Jump to content
Annons

Kromatiska munspel, kommentarer önskvärt!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Tjaba, det är jag igen.... haha.

Jag har en hyfsad talang för munspel, spelar både på "dra-inåt-metoden" för blues, både rent ljud och vråldistat genom gitarrstärkaren, samt att jag spelar melodier med "blås-utåt-metoden" stil liknade Neil Young och även Dylanliknande när man bara andas in o ut lite lagom i takt. (Ni som tycker Dylans munspelande är kasst, har ni hört Lundell då?)

Nu vill jag skaffa ett kromatisk spel igen, har haft ett par såna för länge sen som blivit fulla av sand och fått knappen bortbryten.... Men vilken modell är att föredra? Det finns väl två huvudsakliga sound jag gillar, kan inte välja vad som skulle vara snyggast, det är ju Thoots Thieleman och Stevie Wonder. Vad blåser gubbarna i? Jag är ju ute er att spela rena melodier....

Alla tankar kring detta vore super att få del av.

Sug o blås - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kromatiskt munspel är väldigt svårt, men oxå väldigt vackert när det spelas bra.

Man har ju till skillnad från vanliga munspel alla tonerna med, men man får ändå hålla sig till en tonart om man vill kunna blåsa flera toner samtidigt till ett ackord, även de kromatiska kan bara prestera två ackord, Ett C-spel ger ett C när man blåser, och ett G7 när man suger. Trycker man in knappen kan även få Ciss o Giss7.

Teoretiskt går det att spela alla melodier i alla tonarter, men i praktiken går det inte att få det snyggt då.

Bra låt att öva knapp med är Drömmen om Elin som inte går att spela på ett vanligt spel, men med det kromatiska räcker det att trycka på knappen en gång för att få halvtonshöjningen i refrängen; dRÖMMen om Elin...

Har inte Valle nån svidande sanning om kromatiska munspel?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.harpdepot...tml?c471.html

Stevie Wonder är (var) visst såld på Huang....enligt en gammal tråd jag hittade: http://www.harmonica...ssages/801.html

Edit: ordval

Bumpar med denna film av Toots. Vilket helt makalöst lir, och vilket sound, helt enormt otroligt! Och tekniskt fulländad inspelning, woooow!

Så nåt Hohnerspel är det nog man ska ha...

Googlade fram detta om Stevie Wonder:

Stevie Wonder plays a Hohner Chromatic Harmonica. He mostly plays the Super 64x chromatic which i recentally bought and it is amazing. The quality of sound of smoothness is incredible. I would recommend it to anyone playing the harmonica.

Kan det vara det översta i denna rad?

Ska forska lite på Huang, det lät grovt intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det där ser nog ut att kunna vara rätt. Lite prisskillnad jämfört med ett enkelt Lee Oscar. 😉

Edit: Toots är galen. 🙂

Ja... Och ännu större skillnad mot de Hohner jag oftast blåser i, sju stycken för ca 300 spänn. Önskar godnatt med en blues för alla.

http://soundcloud.com/user7908154/nilsson-persson-och-hammarlund

I morrn ( idag ) fyller jag 57 år. Föddes kvart över tre på morron.

Heyyy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... Och ännu större skillnad mot de Hohner jag oftast blåser i, sju stycken för ca 300 spänn. Önskar godnatt med en blues för alla.

http://soundcloud.co...-och-hammarlund

I morrn ( idag ) fyller jag 57 år. Föddes kvart över tre på morron.

Heyyy!

Grattis, tror jag. Man är inte äldre än man känner sig, tror jag. Har du låst in dynamiten?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja det var en duktig munspelare. Annorlunda spelstil också.

Jag fyllde år för nån vecka sen, då fick jag ett kromatiskt Hohner Chrometta av frun, hon hade tjuvläst mina funderingar här i forumet. Inget supermunspel, men jag kan spela lite enklare låtar som kräfva knappspel, som tex Drömmen om Elin...Har inte spelat in nåt med det än...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...