Jump to content
Annons

Att "ta någon under sina vingar" - att lära och inspirera


Tainius

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har funderat på en sak de senaste.

Jag är 25 år och och producerar musik, skriver låtar och är DJ ibland.

Jag är nära i ålder med mina syskons barn, och dom har inspirerats väldigt mycket av mitt skapande, och har alltid visat ett stort intresse.

Dom har skaffat sig varsin Mac, med logic osv och har börjat investera i sina första studioprylar!! (vilken tid) Just nu försöker jag lära dom allt jag kan.

När jag själv började med musik så var de väldigt få i min omgivning med samma intresse, vilket är synd.

Ibland önskar jag att jag hade fler i min närhet att inspireras av. Då tror jag att jag hade haft en mycket högre utvecklingsnivå.

Vad gör ni andra för andra för att hjälpa?

Har någon av er "tagit någon under vingarna" vilket resulterat i något bra?

Vore kul å höra! /daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hittills har det bara varit en som jag har försökt hjälpa efter bästa förmåga, men man vet ju aldrig om det kan bli fler. Det beror ju på många saker, men visst hade det varit kul att fortsätta med fler.

Den jag har hjälpt under ett par års tid, är en nu 17-årig tjej som min svägerska (som är lärare) hade i sin klass. Hon hade enormt säker och stabil röst redan när hon var 14 - och hon ville ha hjälp med att spela in coverlåtar för att skicka till talangjakter o dyl. Låtarna hon spelade in hade förstås sjungits av det gamla vanliga "idol"-gänget - men hon sjöng både renare och med mycket större inlevelse än originalartisterna, trots att de var betydligt äldre, så det var verkligen kul att hjälpa henne. En ovanligt kraftfull mogen röst för den lilla kroppen, trots avsaknad av sångpedagog eller liknande, var också något som imponerade.

Det har varit otroligt kul att kunna bidra lite grand till hennes utveckling och jag tycker att hon har en enorm potential om hon bara orkar med alla motgångar som artistlivet ofelbart medför - men hon vet i alla fall att hon alltid har mig och min sambo som stöd och att få ärlig och konstruktiv kritik från när det behövs.

Nästa vecka påbörjar hon sitt andra år på Rytmus och det ska verkligen bli kul att se hennes fortsatta utveckling. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Har försökt efter bästa förmåga att få in min dotter på spåret men hmm det funkade inte. Kort sagt det suger att det inte ens hjälper att köpa keyboards och pianon och att det finns en källare full av datorer, inspelnings utrustning och instrument 😄 .

Däremot så blev hon en jäkel på homestyling och har sålt reportage till Lantliv och liknande.

Så det kan gå 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina barn är inte så gamla än, bara 1,5 och 3,5 år gamla, men jag hoppas att de blir intresserade av någon sorts kreativitet och skapande när de blir äldre; kommer aldrig pressa dem till ngt dock.

De tycker iallafall om musik. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hjälpte några killar som var ett antal år yngre än mig att producera hiphop och framförallt beats i trackerprogrammet Madtracker, som jag körde rätt länge. Jag var kanske....20 bast och dom 15-16. De resulterade i att två av dem blev så frälsta att de fortsatte och blev jävligt duktiga. En av dem turnerade runt på lite små scener runt om landet. Sånt är kul.

Men jag blev sur på att de var mer disciplinerade än jag på att få klart låtarna. De släppte 1 platta/år medan jag fortfarande sitter och småpetar i 7år gamla alster. J-a snorungar! =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hjälpte några killar som var ett antal år yngre än mig att producera hiphop och framförallt beats i trackerprogrammet Madtracker, som jag körde rätt länge. Jag var kanske....20 bast och dom 15-16. De resulterade i att två av dem blev så frälsta att de fortsatte och blev jävligt duktiga. En av dem turnerade runt på lite små scener runt om landet. Sånt är kul.

Men jag blev sur på att de var mer disciplinerade än jag på att få klart låtarna. De släppte 1 platta/år medan jag fortfarande sitter och småpetar i 7år gamla alster. J-a snorungar! =P

Ohh. Är du och de två andra någon av de gamla stammisarna i Madtrackercommunityn för nästan tio år sen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...