Jump to content
Annons

Jobb inom musik?


RHCP

Recommended Posts

Tjena studioforum!

Jag har i år bestämt mig för att ta ett sabbatsår från studierna pga att jag tröttnat rejält på skolan.

Så nu undrar jag vart vänder man sig för att hitta ett jobb inom musik, alltså ljud, ljus osv?

Det jag framför allt tänker på då är roddare eller liknande.

Har kollat runt lite och förstått att man ska att ha kontakter men det har jag tyvärr inte några.

Så har ni några tips? Vart jag kan vända mig?

Jag tar vilket skitjobb som helst, tycker bara att det skulle vara kul att det på något sätt involverar det man älskar 🙂

MVH Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Normalt sett aldrig några problem med att hitta jobb inom produktioner.

Det luriga ligger i att få till ett arvode som stämmer överens med verkligheten.

Det som ställer till det är resekostnader.

Lycka till!

/Crunch'

...och för det krävs kontakter, antar jag. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, någon form av kunskap har du väl ändå inom branschen? Vilka företag som sysslar med vad? Om inte, börja googla lite.

I ditt fall då du inte har några kontakter får du börjar ringa runt och dra i några trådar här och där. Troligtvis kommer du att få många negativa svar men förr eller senare nappar det säkert.

Du nämner roddare. Vilken genre vill du ´slava´inom? När du vet det, vilka artister finns det inom den? När du vet det, vilka bolag är de signade för? När du vet det, ring. Förklara varför du ringer, vad ditt syfte är.

Frågorna jag skrev ska du ställa dig själv 😉 Inte svårare än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde scen med de här en gång http://www.scenbyggarna.se

De ligger i Karlskoga men de bygger scener lite här och där. Jag jobbade i Karlstad när jag byggde scen, tog fram instrument & hängde ljus med mer. Det var en konsert med Ulf Lundell. Jag har inga konstakter att bjuda på då det var genom en kompis till mig (som inte längre jobbar där) som jag fick det jobbet men det är bara att du kontaktar dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och för det krävs kontakter, antar jag. 😉

Ha ha ha!

Lite då kanske....

Ha ha ha!

Så här brukar jag göra när jag tar in någon ny.

Jag är av den gamla skolan så mitt viktigaste mål är att plocka fram svettpärlor i pannan på den nyinkomne.

Säkerhetstänk är det viktigaste.

Jag ber alltid adepten om att fråga fler gånger än färre då tiden är av yttersta vikt.

Det får inte bli fel. Det kan sänka ett helt arbetslags moral.

Enklare uppgifter delges.

Dock under ansvar som jag sedan besiktigar tillsammans med adepten.

Ger lite tips om vad som går fortare och minimerar rivtider etc.

Avslutningsvis....

....rulla kabel!! PÅ RÄTT SÄTT!!!

Om adepten orkat med ett sådant pass och fortfarande ler så ringer jag igen!

Om det uttryckligen har varit jobbigt...., tack och hej!

Till trådskaparen då...

Tag kontakt med en PA-firma!

Erbjud dina tjänster som handräckningstjänst.

Förklara att du har för avsikt att lära dig och fråga om du får åka med någon gång vid tillfälle.

Så har de flesta börjat sin bana.

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...