Jump to content
Annons

Profire 610 ger ifrån sig svagt brus


peppemannen

Recommended Posts

Är i princip färdigriggad i nya studion. Helt ny el. Kör monitorerna på egen propp med isolerade kablar. Dator står i annat rum. Rustat för störningsfri mixning.

Så länge enbart monitorerna är på så finns det inget brus, men så fort jag slår på ljudkortet så kommer bruset. Inte jättehögt men tillräckligt för att det ska vara störande. Spelar ingen roll vilken volym jag kör profire på, samma nivå på bruset.

Spelar heller ingen roll om dator är på eller av. Samma brus.

Teorier tack!

Tack på förhand för hjälp.

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 månad senare...

Har aldrig testat Profire 610 men 2 saker tänker jag på ur din beskrivning.

1. Du använder väl balanserad kabel hela vägen från profire out till din monitorer?

2. Eftersom bruset är lika högt oavsett hur du ställer volymen så verkar det tyda på att du justerar volymen digitalt. Det är inte så bra för det innebär i princip bitreducering. Bättre då att köra full kräm på volymen på kortet och reglera volymen till dina monitorer med en passiv (balanserad förstås) volymkontroll. T.ex en sådan här http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig testat Profire 610 men 2 saker tänker jag på ur din beskrivning.

1. Du använder väl balanserad kabel hela vägen från profire out till din monitorer?

2. Eftersom bruset är lika högt oavsett hur du ställer volymen så verkar det tyda på att du justerar volymen digitalt. Det är inte så bra för det innebär i princip bitreducering. Bättre då att köra full kräm på volymen på kortet och reglera volymen till dina monitorer med en passiv (balanserad förstås) volymkontroll. T.ex en sådan här http://www.thomann.d..._nano_patch.htm

Hej Hegobald,

1. Ja det är balanserad kabel av god kvalité, helt ny - så där borde det vara Ok.

2. Hm ok, så det jag hör i mina monitorer påverkas negativt av justering av volym på min volymknapp på ljudkortet? Antar att detta iofs "bara" påverkar lyssning och inte det färdiga ljudspåret, men låter ändå märkligt att ljudkortet skulle vara konstruerat på detta sätt. Måste undersökas.

Tack för svar!

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Får du samma brus i hörlurar?

Har du testat att byta utgångar på ljudkortet? (Tänk på att då blir det max ljud ut, volymratten gäller standardutgången.)

Har du testat med kortare kablar?

Nej inget brus i lurar. Ska testa att byta utgångar. Jag har i sammanhanget korta kablar på två (kanske tre meter) så det bör inte vara ett problem, eller hur?

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, har Profire-kortet balanserade utgångar?

Har du monitorerna i auto-mode (dvs sov utan signal, vakna med signal), eller är de verkligen "ON"? (I auto-mode kan ju bruset alltid finnas, men går bara igång då signal finns.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, har Profire-kortet balanserade utgångar?

Har du monitorerna i auto-mode (dvs sov utan signal, vakna med signal), eller är de verkligen "ON"? (I auto-mode kan ju bruset alltid finnas, men går bara igång då signal finns.)

Ja, kortet har balanserade utgångar.

Nu har jag testat att byta utgångar, men samma brus.

Vad gäller monitorerna så är dom antingen på eller av så det är inte heller problemet...

Har även testat allt möjligt i DSP gränssnittet, men hittar inget där som avhjälper problemet.

Rådlös! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...