billiga rörmikar (och antagligen preamps med) så sitter rören ofta fastlödda på kortet, så det kan vara lite bökigt att byta av den anledningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det något man kan göra själv eller är det knepigt?

Jag har bytt i både mickar (Pearlman och Peluso) och även i min A-designs Nail. I mickarna

var det inga problem men i kompressorn satt den jäkligt hårt fast i sockeln, men efter lite

vickande så lossnade dom. Ska dock tilläggas att jag kollade med tillverkaren först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...