Jump to content
Annons

Hur ska jag gå vidare i låten? Om det ens är möjligt. (Alternativ rock)


Terror

Recommended Posts

Känns som jag påbörjat ett stycke som jag än så länge är mer nöjd än vanligt med.

Men det känns som jag skitit i det blå skåpet och kört fast. Behöver lite tips and pointers på hur jag kan gå vidare.

Hunnit lite mer än 2 minuter, och vill iaf ha minst 3 min. Hur hade ni gjort? Alltid kul med tips 🙂

Lyssna på låten här: http://soundcloud.co...tes-the-horizon

P.s Mixtips mottags med öppna armar.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1.10 - 2.03 har ett riktigt skönt sound tycker jag, skulle kunna bli en riktigt kraftfull låt med rätt vocals.

Tycker du borde skippa hela delen fram tills 1.10, känns för mycket "electro" som sedan blir rock.

jag uppskattar dina synpunkter, men introt har en stor betydelse för låten i mitt tycke. Jag vill göra något annorlunda, istället för pang på rock n roll cum in your face. Så det får nog bli kvar 🙂 Därav "alternativ rock" och inte "rock". Försöker testa mig på så mycket som möjligt. Jag anser att de är viktigt, som musiker och producent, att vara så bred som möjligt.

Och ja, bra sång är ett måste! Svårt att hitta idag dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är detta väldigt långt från min stil, men jag håller inte alls med vmbr. 1:10-2:03 kan säkert vara grunden till en populär låt, även om jag tycker det låter väldigt tråkigt helt ärligt. Det elektroniska bryter av mot detta lite typiska rock-kompet på ett högst nödvändigt vis enligt mig. Vad jag hade gjort om jag inte hade fått ta bort någon del (hade fått det hade jag ju skrivit låten mer i min stil, vilket är rätt ointressant i sammanhanget) skulle nog varit att till och med utveckla den elektroniska delen. Alltså hitta på en variation som ligger lite mellan elektrodelen och rockdelen i dynamik och slänga in något oväntat över den, ett gitarrsolo med mycket modulationer, sång med friare melodier eller nåt, för att sen (det krävs ju nästan i den här sortens musik antar jag) avsluta med att gå tillbaka på rockriffet några gånger, särskilt om du har en catchig melodi över den.

Med denna tredje del så kan du, om du får till det, kunna hitta ett mellanläge i dynamiken som tar låten ett steg längre. Som den är nu har du en stor dynamikförändring över till rockriffet och sen tillbaka, det är en bra början men måste nog utvecklas för att inte slutresultatet ska uppfattas som enformigt även av människor som uppskattar den här sortens musik. Då har du dessutom valet att leka runt lite med strukturen, typ:

elektro-del/rockdel/elektro-del/tredje del/rockdel - slut

elektro-del/rockdel/tredje del/rockdel - slut

elektro-del/rockdel/tredje del/rockdel/elektro-del - slut

Möjligheterna breddas helt enkelt. Lycka till i alla fall!

Redigerat av JosefK
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker hela grejen låter som ett långt intro. Det kanske är avsaknaden av sång som får mig att tycka det. Jag hade slängt på första versern där låten tar slut, något enkelt trumkomp och någon slags kombination av det elektroniska från intropartiet och det rockiga från mellanpartiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är detta väldigt långt från min stil, men jag håller inte alls med vmbr. 1:10-2:03 kan säkert vara grunden till en populär låt, även om jag tycker det låter väldigt tråkigt helt ärligt. Det elektroniska bryter av mot detta lite typiska rock-kompet på ett högst nödvändigt vis enligt mig. Vad jag hade gjort om jag inte hade fått ta bort någon del (hade fått det hade jag ju skrivit låten mer i min stil, vilket är rätt ointressant i sammanhanget) skulle nog varit att till och med utveckla den elektroniska delen. Alltså hitta på en variation som ligger lite mellan elektrodelen och rockdelen i dynamik och slänga in något oväntat över den, ett gitarrsolo med mycket modulationer, sång med friare melodier eller nåt, för att sen (det krävs ju nästan i den här sortens musik antar jag) avsluta med att gå tillbaka på rockriffet några gånger, särskilt om du har en catchig melodi över den.

Med denna tredje del så kan du, om du får till det, kunna hitta ett mellanläge i dynamiken som tar låten ett steg längre. Som den är nu har du en stor dynamikförändring över till rockriffet och sen tillbaka, det är en bra början men måste nog utvecklas för att inte slutresultatet ska uppfattas som enformigt även av människor som uppskattar den här sortens musik. Då har du dessutom valet att leka runt lite med strukturen, typ:

elektro-del/rockdel/elektro-del/tredje del/rockdel - slut

elektro-del/rockdel/tredje del/rockdel - slut

elektro-del/rockdel/tredje del/rockdel/elektro-del - slut

Möjligheterna breddas helt enkelt. Lycka till i alla fall!

Tack för ett väldigt inspirerande svar! Uppskattas verkligen! Knee deep in red wine just nu, så jag får nog läsa om ditt inlägg imorgon för att förstå det till 110%. men tack igen!

tycker hela grejen låter som ett långt intro. Det kanske är avsaknaden av sång som får mig att tycka det. Jag hade slängt på första versern där låten tar slut, något enkelt trumkomp och någon slags kombination av det elektroniska från intropartiet och det rockiga från mellanpartiet.

Första versen är tänkt att börja (med sång såklart) när kaggen och basen kommer in där i början. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj här var det MUSE-influenser så att det stänker om det... Tycker att du har något bra på g faktiskt.

Jag skulle börja med att skippa trumprylen vid 0.40, tycker inte att den tillför något alls.

Sen skulle jag bryta upp det långa rockiga stycket med någon lite softare, varför inte introt fram till 0.13?

Sen så behöver du skriva en melodi som kan ligga över allt och sen så får den styra arret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj här var det MUSE-influenser så att det stänker om det... Tycker att du har något bra på g faktiskt.

Jag skulle börja med att skippa trumprylen vid 0.40, tycker inte att den tillför något alls.

Sen skulle jag bryta upp det långa rockiga stycket med någon lite softare, varför inte introt fram till 0.13?

Sen så behöver du skriva en melodi som kan ligga över allt och sen så får den styra arret.

Korrekt! Muse och 30 Seconds to mars har fått stå som modeller för denna visa. Man får tacka för dem fina orden 🙂

Vi får se vart skutan för mig imorgon! Ska ta morgondagen och nöta låten i min Ipod medans jag jobbar, så får vi se vad den lilla kreativa smulan i huvudet kommer på!

EDIT: Melodin ska komma från sångaren btw

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är vad jag har nu.. vet inte om jag är nöjd eller inte. http://soundcloud.com/rustynotes/rusty-notes-the-horizon-full

Mixen är fucked upp för jag har varit tvungen att köra med mina halvbilliga in-ear-lurar hela kvällen.

Låter som nått som skulle passa som vinjett eller nått till film eller dokumentär eller liknande.

Skitsnyggt!

tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...