Jump to content
Sign in to follow this  
Modern Rockstar

två kickar

Recommended Posts

Tjabba! 🙂

Har en snabb fråga bara angående housekicken.

Vad jag sett så är det vanligt att man har två kickar i house, en med mer sub och en klickigare. runt vilka frekvenser ska subkicken vara som starkast så att jag vet ungefär vad jag ska leta efter. 50-80 Hz?

Även samma fråga angående den klickigare kicken.

Vet att man får träna örat lite här, men tänkte att det kan vara schysst med någon utgångspunkt i alla fall.. om det nu finns 🙂

Ni får gärna berätta era kicktips!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Prova med subkick runt 35-60 och klicket TROR jag funkar från 5000 upp till en 10 k...prova runt lite och känn efter så att det inte blir för påträngande bara...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ofta är det ju så att subkickar är stämda i en viss ton, och passar därmed vissa tonarter men inte andra.

Har man svårt att höra borde man kunna oktavera upp den och lyssna vad det är för ton. Eventuellt lägga på en Tuner-plugg ifall man fortfarande har svårt att höra.

Men det bästa är ju såklart bara att lyssna och känns den rätt så är det rätt 😉

Lycka till!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det bästa är att köra en synth som sub på kicken, då slipper du stämma den och du får mer kontroll på decay osv, en klickig kick + sub

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det bästa är att köra en synth som sub på kicken, då slipper du stämma den och du får mer kontroll på decay osv, en klickig kick + sub

Har nog missat det här med att kicken är i en viss tonart, utan trodde dem fungerade för vilken musik som helst. Att trummor i överhuvudtaget var tonlösa instrument.

Menar du att jag ska använda en bas i synthen som subkick? Hur vet man var man ska lägga den om man har en låt som går i tex C, och den måste väl passa bra med den klickiga kicken?

Verkade vara mycket jag inte visste, vet du någon video eller text som förklarar detta djupare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ofta är det ju så att subkickar är stämda i en viss ton, och passar därmed vissa tonarter men inte andra.

Har man svårt att höra borde man kunna oktavera upp den och lyssna vad det är för ton. Eventuellt lägga på en Tuner-plugg ifall man fortfarande har svårt att höra.

Men det bästa är ju såklart bara att lyssna och känns den rätt så är det rätt 😉

Lycka till!

Har nog missat det här med att kicken är i en viss tonart, utan trodde dem fungerade för vilken musik som helst. Att trummor i överhuvudtaget var tonlösa instrument. 😳

Verkade vara mycket jag inte visste, vet du någon video eller text som förklarar detta djupare? Om inte du orkar förstås 😉 Tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nog missat det här med att kicken är i en viss tonart, utan trodde dem fungerade för vilken musik som helst. Att trummor i överhuvudtaget var tonlösa instrument.

Menar du att jag ska använda en bas i synthen som subkick? Hur vet man var man ska lägga den om man har en låt som går i tex C, och den måste väl passa bra med den klickiga kicken?

Verkade vara mycket jag inte visste, vet du någon video eller text som förklarar detta djupare?

Det beror ju på kicken, har den en tydlig sub så har den antagligen en utpräglad ton typ en 808 kick, resten av kicken ligger utbrett över många frekvenser så där går det kanske inte att bestämma en ton, men tumregeln är att man alltid ska stämma kicken tillsammans med basen, då låter det bäst.

Finns en tutorial där man lägger en kick och en operator i samma drum pad. Ska leta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir en renare och enklare och fetare om du blandar in en synth i kicken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det beror ju på kicken, har den en tydlig sub så har den antagligen en utpräglad ton typ en 808 kick, resten av kicken ligger utbrett över många frekvenser så där går det kanske inte att bestämma en ton, men tumregeln är att man alltid ska stämma kicken tillsammans med basen, då låter det bäst.

Finns en tutorial där man lägger en kick och en operator i samma drum pad. Ska leta

Okej tror jag börjar hänga med lite i alla fall. Dock har jag aldrig fattat det där med siffrorna i tex kick som du precis sa nu, 808. Har sett dem en del, vad betyder dem siffrorna i trummsammanhang?

