Jump to content
Annons

Beyerdynamic DT 990 Pro - diskussionstråd


Jon Rinneby

Recommended Posts

Annons

Hijack: På tal om DT 990 Pro - http://www.thomann.d...ic_dt990pro.htm

Varför så billiga helt plötsligt, eller de kanske alltid har varit det?

mvh Jon

Finns det inte en modell som heter enbart DT 900? Och som är dyrare? Osäker, men tror det är så. DT 900 pro är helt grymma i alla fall, i alla frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte en modell som heter enbart DT 900? Och som är dyrare? Osäker, men tror det är så. DT 900 pro är helt grymma i alla fall, i alla frekvenser.

Jag har DT 770 PRO. Vet du vad som är skillnaden mellan de och 900 Pro? Vore kul att veta eftersom du hajpar dom hela tiden. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

De öppna DT990 Pro är inte så mycket dyrare på hemmaplan jämfört med tysken: http://webshop.holmerup.biz/?category_id=110&item_id=888 .

De ger bra ljud för priset, men inget fantastiskt enligt min mening. Bekväma och stabila i alla fall - och låter juste.

Har inte hört de halvöppna DT880 själv ännu (väntar på att få hem ett par att ha för demo), men de sägs vara mer neutrala och därför bättre som referenslyssning. De är dock dyrare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar verkligen DT990, men jag blev totalt swept away av ett par Sennheiser, minns dock inte modell, faktiskt!

Blev sjukt överraskad då jag uppriktigt sagt hör till de som verkligen avskydde HD25.

Nyfiken, är det ingen som använder AKG längre? *nyf*

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är ett neutralt ljud ?

Neutralt = naturtroget eller ofärgat - alltså att det varken lägger till eller tar bort något i ljudet som spelas upp. Helt neutralt blir det aldrig, oavsett vad man väljer för lyssning, men det finns ju grader mellan ytterligheterna... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är ett neutralt ljud ?

Bra fråga, faktiskt! Själv skulle jag vilja säga ett som är fullständigt spikrakt mellan 20 och 20, men det är ju ännu mer beroende av lyssningsvolym än högtalare, så jag väljer att säga ett som inte har för stora variationer i de kritiska områdena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neutralt = naturtroget eller ofärgat - alltså att det varken lägger till eller tar bort något i ljudet som spelas upp. Helt neutralt blir det aldrig, oavsett vad man väljer för lyssning, men det finns ju grader mellan ytterligheterna... 😉

Bättre förklaring :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Neutralt = naturtroget eller ofärgat - alltså att det varken lägger till eller tar bort något i ljudet som spelas upp.

Ja precis ! Men då måste man väl ha en spikrak kurva på allt dvs.att mic,preamp/mixer/hörlursförstärkare mm låter naturtroget eller ofärgat,

och vem har detta här på forumet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis ! Men då måste man väl ha en spikrak kurva på allt dvs.att mic,preamp/mixer/hörlursförstärkare mm låter naturtroget eller ofärgat,

och vem har detta här på forumet ?

nej det måste man inte - OM inte syftet är att återge en ljudkälla så naturtroget som m öjligt förstås

med den naturtrogna raka lyssningen kan du däremot höra mer exakt hur icke-raka prylar faktiskt låter - tex preamps å mickar

och därmed avgöra om ljudet du får är ljudet du vill ha

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

DT 990 pro gör i alla fall att jag hör när cymbaltoppen blir för vass, det går inte med ATH-M50.

De är även bättre på mid, high mid, bas o lågbas. Stereobilden är också lite mer som i monitorer.

Har även DT 250 det ger ännu mer krisp o mindre av vanliga bas, lågbasen klarar de men ljudet blir orättvist vasst i dem, lite grann. Huvudsaken mixen från mina DT 900 pro läter lagom basig o krispig i andra system. Trummixen jag nyss gjort hade jag lika del lurar o JBL L50 till lyssningen. Med JBL L50 kan man provlyssna både i sweetspot och i rummet bredvid,

Det stämmer kanon för mig, det räcker bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inte en sula att whatever utrustning som kan reproducera en ljudkälla som sker i realtid. Sen får den vara hur laserspikrak som helst! Helt omöjligt! Men å andra sidan, om det gick, vem vill ha det?

I do :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

nej det måste man inte - OM inte syftet är att återge en ljudkälla så naturtroget som m öjligt förstås

med den naturtrogna raka lyssningen kan du däremot höra mer exakt hur icke-raka prylar faktiskt låter - tex preamps å mickar

och därmed avgöra om ljudet du får är ljudet du vill ha

Exakt!

Det är det som gör att jag tycker lyssningen är det man borde börja med att lägga tid och pengar på, så att man verkligen får en chans att höra alla detaljer som ändras när man byter ut annat i riggen senare.

Tyvärr börjar de flesta i andra änden och tycker att monitorer och akustikbehandling är "tråkigt", så att det är den sista biten de kollar på - men det är ärligt talat det absolut viktigaste för att man ska kunna få bästa möjliga resultat.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar verkligen DT990, men jag blev totalt swept away av ett par Sennheiser, minns dock inte modell, faktiskt!

Blev sjukt överraskad då jag uppriktigt sagt hör till de som verkligen avskydde HD25.

Nyfiken, är det ingen som använder AKG längre? *nyf*

Akg 701 här, I like!

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice med alla som kör på AKG! Jag är upplärd på K240:r, men när valet kom till att köpa egna så föll valet på Beyer 250 istället efter rekommendation från affären jag brukar handla på!

Blev väldigt överraskad, jag trodde jag visste exakt vad jag ville ha när jag gick till affären Freddans den dagen, men sen dess har jag varit Beyer mycket trogen med tre par 250 i min arsenal :-)

Jag gillar fortfarande K240, men DT250 var mer min smak & lämpar sig bättre för fältbruk :-)

Monitorer o hörlurar tråkigt? Det är ju bättre än både porr och sprit. Och då är ju det sistnämnda ändå kanon det med!

Haha, tänk dig då porr genom schyssta monitorer hållande en Laphroigh i den lediga handen! Epic! :-D

Mmmmmmm *dräggel*........finns det nån bättre porrtidning än Sound On Sound? ;-D

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha guldutveckling på denna.

Jag äger också ett par Dt-770 och är väldigt nyfiken på hur 990 pro:na låter då jag aldrig testat dom. Facit?

Ska tillägga att jag är väldigt nöjd!

Redigerat av Izy
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

75% av mitt mixande sker genom mina K240s (även slutmix, alltså), vilket jag så stolt också deklarerade i Studios aprilutgåva.

Tror nog aldrig att jag kommer att få tag på/bekanta mig med några alternativ till dessa lurar, och då inkluderar jag monitorer i detta.

Jag har hört att det är "amatör" att mixa i lurar. Må så vara. Om det sound jag lyckas få fram, som dessutom gillas av så pass många, är "amatör", då är det amatör jag vill vara.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

75% av mitt mixande sker genom mina K240s (även slutmix, alltså), vilket jag så stolt också deklarerade i Studios aprilutgåva.

Tror nog aldrig att jag kommer att få tag på/bekanta mig med några alternativ till dessa lurar, och då inkluderar jag monitorer i detta.

Jag har hört att det är "amatör" att mixa i lurar. Må så vara. Om det sound jag lyckas få fram, som dessutom gillas av så pass många, är "amatör", då är det amatör jag vill vara.

Mmm och sen kommer förståsigpåarna och säger att man inte ska mixa i lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...