Jump to content
Annons

Linebox för inspelning av gitarr/bas direkt in i ljudkort


Tellsten

Recommended Posts

Hej!

Införskaffade häromdagen ett nytt ljudkort Focusrite Scarlett 2i2 och har stött på ett väldigt frustrerande problem som jag tydligen inte är ensam om,

När man kopplar in gitarr/bas direkt in i ljudkortet så klipper signalen även om man drar ner gainen till 0!

Min fråga är om man kan lösa detta med att dra gitarr/bas genom en linebox och sedan in i ljudkortet för att få en "lägre" insignal som inte klipper?

Om man gör detta: finns det någon nackdel ljudkvalitetsmässigt med att ha en signal som går genom en linebox? Läste här någonstans att man kan få ett mer sterilt ljud vilket givetvis är icke önskvärt. Vilken prisklass måste man upp i för att inte tumma på kvalitén?

Väldigt tacksam för hjälp! Sliter mitt hår här borta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har ju en switch för instrument på ljudkortet. Dessutom en "Gain" ratt. Funkar inte dessa?

focusrite-scarlett-2i2-1-640-80.jpg

Ja, det finns en "GAIN"-ratt, men det klipper (dvs signalen blir för hög) oavsett om den är nere på 0!

Ang. LINE/INST så har jag förstått det som att man skall välja det ena eller andra beroende på om man har en TS eller en TRS-kontakt. Eftersom en vanlig gitarrkabel är mono (TS) så antar jag att switchen måste vara på inst.

Har du någon hum om man kan köra monosignal (gitarr) in och ändå ha switchen på LINE, eller missar man något kvalitetsmässigt då?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...