Ja det vore guldvärt om du kunde hitta den tutorialen! 🙂 Tack för svaret

Share this post


Link to post
Share on other sites

808 syftar till en kick från trummaskinen Roland Tr 808. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och bara för att en del har två kickar så måste man inte ha det. Välj en kick du gillar och placera den i din mix. Om det känns som att kicken har för lite botten eller sub, addera då en kick med mer botten och/eller sub. Samma sak om kicken har lite för lite attack. Addera då en kick med mycket attack. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och bara för att en del har två kickar så måste man inte ha det. Välj en kick du gillar och placera den i din mix. Om det känns som att kicken har för lite botten eller sub, addera då en kick med mer botten och/eller sub. Samma sak om kicken har lite för lite attack. Addera då en kick med mycket attack. 🙂

Jo det är sant, måste börja träna på att använda öronen mer 🙂

Fortfarande lite förvirrad angående kicken ton som dem tidigare har nämnt. Nu använder jag logic och vi säger att jag har en egen kick sample som jag öppnar i ultrabeat, är det något med kickens ton jag måste tänka på då också?

tack! 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trummor ät ofta stämda efter en ton. I en ganska punchig kick märks det inte lika väl som i en basigare kick med längre utklangstid. Den basen är oftast en ton (typ en låg sinusvåg) som ringer. Den tonen vill man ha så att den matchar din låt. Kanske ligga en oktav under din bas? Jag lyssnar aldrig efter tonen och slänger in kicken i en sampler och trycker "sort note after pich detection" så hittar den basens ton själv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trummor ät ofta stämda efter en ton. I en ganska punchig kick märks det inte lika väl som i en basigare kick med längre utklangstid. Den basen är oftast en ton (typ en låg sinusvåg) som ringer. Den tonen vill man ha så att den matchar din låt. Kanske ligga en oktav under din bas? Jag lyssnar aldrig efter tonen och slänger in kicken i en sampler och trycker "sort note after pich detection" så hittar den basens ton själv.

Så om basen spelar i C ska kicken helst vara i C? Eller är jag helt ute och cyklar nu eftesom basen kanske går i Cdur men spelar ju sällan bara tonen C.

Ursäkta min okunnighet :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis, har du en låt i C-dur så borde en kick i C passa. Man kan låta suben i kicken följa ackorden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis, har du en låt i C-dur så borde en kick i C passa. Man kan låta suben i kicken följa ackorden.

Okej då börjar jag få en bild på det hela. Efter din beskrivning så fick jag även en blick på vad jag ska söka efter på internet för att få en ännu större bild på det. Så nu har jag någonting att göra ikväll 😄

Tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hittade inte just den tutorialen men konceptet är helt enkelt att lägga bassynth med hård attack och EQa den så att den smälter ihop med resten av kicken, experimentera med olika ljud, ett tips är att göra en sk. pitch glide på den också väldigt snabb, då blir det fett!

Om du kör logic och vill lära dig hur man gör dansmusik tror jag detta är ruskigt väl spenderad dryga hundralappen:

Olav basoski är väldigt erfaren och han ska visa den tekniken:

http://www.macprovideo.com/tutorial/logic9404

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hittade inte just den tutorialen men konceptet är helt enkelt att lägga bassynth med hård attack och EQa den så att den smälter ihop med resten av kicken, experimentera med olika ljud, ett tips är att göra en sk. pitch glide på den också väldigt snabb, då blir det fett!

Om du kör logic och vill lära dig hur man gör dansmusik tror jag detta är ruskigt väl spenderad dryga hundralappen:

Olav basoski är väldigt erfaren och han ska visa den tekniken:

http://www.macprovid...orial/logic9404

Lät nice! Ska testa runt lite och hoppas på att det är lika lätt som det låter 😄

Haha kul att du tog upp den videon, köpte den faktist för 2 dagar sedan.. så den ska jag nöta! Tack för svar 🙂

Ps - hör gärna av dig om du någon gång skulle hitta på den där videon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag inte läst alla svar, så ursäkta om någon redan sagt detta men... Något som jag testat som fungerade bra när kicken hade för lite sub var generera en lång sinusvåg i rätt ton, lägga den över hela låten och låta kicken sidechaina en gate på sinusvågens spår.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I Logic kan du öppna en blank EXS 24 sampler.

