Jump to content
Annons

Beyerdynamic DT 990 Pro - diskussionstråd


Jon Rinneby

Recommended Posts

250 Ohm.

Jag har inte testat 80 Ohmsvarianten, men de borde ju se till att det är samma ljud när de har samma modellbeteckning, tycker jag...

Jo man tycker det. Jag har googlat det lite. På ett ställe säger de att 250 ohm har lite mjukare basåtergivning. På ett annat säger de att den enda skillnaden är att 80 ohm behöver mindre "kraft" för att man ska komma upp i volym. Så jag vet inte jag..
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Angående det här med hörlursimpedans, ligger det någon sanning i vad Focusrite hävdar här?

When considering headphone impedance, the general principle is that higher impedance headphones typically have a flatter frequency response, however they require more power from the headphone amplifier to provide the same output level as headphones with a lower impedance. Having said this, the VRM Box's headphone amplifier should be powerful enough to drive higher impedance headphones at a high enough level for most purposes.

Inget jag har upplevt egentligen - men det är kanske när man går ner på riktigt låg impedans, som 8 Ohm eller liknande, som det blir svårare att hålla en jämnare frekvensgång. När det handlar om sådär 20-30 Ohm och uppåt (som i princip alla dagens hörlurar håller), så är nog det problemet väldigt litet...

Det där med "more power" är ett lite tveksamt uttalande eftersom det kan tolkas fel. Hög impedans kräver att förstärkaren kan lämna ut högre spänning, medan låg impedans kräver mer ström. Det som belastar mest och som därför är svårast, är när det ska kunna levereras mer ström. Om spänningen inte räcker till, så blir det helt enkelt inte så starkt ljud som man vill ha. Om strömmen inte räcker till så blir det distorsion...

Link to comment
Dela på andra sajter

DT770 Pro (sluten): Djupare bas än de andra. Balanserat och bra ljud, men kanske något svagt övre mellanregister.

Det är främst att det är bekvämare med öppna lurar om man ska sitta länge.

Håller med och håller med. 🙂

Kan tillföra det att mina DT770, några år på nacken, är kraftfulla i diskanten, vilket kanske kan översättas som lite klenare i övre mellanregister.

Har dock inte jämfört mellan olika beyerdynamic-modeller på ett bra tag.

Jag har 250ohms-modellen och det är bra tryck i dom om jag jämför med ex. HD600 (300ohm) men även jämfört med de gamla AKG K240 som jag tror har lägre impedans.

Jag tar förstås hörlursutgången från mixerbordet. Kanske har betydelse om man har någon svagare källa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan stämma att det snarare är att de är lite starka i toppen, snarare än lite svaga i övre mellanregister. Det är lätt att tolka det fel när man håller på att byta mellan olika hela tiden och försöka skriva ner någorlunda vettiga saker under tiden... 😉

Glömde nämna det, men hörlursförstärkaren jag använde, var förstås den som sitter i min Benchmark DAC1, som har två utgångar så att man kan kan två olika lurar inkopplade samtidigt för att snabbt kunna byta mellan dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Tänkte tillföra en sak ang. Ultrasonelurarna som inte nämnts i den tråd tidigarae. Jag har själv ett par Ultrasone PROline 2500 (föregångaren till 2900 fast med

aningen mindre basåtergivning). Ultrasone använder sig av något som kallas S-Logic (och det är inte nåt slags audiofil hokuspokus ala Svallander 🙂 ) som innebär

en liten metallplatta framför högtalarelementet som leder ljudet så att det kommer framifrån. Detta gör att Ultrasones lurar på ett bättre sätt efterliknar riktiga

monitorer, jag hör absolut en förbättring där. Själv använder jag en SPL Phonitor som förutom att den är en jäkligt bra hörlursförstärkare också låter mig mixa

in lite av vänster i högerl lur och vise versa. Detta är viktigt om jag mixar mixar avsedda för högtalare fast jag bara mixar i lurar. Gör det också enklare för mig

att höra fasfel etc.

Med kombinationen Ultrasone PROline 2500 samt SPL Phonitor får jag ett sound som är mycket nära det sound mina JBL 4430 montiorer levererar och gör det enkelt

för mig att få ärliga mixar. Tyvärr har jag inte tillräckligt bra rum just nu för att kunna använda mina JBL 4430 hela tiden 🙁 .

Så det där med impedans då. Precis som Claes påpekar så är egentligen lägre impedans mer svårdrivet för en förstärkare.

Rent teoretisk så behövs det åtskilligt fler varv av tunnare koppartråd runt högtalarspolen för 250 Ohm än för 40 Ohm vilket innebär en tyngre spole som ren teoretiskt

borde innebära en sämre linjäritet i frekvensomfånget. Fast vad vet jag. Borde vara så teoretiskt i alla fall. 😎'

EDIT: upptäckte att jag svarade i fel tråd.. Men ok.. Det får stå kvar då det ändå är relevant 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...