Jump to content
Annons

Bakade rullband


HoboRec

Recommended Posts

För ett par år sedan köpte jag en 16 kanals rullbandare av en kille i Uppsala. Efter att ha provat bandaren var jag lite besviken, det lät inget vidare när jag spelade in, och gamla tagningar hördes i bakgrunden bakom de nya. Jag testade att avmagnetisera och rengöra, men förgäves. Bandaren blev stående och jag tänkte att jag kanske kan få den fixad och servad nån gång.

För ett tag sedan trillade jag över lite artiklar om hur gamla rullband fungerar. Limmet som håller ihop plastremsan med magnetlagret drar tydligen åt sig luftfuktighet och löser upp sig. Detta gör att det lossnar massa kladd som sätter sig på tonhuvuden och andra krångliga ställen. Efter att ha läst detta kollade jag lite noggrannare på just bandspelarens tonhuvuden, som såklart såg ut som skit. Jag trodde jag hade rengjort den tidigare, men det hade jag visst inte. I artikeln stod det att man kunde baka banden i en mattork som vanligtvis används till att torka svamp och frukt. Nyligen hittade jag en sådan på Coop och slog till. Jag spenderade fredagen nu till att baka band, rengöra bandspelaren och löda en massa patchsladdar (DIY or DIE). Efter lite mekande så fick jag igång allt och tro det eller ej, men det funkade hur bra som helst. Fick göra om ett par sladdar och ställa in lite inställningar i bandspelaren, men utöver det går den som en klocka och låter fantastiskt bra. Jag räknade med att kanal 1 och 16 skulle vara kassa för det har jag läst att de brukar vara på så gamla apparater. Men alla kanaler funkar felfritt!

Igår hade jag ett band som skulle spela in och jag lyckades övertyga dem om att vi skulle köra allt på bandaren. Det funkade fint och så fort jag har en färdig mix från den inspelningen så slänger jag upp ett smakprov här. Sjukt pepp på analoga inspelningar och/eller summeringar nu. Gött!

bandtork-300x225.jpgproffessor-225x300.jpgbandare2-300x225.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grymt! :-D

Vad jag vet dock så har jag aldrig märkt av att de fysiska kanalerna på bandarna någonsin varit sämre än resten, om jag ska vara ärlig. Däremot är det en god idé att spela in mindre viktiga saker där, eller väldigt basrika, då rullbanden i sig är mycket känsligare för externa magnetskador just längst ut åt båda sidorna :-)

Hur hittar du nya band förresten? Eller kör du bara på återanvända band än så länge? *nyf*

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag läst att detta med att "baka band" var sista utvägen när man hade gamla skadade band och man ville föra över gamla klassiska inspelningar till ett nytt medium. Visste inte att det gick att använda banden igen sedan.

Är jag helt fel ute där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad anbelangar kanal 1 och 16 så är det väll så att bandet aldrig är helt rakt skurna så att det blir mer och mindre utrymme för just dom kanalerna hela tiden.

Inte vad jag vet. Alla band jag jobbat med har varit väldigt jämna (Ampex 2" och 1/4"), maskinerna jag sett går inte att påverka bredden på då filmen ursprungligen var en as-bred rulle som skars upp till lämpliga bredder genom ett statiskt multi-skär. Själva ljuddelen ligger dessutom en liten bit in i mediet för att inte riskera rent mekaniska problem. Diskantbortfallet tenderar komma med tiden först, beroende på hur de är förvarade.

Är jag helt fel ute där?

Det är ju grymt riskabelt, så man bör inte göra det om man inte är ganska säker på att dom kommer klibba ihop eller fälla oxid, men att få bort den där jävla smeten ur ett tonhuvud/kapstanaxel är inte helt kul, så finns risk så finns orsak. Men risken är ju att det grillas helt åsså om man inte är väldigt försiktig.

SJälv brukar jag baka dom i ugnen, med låg temperatur, liggande på en handduk, och med luckan lite öppen för att sänka temperaturen ytterligare. Min ugn går inte lägre än 75 grader.

Såg en skojig featurette med Ben Burrt från när han restaurerade ljudet till Star Wars, där han råkade ha i ett band för länge...blev en kul prydnad dock, om än lite surrealistisk :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju grymt riskabelt, så man bör inte göra det om man inte är ganska säker på att dom kommer klibba ihop eller fälla oxid, men att få bort den där jävla smeten ur ett tonhuvud/kapstanaxel är inte helt kul, så finns risk så finns orsak. Men risken är ju att det grillas helt åsså om man inte är väldigt försiktig.

SJälv brukar jag baka dom i ugnen, med låg temperatur, liggande på en handduk, och med luckan lite öppen för att sänka temperaturen ytterligare. Min ugn går inte lägre än 75 grader.

De banden jag har var klibbiga som aset innan. Spelade ett par minuter sen var hela bandaren igenklibbad. Nu efter att ha kört dom i mattorken i två timmar så blir det inte ett spår kvar efter flera timmars rullande. De artiklar jag läst har sagt att man absolut inte ska använda en vanlig ugn då termostaten för temperaturen är ganska ojämn. Mattorken går till max 70 grader, och jag körde på drygt 50 vilket verkade funka ypperligt. Har bara testat två band än, men båda är helt felfria.

Grymt! :-D

Vad jag vet dock så har jag aldrig märkt av att de fysiska kanalerna på bandarna någonsin varit sämre än resten, om jag ska vara ärlig. Däremot är det en god idé att spela in mindre viktiga saker där, eller väldigt basrika, då rullbanden i sig är mycket känsligare för externa magnetskador just längst ut åt båda sidorna :-)

Hur hittar du nya band förresten? Eller kör du bara på återanvända band än så länge? *nyf*

Jag kommer nog sällan arkivera något på banden. Antingen spelar jag in på bandaren och kör sen in i datorn för mix, då jag tyvärr inte har tillräckligt med outboards för att göra det vettigt analogt hela vägen. Alternativt att spela in i DAWen och sen köra ut på band och tillbaka för att få bandkompressionen osv. Tänkte försöka skaffa lite grejer så man kan göra en hel prod i princip utan att starta datorn, så är det någon som sitter på lite kompressorer, reverb osv som ni vill bli av med så säg till 😉

Än så länge har jag bara använt gamla band, men de verkar tiptop som sagt. Nya finns att köpa på thomann bla. Precis som Frekvens sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...