Där har du en sinuston som är stämd och du kan använda som subbas med kontroll över Attack,Release,Decay,Sustain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har aldrig hört nån som stämmer trummorna efter musikens tonart, alltid när jag stämt trummor så har det varit för att hålla konsekvens sinsemellan, och inget annat.

Det här är givetvis en smaksak, men själv låter jag aldrig bastrumman ha nån subbas (under 80) alls. Den sätter jag helt och hållet på själva basen, be it bassynth eller basgitarr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har aldrig hört nån som stämmer trummorna efter musikens tonart, alltid när jag stämt trummor så har det varit för att hålla konsekvens sinsemellan, och inget annat.

Det här är givetvis en smaksak, men själv låter jag aldrig bastrumman ha nån subbas (under 80) alls. Den sätter jag helt och hållet på själva basen, be it bassynth eller basgitarr.

Det beror på hur du vill att det ska låta, att låta kicken ha sub eller basgången ha sub är 2 olika ljudbilder, man kan prova vad som låter bäst i låten. Att låta kicken ha sub med lång release är ett knep för att få en fattig basslinga att låta fetare, ett snabbt knep för att slippa lägga på sub på basgången och sidechaina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sidechaina? Vad skulle jag vilja sidechaina i en vanlig basgång? Rent fysiskt sett, och då snackar jag akustisk bastrumma, innehåller den inte mycket lågbas i sig, det mesta håller sig inom högre basen, medan en basgitarr eller bra bas-synth kan spela nedåt enstaka hertz. Okey, så lågt använder man inte i vilket fall, men det är fullt möjligt.

Visst blir det ett annat ljud att vända på förhållandet kick/bas, men att låta bastrumman ta över fundamentet ifrån basgången tenderar göra hela ljudbilden något vekare och mycket enformigare.

Ett instrument som skulle behöva extra bas-tillskott trots att det är menat att fungera som bas hade jag bytt ut direkt. Själv brukar min JUNO-60 få stå för den biten, och ibland min Ensoniq SQ-80. Fett ljud på båda som går hela vägen ner i källaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej, men det är ett väl använt knep att lägga en sub på kicken i ex. C som blöder ut mellan takterna och sedan köra en basgång med stabs i ex. G med ett basljud runt 2-300 hz som skulle låta klent annars men låter fett med en blödande sub under

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grejen är att det är ju svårt att höra det om man lyssnar, det låter som att subben tillhör basgången

Lättare med ett exempel kanske, spola fram tills basen hörs (runt 30 sek), den låter fet och bra.

http://soundcloud.com/getmoist/sets/mst003-say-what-ep-eddie/

Sen kollar vi på stemsen:

Kicken är fet (Kick1), men basgången (Bass)känns tunn, men tillsammans blir det bra.

http://soundcloud.com/getmoist/sets/say-what-eddie-stephens-get/

Edited by Miklo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sidechaina? Vad skulle jag vilja sidechaina i en vanlig basgång? Rent fysiskt sett, och då snackar jag akustisk bastrumma, innehåller den inte mycket lågbas i sig, det mesta håller sig inom högre basen, medan en basgitarr eller bra bas-synth kan spela nedåt enstaka hertz. Okey, så lågt använder man inte i vilket fall, men det är fullt möjligt.

Visst blir det ett annat ljud att vända på förhållandet kick/bas, men att låta bastrumman ta över fundamentet ifrån basgången tenderar göra hela ljudbilden något vekare och mycket enformigare.

Okej. Släng upp en frekvensanalysator och hitta en kick från en professionell produktion som inte har en peak runt 50-90Hz. Att slänga en highpass på 30-50Hz kan jag gå med på men att ta bort ALLT under 80...

Edited by LIIKET

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag undrar också vad du använder för filter för att få bort allt under 80, med det filter jag använder skulle jag lätt påverka upp till 100 hz och då försvinner hela kaggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grejen är att det är ju svårt att höra det om man lyssnar, det låter som att subben tillhör basgången

Lättare med ett exempel kanske, spola fram tills basen hörs (runt 30 sek), den låter fet och bra.

http://soundcloud.co...-what-ep-eddie/

Sen kollar vi på stemsen:

Kicken är fet (Kick1), men basgången (Bass)känns tunn, men tillsammans blir det bra.

