Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

I GP tisdagen den 8 mars 2 005 står det om att diverse västsvenska bibliotek haft enorm succé genom att låta låntagarna ladda ner klassisk musik gratis till sina datorer.

"En anledning (till satsningen) är att musikverk är fria att använda 70 år efter upphovsmannens död och 50 år efter att verket spelades in och gavs ut av ett skivbolag. I Sverige utgör den klassiska musiken ungefär en fjärdedel av all skivutgivning, om man ser på de senaste siffrorna från 2 002 och försäljningen har varit stadig."

"-Vi gjorde ett av våra bästa år hittills förra året, säger Håkan Lagerqvist, vd på Naxos Sweden. Den kris man talar om i skivbranschen känner vi inte alls av och det beror antagligen på att vi inte är lika drabbade av illegal nedladdning och piratkopiering."

"För CDON, som säljer både fysiska skivor och nedladdningsbara filer på nätet, är var femte såld skiva klassisk musik enligt vd:n Mikael Olander."

Vidare saxar jag i korthet:

Än så länge finns det ca 950 spår att ladda ner.

30 bibliotek i Sverige abonnerar på tjänsten, bl a Göteborgs Stadsbibliotek, Herrljunga bibliotek, Vänersborgs bibliotek och Borås bibliotek.

Drygt 30 000 nedladdningar har gjorts hittills.

För att få låna krävs lånekort.

Jag uppfattar det som att filerna blir obrukbara efter en vecka.

Annons
Posted
I GP tisdagen den 8 mars 2 005 står det om att diverse västsvenska bibliotek haft enorm succé genom att låta låntagarna ladda ner klassisk musik gratis till sina datorer.

Jag uppfattar det som att filerna blir obrukbara efter en vecka.

Lite synd att det inte går att använda dem efter den tiden. Mycket kul att läsa annars