Jump to content
Annons

Strul med nytt ljudkort


Overkill

Recommended Posts

Trots sex år på forumet så var det först idag som jag köpte mitt första ljudkort. Det blev ett Focusrite Saffire 6 som jag tror fyller mina behov gott och väl. Tyvärr var det inte riktigt att bara stoppa in det och köra utan det ska (naturligtivs) strula lite först. Vore trevligt om någon kunde hjälpa mig att peka ut vad det är som är fel.

Jag tankade hem drivrutinerna från hemsidan och installerade dessa. Till en början lyckades jag spela in när jag plojade lite bara, men sen så försvann det. Minns inte om jag gjorde något däremellan. Sen ett tag så registrerades inkommande ljud i programmet, men det var väldigt lågt och helt oberoende av om jag så slog mig blodig på gitarren, det var som lågt surr bara. Då kunde jag också köra ljud ut genom ljudkortet. Just nu registreras inget ljud överhuvudtaget i datorn och jag kan inte heller skicka ut ljud genom ljudkortet.

Jag har en Macbook Pro med 10.8.1 installerat. Har testat både i Reaper och Ableton men det har inte gjort någon skillnad. Har valt ljudkortet som in och ut i systeminställningar och kortet är också valt i båda programmens ljudinställningar. Har kört ingång 1 och 2 på ljudkortet utan någon skillnad. Ska kanske tillägga att ljudet in i ljudkortet fungerar fint, jag ser utslag på den lilla signallampan och kan genom ljudkortet höra det jag spelar in. Men inte när jag skickar det via datorn alltså.

Har ni några idéer vad det är som kan tänkas vara det som strular så hjälp mig gärna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Hej. Ljudkortet är inte riktigt hundra alltså. Samma som tidigare kvarstår med att det emellanåt bara brummar oberoende av vad jag gör med gitarren när man ska spela in. Även när jag får ljud från gitarren i min DAW så händer det ibland att det knastrar, sprakar och brusar en massa så att det inte går att spela in saker. Det är inte brus och knaster i stil med det man får med gitarren, utan det är som mycket högre och "klarare" så att säga. Har några gånger också spelat upp musik från iTunes genom ljudkortet när jag spelat in för att lyssna på grejer, och då har det ibland hackat nått enormt (typ som en stuttereffect med väldigt kort rate) och sen har jag inte fått ljud varken in eller ut från Reaper. Det är jäävligt segt att behöva lalla med ljudkortet innan man kan börja greja. Vill ju bara stoppa in sladden i datorn, köra in gitarrsladden i ljudkortet och öppna Reaper och börja köra.

Är det någon som har någon aning om vad som kan vara knas? Ska till musikaffären imorgon och köpa monitorer så får höra lite med dom då. Kanske går att få det bytt till något annat.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att det är något knas med ditt ljudkort. Ta med både din dator och ljudkort och visa i butiken hur det inte fungerar. Förhoppningvis får du antingen ett nytt ljudkort direkt, krånglar butiken har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka om det inte var mer än en månad sedan du köpt ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drog till musikaffären idag och sa att jag hade haft massa strul, så då blev jag erbjuden att byta ljudkort eller testa ett annat likadant. Jag valde ett nytt (och lite dyrare) kort, Roland Quad-Capture, så nu hoppas jag att allt ska fungera som det ska! Det är vid såna här tillfällen man inser hur bra det är att köpa saker från den lokala musikaffären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...