http://soundcloud.co...e-stephens-get/

Trevlig låt! Men bastrumman är ganska tunn. Det är basgången som går samtidigt som ger tyngd :-)

Jag arbetade mycket så när jag började! Bastrumman i mitt gamla Yamaha DSR-2000 (föregångare till PSR vad jag vet) var inte jättebra, så jag fyllde ut den med perfekt syncad basgång för att det skulle funka alls. Det blev senare något jag tog fasta på i vilket fall!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag undrar också vad du använder för filter för att få bort allt under 80, med det filter jag använder skulle jag lätt påverka upp till 100 hz och då försvinner hela kaggen

Jag jobbar uteslutande med Waves LinEQ Lowband i basen. Ett av få Waves-pluggar jag har. Letar dock efter nåt bättre och mindre krävande.

Man måste dock vara medveten om att det inte nödvändigtvis är där filtret är inställt som effekten först blir hörbar om man inte har ett grymt brant Q-värde.

Edited by van Caine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej. Släng upp en frekvensanalysator och hitta en kick från en professionell produktion som inte har en peak runt 50-90Hz. Att slänga en highpass på 30-50Hz kan jag gå med på men att ta bort ALLT under 80...

Menar du från en redan tryckt platta? Den kontamineras av basen. Dock spelar det ingen närmare roll, jag skulle bara behöva ta en titt direkt på rullbanden. Vilket jag gjort många gånger.

Inom Old-School-techno och eurodance har dock bastrumman väldigt framträdande roll. Misstänker att det berodde på att sånt mest spelades in på gamla digitala synthar där basen inte var så skojig, och att det sen suttit i. Trance är dock en stil där bastrumman och synth-basen sitter i exakt samma område, vilket producenterna vet väldigt väl, så de spelar aldrig samtidigt, basen går i baktakt. Det är en del av Trance-soundet! :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Senaste foruminläggen

  • guyg7_red.jpg

    Studiofestival – Skapa bästa 70-talssoundet!
    Höstens tävling är igång.
    Läs mer >

