Jump to content
Annons

Inget ljud i Windows vid användning


Andwuu

Recommended Posts

Tjenare!

Köpte idag ett PreSonus FireStudio Project till hemmastudion för att faktiskt kunna spela in då det mycket väl stämmer att moderkorts inbygga ljudkretsar inte är avsedda för detta. Dock beställde jag ett FireWire-kort separat då min dator inte har några sådana utgångar, så jag kan inte använda interfacet än.

Med detta interface fick jag med en fullversion av Studio One Artist, vilken jag installerade och tänkte att jag skulle testa. Problemet kommer dock när jag startar programmet. Jag får inget ljud genom högtalarna, det fungerar inte att "testa" högtalarna i ljudpanelen i Windows utan får då meddelandet att enheten används av något annat program. Stänger jag ner Studio One så kommer ljudet tillbaka.

Jag har testat att ladda ner ASIO4ALL, vilket inte hjälpte. Jag kör för tillfället hörlurarna via högtalarutgången på moderkortets ljudkrets, är det möjligt att det beror på att den inbygga kretsen inte klarar av programmet? (ASUS P8Z77-V) Jag fick samma problem då jag testade Cubase tidigare. Känns rätt meningslöst att ha ett musikprogram om det inte går att höra något. Inga bars rör på sig i programmet om jag lägger till något, och ibland verkar det inte ens gå att spela upp då markören sitter fast.

Använde tidigare Acoustica Mixcraft 6 vilket har fungerat felfritt med nuvarande ljudkrets, är det högre krav på dessa mer "professionella" musikprogram eller har jag missat något?

EDIT: Får ljud i programmet, men inte i några andra applikationer. Från Linus; "ASIO lägger beslag på ljudkortet. En applikation i taget."

Redigerat av Andwuu
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ASIO är strikt ett program i taget. Det är av stabilitetsskäl, och för att inget ska kunna påverka trovärdigheten i uppspelningen eller inspelningen. Behöver du Windows ljud då? Själv har jag alltid allt sånt avstängt i vilket fall :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

ASIO är strikt ett program i taget. Det är av stabilitetsskäl, och för att inget ska kunna påverka trovärdigheten i uppspelningen eller inspelningen. Behöver du Windows ljud då? Själv har jag alltid allt sånt avstängt i vilket fall :-)

Funderade mer på om det går att på ett enkelt sätt switcha mellan vilket program som ljudet spelas upp från utan att stänga ner programmet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland går det, men det är enbart ett program som kan få åtkomst till ASIO åt gången. Mina Lynx-kort kan ställas in på att automatiskt byta till det program som är aktivt för tillfället, så länge inte det man skiftar ifrån har en aktiv uppspelning när man gör sin Shift+Tab, men det rekommenderas inte då det kan strula vid bytet.

Bättre att hålla sig till en sak åt gången! :-)

Sen kanske man vill spela in från ett program till ett annat, jag gjorde så mellan Nuendo och Wavelab innan Steinberg lärde sig göra en riktig mixdown-funktion, men då använde jag DirectShow-drivrutinerna!

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...