Jump to content
Annons

Hur gör ni så att basen sitter bra i mixen?( HOUSE MUSIK)


BHR

Recommended Posts

Annons

Jag dubblar basspåret. På ena spåret skär jag bort det mesta förutom basen och boostar upp den, på andra spåret skär jag bort basen och lägger på tex overdrive mm. Sen sidechainar jag basspåren extra hårt. Jag lyssnar i olika ljudsystem och lägger även ibland upp här på forumet för att förhoppningsvis få feedback.

Sen är det inte säkert att jag får till basen ändå, tycker det är svårt som fan att få till bra nivåer i de låga frekvensområdena. Eller... Jag tycker det är svårt att få till bra nivåer i alla frekvensområden =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Basfrekvenser fr. baskagge och bas i sig oavsett synthbass eller riktig bas är det kluriga i mixvärlden och kräver givetvis viss förståelse och kunskap/erfarenhet och massor av trial and error-mixar tills man fattar galoppen!

Det finns ett gammalt fint knep dock och det är att komprimera basen i 2 steg, först lite lätt och sedan mer limiterande, då låter den lika bra på låg som hög volym i dina monitorer eller på finstereon eller sunklurar mp3 whatever..vissa kompressorer lämpar sig bättre för just bas, inte alla plugins som kirrar detta tyvärr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Basfrekvenser fr. baskagge och bas i sig oavsett synthbass eller riktig bas är det kluriga i mixvärlden och kräver givetvis viss förståelse och kunskap/erfarenhet och massor av trial and error-mixar tills man fattar galoppen!

Det finns ett gammalt fint knep dock och det är att komprimera basen i 2 steg, först lite lätt och sedan mer limiterande, då låter den lika bra på låg som hög volym i dina monitorer eller på finstereon eller sunklurar mp3 whatever..vissa kompressorer lämpar sig bättre för just bas, inte alla plugins som kirrar detta tyvärr!

Du menar att man mixar två kanaler av samma bas fast den ena lite komprimerad och den andra maxat komprimerad?

Måste jag testa ngn gång 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Basfrekvenser fr. baskagge och bas i sig oavsett synthbass eller riktig bas är det kluriga i mixvärlden och kräver givetvis viss förståelse och kunskap/erfarenhet och massor av trial and error-mixar tills man fattar galoppen!

Det finns ett gammalt fint knep dock och det är att komprimera basen i 2 steg, först lite lätt och sedan mer limiterande, då låter den lika bra på låg som hög volym i dina monitorer eller på finstereon eller sunklurar mp3 whatever..vissa kompressorer lämpar sig bättre för just bas, inte alla plugins som kirrar detta tyvärr!

Wow, sådär gör jag också 🙂

Först Black-76:an lite skönt för att få den att sitta, sedan går jag på med White 2A:an efter tycke, smak och lyssning. Provade även p-komp från början men upplevde inte att det blev riktigt samma sak. Sedan låter jag ju iofs basen gå genom trumbussen också för lite extra fläsk (om det behövs vill säga).

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

linear nätan alltid bas, skär neråt beroende på hur mkt lågbas jag vill ha, men slär iaf alltid någonstans. Sen gäller det att se till att den inte krockar med gitarrens lägre register, och då brukar jag skära i botten på gitarren istället. Lite kompression kan få basen att "limma" lite bättre.

EDIT: Housemusik var det visst det var fråga om...

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken kompressor använder du dig av?

Jag kör väl oftast med en modern LA2 typ som är en ultrasnabb optokompressor fr Buzz Audio dvs soc 1.1, men testar även med andra burkar tex Symetrix 501 som har just 2 steg i sin konstruktion, passar bra på rock och bluesbas, Aphex Expressor kan funka ibland den med :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...