  • Similar Content

    • By DJ Huge
      Tjo, det har gått ett tag sedan jag gjorde inlägg här men här är en ny låt jag har jobbat på, skulle uppskatta lite feedback och vad jag skulle kunna bättra på.
      Tack på förhand
    • By Veniel
      Hello everybody, I was doing some music. Just check it out and tell me what I can do best.
    • By mackee
      Tjena! Jag har lekt runt lite i fl studio nu ett tag och har kollat på diverse tutorials på youtube om hur man går till väga för att göra klart en hel låt. Har nu efter mycket om och men lyckats pussla ihop något som i mina öron låter helt ok 🙂 Men eftersom jag är nybörjare litar jag inte på mina kunskaper till 100% haha, därför skulle jag bli sjukt glad om jag kunde få lite kritik och feedback på mitt projekt. Genren är lite oklar men jag har försökt sikta in mig på progressive house och vanlig house. Om ni skulle hitta något som ni tycker behövs ändras i projektet, typ vad som helst, skulle det vara grymt skysst! Det skulle även vara najs om ni kunde ge mig allmänna tips kring proddandet så att jag vet vad jag ska förbättra till nästa gång!
      Mvh
      Gal1.mp3
    • By Hasse Nilsson
      Vi ställde tio frågor som behövde ställas till en av Sveriges mesta dj:s just nu. Och hon gav oss svar på tal.
      Linny Hex är precis fyllda 30 år och mixar techno och house lajv inför publik, men har också ett uppdrag där hon spelar i SR P3. Hennes urval och spelstil går ofta åt det mörkare och dubbigare hållet, snarare än den rätt-i-ansiktet-hårdhet som många förknippar med begreppet techno. Linny Hex är även ett slags inofficiell evangelist för den svenska techno-scenen och hennes setlistor innehåller alltid nya och osläppta spår från landets producenter och remixare. Ja, vi kör väl igång direkt: tio frågor till Linny Hex!
      Foto: Adrian Ulander
      1. Hur började allt för dig, när började du dj:a?
      När jag var 21 år hade jag hunnit springa på klubbar och undergroundfester i Stockholm i över sex år och var rätt less på det. Jag behövde något nytt och eftersom jag alltid har stått med ena foten ganska starkt förankrad i den brittiska musikscenen bestämde jag mig för att flytta till London. På något sätt hamnade jag ihop med ett gäng husockupanter som drev ett konstnärligt kollektiv. Eftersom ingen hade något att göra på dagarna stod vi i folks rum och mixade Jungle och Drum & bass från morgon till kväll i ungefär ett år. När jag kom tillbaka till Stockholm började jag spela på lite privata fester, och, ja, nu är jag här.
      2. Spelar du något instrument och producerar egen musik?
      Konstigt nog spelar jag inget instrument längre. När jag var liten spelade jag både trummor och piano och satt och lekte i musikprogram. För övrigt är min pappa basist. När jag blev äldre tappade jag instrumentspelet, vilket jag ångrar fenomenalt mycket idag. Numera sitter jag och slöproducerar spår när jag har tid, vilket är ungefär aldrig. Jag försöker verkligen hitta mer tid till att sitta och jamma.
      3. Det finns musiker tycker att det här med att mixa publik inför publik inte är någon konst jämfört med att spela instrument eller sjunga. Vad säger du om det?
      Det där är en typ av elitism jag inte kan relatera till alls och min uppfattning är att sådana åsikter vanligtvis föds ur en okunskap om vad det är andra gör. Att ställa sig på en scen framför personer som förväntar sig att du ska underhålla dem är utmanande oavsett om du spelar med ett band eller mixar ett dj-set. Sedab kan man absolut prata om vilka instrument eller program som rent tekniskt är svårast att hantera, men bara för att det är skitsvårt att spela harpa betyder ju inte det att det inte är en konst att spela skivor.
      Jag förstår inte ens hur folk mäter vad som är mer eller mindre konstnärligt. Alla med den här typen av fördomar borde ställa sig bakom ett par vinylspelare och försöka taktmixa två simpla techno-kickar på 20 sekunder, så kan vi diskutera svårighetsgrader och konstnärligt uttryck när det gäller dj-mixning efter det.
      Foto: Fia Bolin.
      4. På vilken sorts ställen spelar du?
      Förutom att spela plattor i radio, vilket jag gör ganska ofta, så skulle jag säga att jag just nu varvar rätt bra mellan att spela på nattklubb och privata tillställningar. Var jag spelar är varierar väldigt mycket beroende på hur den elektroniska scenen ter sig för tillfället Med det menar jag att det skapas fler eller färre privata musikarrangemang, eller undergroundfester som folk också kallar dem, under olika perioder.
      Givetvis handlar det också om att välja vilka spelningar du vill göra beroende på vilken typ av dj du vill vara och vilken musik du vill spela. Exempelvis har jag alla gånger utom två sagt nej till att ta hotellbar-gig. Inte för att jag inte tycker att det är nice med en bra barvibbe, men den musiken jag vill spela just nu passar helt enkelt inte in där. Jag vill helst stå i ett laser- och rökfyllt rum vid fem på morgonen och spela för en publik som är där för musikens skull.
      5. Hur ofta spelar du ute?
