Jump to content
Annons

2.1 sysstem


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Vid sidan av mitt studiodesk-byggande har jag inte mkt att lägga ut på ett par monitorer.. men när jag var på 4sound hade de HS80M, Rokit 8 och BX8 D2.. och jag och min vän sa båda direkt att de sistnämnda lät bäst. Så det får nog bli ett par sådana och golvstativ. Men hur ska jag på Absolut, enklast och billigast sätt kunna anlsluta en Subwoofer, så det blir ett 2.1 system till sammans mens monitorer?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Normalt är det så med studio-subbar, att man kopplar ljudkortet till suben, som innehåller aktivt delningsfilter - och skickar vidare till monitorerna efter filtret.

Om du har en hemmabio-sub, så har de bara en ingång och då blir det lite besvärligt. Bästa lösningen är i så fall att skaffa ett externt aktivt delningsfilter som fixar delningen mellan sub och monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, i värsta fall får jag köpa mini-amp med sub-out och använda den enbart för subben, men så tänker jag samtidigt... - att köpa en surround-receiever för samma peng.. och koppla PC -> HDMI -> RECEIVER - > Sub /ev. passiva monitorer.

Tanken med att jag vill ha HDMI-kablage och en HD-förstärkare också är ju för att få okomprimerrad ljud från datorn, men det är väl mest från filmer man kan få det.... o alla dessa TrueHD osv osv. Film är det en emnat för.

Jag vill ha så bra ljud som möjligt från min sequenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kom jag in på tanken med ett externt aktivt delningsfilter och eftersom jag letade lite snabbt med på nätet med en liten budget till föfogande, hittade jag denna dock denna för 999,-. Jag har aldrig sett en sådan kontak till en subwoofer - går det att köpa? Kändes lite PA över den. 🙂

- Har snart mina 2 BX8 D2:or och en hemmabio-sub. Vilka kablar behöver jag för att komplettera detta delningsfilter så jag får ljud? Eller är jag helt ute o cyklar med hela grejen, finns det andra vägar?

post-24396-0-38699700-1344794727_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, i värsta fall får jag köpa mini-amp med sub-out och använda den enbart för subben, men så tänker jag samtidigt... - att köpa en surround-receiever för samma peng.. och koppla PC -> HDMI -> RECEIVER - > Sub /ev. passiva monitorer.

Tanken med att jag vill ha HDMI-kablage och en HD-förstärkare också är ju för att få okomprimerrad ljud från datorn, men det är väl mest från filmer man kan få det.... o alla dessa TrueHD osv osv. Film är det en emnat för.

Jag vill ha så bra ljud som möjligt från min sequenser.

Då är det inte HDMI du ska ha utan AES/EBU, S/PDIF eller optisk ingång du ska ha på din förstärkare, beroende på vad ditt ljudkort har. Annars tror jag att det är en mindre betydande del i signalkedjan, om man kör analog eller digital signal ut.

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...