Jump to content
Annons

Irriterande skrivproblem till NAS


BluesBoy

Recommended Posts

Har brottats med ett smärre problem en tid nu och börjar bli lite småless och tänkte någon smart person kanske hade några uppslag.

Jag har alltid kört Logic lokalt, men tänkte att det kanske kunde vara bättre att köra det mot NAS:en.

När jag laddat in ett projekt från NAS:en och försöker göra en fade på ett spår, dyker det upp att "Update failed...." och att jag inte har behörighet att skriva. Jag har inga problem att spara hela projektet på NAS:en, men däremot att göra en fade tar tvärstopp.

Har kollat i Finder på info om mappen som ligger på NAS:en för att se om det går att ändra några behörigheter, men där syns bara (Okänt) 2x med läs/skriv samt "everyone" med läs/skriv (vilket verkar mycket konstigt).

När jag försöker ändra/lägga till något på behörighet blir det bara "du har inte behörighet att ändra...."

Idéer?

Edit: Hoppas tråden hamnade rätt......

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite lös fundering så där men kan det vara en bug i Logic eller möjligtvis operativsystemet? Kollat om någon annan haft samma problem? Det kanske är för självklart för att skrivas egentligen men ibland förbiser man det enklaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dels så har jag taskigt med plats lokalt, men jag har även för mig att det skulle kunna avlasta datorn lite när jag jobbar med mycket prylar. (Kan förstås ha totalt fel)

Sedan är det ju också det där med att jag "automatiskt" får en backup utan att jag måste komma ihåg det, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellpig: Har försökt googlat runt lite, men har ännu inte hittat lösningen.

Det finns en del svar angående behörighet, men det gäller lokalt. Och vad gäller min NAS får har jag enligt OSX inte rätt att ändra behörigheten.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är jag.

  1. Vilken NAS är det, eller m.a.o. vilket filsystem använder den?
  2. Jag skulle inte köra mot NAS:en. Det fungerar utmärkt för backuplagring etc. men inte ens med ett gigabitnätverk får du tillräckligt bra söktider för att köra den som audiodisk.

PS. Den har väl säkert webgränssnitt så du kan logga in på den och ge din användare fulla rättigheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att spela in till nas är ingen höjdare.

NAS är en filserver och inte lokal disk.

NAS ger sämre prestanda än en USB disk.

Inget bra att köra audio på mao.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela in till nas är ingen höjdare.

NAS är en filserver och inte lokal disk.

NAS ger sämre prestanda än en USB disk.

Inget bra att köra audio på mao.

Nja, jag hade inte tänkt spela in på NAS:en, men däremot ha alla filer på den när jag mixar.

Det verkar inte vara att föredra tydligen, men jag är fortfarande nyfiken på varför inte fade filerna klarar av att uppdateras när jag kan läsa/skriva hela projektet.

Tack i alla fall för svaren. 🙂

Edit: Glömt ett halvt ord.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En NAS är en filserver där många datorer delar samma disk/diskar detta orskar latency och ger sämre prestanda jämfört md lokaldisk.

Det nätverk som du använder delas också med annan trafik.

Kör du dessutom 100mb nätverk så räcker inte prestandan till.

Vissa program kan inte ens köra över NAS, förr i tiden så funkade tex inte Avids videoredigering att köra över nätverk utan krävde lokaldisk.

Om du skall köra disk över ethernet så kan du använda av ISCSI för då tror logic att det ät lokaldisk och gigabit nätverk. För bra prestanda bör du använda ett separat nätverk för ISCSI men ISCSI ger fortfarande lite overhead jämfört med lokal disk.

Så för video och större ljudprojekt är NAS inte bra nog, speciellt inte billiga NAS gjorda för hemmet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...