      Just nu är jag inne på min sista termin på en masterutbildning i sociologi vilket gör att jag har vart tvungen att omprioritera mina spelningar. Parallellt programleder jag ju ett dj-program i radio också och tillsammans blir allt det där extremt tidskonsumerande. Det har inneburit att jag har fått dra ned rätt mycket på att spela ute det senaste året och just nu skulle jag väl säga att jag max spelar ute någon gång i månaden eller varannan. Att dra ned på att spela tyckte jag nästan kändes läskigt i början.
       På senaste tiden har jag börjat släppa mer och mer på det dock och idag ser jag det som att jag snarare väljer mina spelningar mer noggrant. Jag tror att de flesta som har åldras ihop med sitt konstnärsskap kan relatera till att andra saker i livet också måste få ta plats, även om man egentligen vill fortsätta kicka det som om man vore 21 år.
      Foto: Adrian Ulander.
      6. Du spelar på fester som kan betraktas som halvillegala rejvs utomhus och liknande. Kan du berätta vad det betyder för dig?
      Jag tycker att den här rejvdebatten som har existerat i över 20 år är konstig. Det är så otroligt moraliserande diskussioner i relation till vad jag upplever att diskussioner om andra musikaliska subkulturer är. Bara för att en fest inte är på en nattklubb, utan sker som ett privat arrangemang betyder ju inte det att det är en illegal fest där total anarki råder. Min upplevelse är att privata events nästan uteslutande är bättre uppstyrda än många klubbar jag har gått på och att folk inte blir lika packade och odrägliga där som på krogen. Därför är just de spelningarna mina absoluta favoriter.
      Folk kommer dit bara för att lyssna på musiken jag spelar. Sen finns det ju såklart guldställen som Slakthuset, Under Bron och Kägelbanan, med flera, som också är helt fantastiska att spela på. Och det är just för att de jobbar hårt på att det är musiken som är kvällens huvudattraktion istället för alkoholen. Plattformen som privata fester förmedlar till både mig som musiker och besökare är helt ovärderlig i ett samhälle som annars ger ganska lite utrymme till musik generellt.
      7. Vilken är den bästa spelningen du gjort och vilken är din drömbokning?
      En av de bästa var på Norbergfestivalen 2010. Det var så hysteriskt dåligt väder den kvällen, med hagel och blåst och jag spelade i ett stort tält där det regnade in. Men det slutade med att det var så mycket folk och sån bra stämning i tältet att folk började festa utanför i det totala misärvädret. Det var så mycket lera och vatten och skit överallt – och ingen brydde sig! Det var fint. Jag längtar helt klart efter att få spela på Tresor i Berlin. Får jag en spelning där kan jag lägga av sedan. Skojar!
      8. Vilka är dina arbetsverktyg?
      När jag spelar ute använder jag allra oftast cd-spelare, mixer och Serato. Ibland varvar jag det med vinyl men det är helt beroende på om klubbens utrustning är bra. Anledningen till att jag slutade spela vinyl ute och gick över till cd-spelare för två år sedan är för att de flesta spelare som står på nattklubbar är så pass gamla nu att de helt enkelt inte är tillförlitliga att spela på. Till slut blev det bara jobbigt att gå och spela, för att jag inte visste om saker skulle fungera när jag kom dit. Lite som att försöka spela på en gitarr som inte går att stämma, kan jag tänka mig. Men det där börjar förändras nu och fler verkar kombinera cd-spelare med vinyl, vilket är fett.
      9. Vilka är dina fem favorit-dj:s?
      En av mina absoluta favoriter är svenska techno- och house-dj:n Sandra Mosh. Rent tekniskt finns det nog ingen jag har dragit mer inspiration av än vad jag har gjort av hennes mixar plus att jag älskar hennes urval. Sen skulle jag säga att Johanna Knutsson är en klar favorit. Tekniskt är hon superduktig, hennes val av musik är svinbra och hon är nog technovärldens mest ödmjuka person. Sen är UK Garage-dj:n DJ EZ helt klart en av världens bästa dj:s. Personerna som tycker att mixa inför publik inte är konst borde checka hans Boiler Room x RBMA dj-set från 2012. Generellt har jag extremt stor respekt för Drum & bass-dj:s. Kan du mixa det på vinyl kan du mixa vad som helst, alltså verkligen. DJ Zinc är en sådan dj. Slutligen vill jag säga att jag tycker att Joel Mull är riktigt bra.
      10. Vilka är dina fem favoritproducenter?
      Recondites techno är så vacker i mina öron att jag nästan inte ens kan lyssna på den, haha! När jag såg honom lajv på Into the Valley-festivalen för två år sedan började jag storgråta på dansgolvet. Vem börjar gråta mitt på ett dansgolv, liksom? Hans melodier träffar mig någonstans där ingen annans gör det. Sen är svenska techno-producenten Nima Khak en klar favorit och har varit det väldigt länge. Burial och Massive Attack är bra exempel på musik jag har lyssnat på väldigt länge och ajg kommer troligtvis spela deras plattor även när jag är gammal. Sista favoritproducenten får bli SouthPaw bara för hans helt sjuka produktion på världens bästa hiphop-platta: Immortal Technique- Revolutionary Volume 2.
      Linny Hex mixar de bästa techno-spåren från 2016 i SR P3
    • By Anatta
      Tjena. Suttit och pillat lite med denna låt ett tag nu och undrar vad ni tycker om den. Skulle verkligen uppskatta lite feedback på den så jag kan bli bättre:) 
       
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.